Page 1 of 7

E21 323 m60b40

Posted: 09 Jul 2008, 23:38
by Dahlstrom
Köpte mig en gammal Bmw 323 -79 med gammal husvagnslukt invändigt och m20b25 från en E34, med sönderrostade skärmar, trösklar och antagligen ett antal fler ställen. Var tänkt att bygga motor i den först men så annonserade silverryggen ut en e21a som var nästintill rostfri med värre bakvagn. Blev ett bra impulsköp och vips så hade man sig en till bil.
Men jag sparar en massa tid på rost och så slipper jag förhoppningsvis bygga om bakvagnen. Den köptes nästan ny från fabrik för att bygga till rallybil, men den ställdes undan i en lada i en massa år. Sen byggde en kille från Sala om den och stoppade i en Bmw v12a.


Blir till att köra sugmotor i sunkisen för att kolla så motorn fungerar riktigt först. Jag har motorn som projektarbete och presentationen blir att visa den för lärarna osv osv.
Är massa jobb på den vita innan jag kan få den körklar
Den blåa blev besiktad 15/1 -09 med endast en 2a, handbromsen :shock: Jag hade räknat med 5-6 2or minst :lol:
Just nu har jag kört 22 mil med motorn utan bekymmer i skrivande stund 16 januari -09:D

Jag siktar på ca 3-400 hk i den iaf

Specs
nyrenoverad och o-ringad M20b25 -89
m21b24 diesel vev
320 stakar

ARP-bultar i toppen
Svetsad topp
Frästa ventilsäten
788cc spridare
Ställbar PPF BTR
2x Bosch 984 pumpar
KKK k27
Hks 50mm kopia WG
Kina IC
Kina dump

Bakvagn
Klump axlar och knutar från 3.0 csi

Image
Image
Image

Rätt så skaplig kardantunnel..
Image

Image

Image

Det "fina" motorutrymmet :lol:
Image

Motorn påväg ur
Image

Image

Nån timme senare
Image

Perfekt placering av turbo :D
Image

Och så här står den just nu
Image

Någon som har nå bra tips på hur man får loss den stora bulten på vevaxeln utan att ha sönder någonting? :)

Posted: 10 Jul 2008, 00:31
by jocke_e30
Så gjorde jag funka perfekt :)

Image

Lycka till med projektet :)

Re: E21 323 Sunksleeper m20b27 turbo

Posted: 10 Jul 2008, 10:17
by PBRacing
Dahlstrom wrote:
Någon som har nå bra tips på hur man får loss den stora bulten på vevaxeln utan att ha sönder någonting? :)
har du gassvets så värm på bulten tills den e knall röd... sen vänta tills den svalnat så den inte e spec röd längre sen bara gå lös med mutterknacken

Posted: 10 Jul 2008, 10:39
by Mattias Sandgren
Det är ju bara att stoppa in en vedklabb mellan blocket och en vev-skinka.. :roll:

Posted: 15 Jul 2008, 10:56
by Dahlstrom
Mattias Sandgren wrote:Det är ju bara att stoppa in en vedklabb mellan blocket och en vev-skinka.. :roll:
Jaa, ibland tänker man inte efter heller :oops: Tack så mkt :)

Posted: 17 Jul 2008, 15:19
by moonzhine
veven kan bli vind av att göra så men men :wink:

Posted: 17 Jul 2008, 15:36
by Magnaten
härligt att du står på leffe smedhs trappa när du kläpper första bilden *asg*

Posted: 17 Jul 2008, 15:44
by Dahlstrom
Magnaten wrote:härligt att du står på leffe smedhs trappa när du kläpper första bilden *asg*
Haha, nej men nästan. Är på parkeringen bakom hans hus. Direkt efter att jag kom hem med bilen

Posted: 17 Jul 2008, 19:14
by Dahlstrom
Nu är kolvar och lager urplockade ur motorn, man ser fortfarande honingsrepor i cylinderloppet och sågott som alla lager såg nästan nya ut :) Det var ett som var helt slut, såg ut som nå skit som har kommit mellan veven och lagret
Kolvringsgapet var nu Ca: 0,5 mm på övre och mittersta och mellan 0,8-1 på nedre. Vad ska gapet vara?
Oavsett vad så ska kolvringarna bytas men tänkte bara kolla lite om de är väldigt slitna

Image

Image

Ett par m20 toppar
Image

Börjat slipa litegrann på blocket
Image

Skapligt sunkig inredning, luktar ruttet oxo
Image

Blir en hel del jobb för att få det här fint också :(
Image

Image

Image

Posted: 01 Aug 2008, 11:29
by Dahlstrom
Nya spridare inhandlade av Rode. Siemens Deka 788cc
Har även köpt på mig en sprillans ny vänster tröskel (impulsköp)
Kan man ha 315cc spridare till m20b27 eller blir det för stort? (Original styrsystem)
Tänkte ha till besiktning, bilen ska gå på e85

Image

Posted: 02 Aug 2008, 17:31
by RoDe
bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .

Posted: 02 Aug 2008, 21:03
by Dahlstrom
RoDe wrote:bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .
Tack så mkt :) Nu ska jag bara ha tag på ett MS som tar lågohms spridare också. Är väl MSII som har det inbyggt va?

Posted: 02 Aug 2008, 22:15
by RoDe
Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .
Tack så mkt :) Nu ska jag bara ha tag på ett MS som tar lågohms spridare också. Är väl MSII som har det inbyggt va?
ms1 v.3 också. kör jag med.

Posted: 02 Aug 2008, 23:38
by Dahlstrom
RoDe wrote:ms1 v.3 också. kör jag med.
Okej, vad kör du för tändning?
Jag tänkte använda MSD spolen med inbyggt tändsteg, alltså den som styrs med dwell

Posted: 03 Aug 2008, 00:00
by RoDe
Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:ms1 v.3 också. kör jag med.
Okej, vad kör du för tändning?
Jag tänkte använda MSD spolen med inbyggt tändsteg, alltså den som styrs med dwell
skrotade hela originaltändningen.

kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.

Posted: 03 Aug 2008, 13:59
by Dahlstrom
RoDe wrote:kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.
Okej, jag har hört att det är MS1 V.3 med extra koden jag ska ha.
Räcker det med bara 1 tändspole eller bör man ha fler?
Är väl tänkt att ha runt 3-400 hk på e85
Jag kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst då jag bara har sommarjobb och ska börja sista året på gymnasiet sen

Posted: 03 Aug 2008, 17:33
by RoDe
Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.
Okej, jag har hört att det är MS1 V.3 med extra koden jag ska ha.
Räcker det med bara 1 tändspole eller bör man ha fler?
Är väl tänkt att ha runt 3-400 hk på e85
Jag kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst då jag bara har sommarjobb och ska börja sista året på gymnasiet sen
det beror på om du ska köra med fördelare. gör du det så räcker det med en msd tändspole med inbyggt tändsteg som ppf har. det blir billigast också.