Skillnad race- och lastbilsintercooler?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Ximon

Skillnad race- och lastbilsintercooler?

Post by Ximon »

Är det stor skillnad i kylförmåga, flöde osv mellan en raceic och en lastbilsic (en förutsättning är ju då att de är lika stora)? Fördelar/nackdelar med en kapad lastbils? Svetsa nya gavlar, är det några problem med det?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Utvecklingen går framåt, så dom är mkt effektivare.
Ximon

Post by Ximon »

Ja, det tänkas. Men om man inte satsar på 963hk@950nm, utan kanske nöjer sig med 350-400hk :wink:

Finns det några mått på cellpaketet som man generellt kan säga kyler för effektuttag i den klassen?
ragge_c

Post by ragge_c »

ta en gammals lastbils ic o kör den dubbel brukar funka fint, :D
Ximon

Post by Ximon »

ragge_c wrote:ta en gammals lastbils ic o kör den dubbel brukar funka fint, :D

Bygger den inte för mycket utåt då?
Och hur är det när man kapar dom, kan man få den att passa mellan rambenen på en e30?
ragge_c

Post by ragge_c »

beror väl på vad du har för front.. jag körde min under rambena ca 30 hög 10 cm tjock 1 m lång
Ximon

Post by Ximon »

Jag har en Zender-front.
Grejen är att jag skulle vilja ha kvar dimljusen, då jag köpte dem nya på bmw på bara några månader sen.

Men finns det någon lastbil som har så smal ic att den rymms mellan rambenen?
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Frågan är om det inte är enklare och ev billigare i slutändan att hänga dit en sånhär tex:http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=63
Då slipper du hålla på med krångel och omsvetsning av en lastbilsic som sen kanske inte heller är lika effektiv som den färdiga du kan köpa.
Ximon

Post by Ximon »

M3JONAS wrote:Frågan är om det inte är enklare och ev billigare i slutändan att hänga dit en sånhär tex:http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=63
Då slipper du hålla på med krångel och omsvetsning av en lastbilsic som sen kanske inte heller är lika effektiv som den färdiga du kan köpa.

Jo, tack för tipset! Är det en sån du har på din bil? För du har väl lyckats ha kvar både framlyktorna och dimljusen?
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Jag har modellen som är större. Har dock inte kvar dimljusen men det beror inte på att de inte får plats, vill ha in luft till bromsar och oljekylare där istället. Jag har utloppen på ovansidan av frontplåten så jag har få kapa lite i plasten runt lysena men de flesta turboåkare har utloppen i botten av ic´n så då ska man inte behöva kapa i lysena heller. Ärtan har någon bild på det i sin projekttråd.
Post Reply