Page 1 of 1
saab 9000 intercooler
Posted: 28 Mar 2006, 14:59
by Marting
Ni som kör eller har kört med en sådan på e30 , Har ni några tips på vilka rör och slangar man behöver.
Posted: 28 Mar 2006, 16:42
by Måns
ä, bara till att ta några gamla avgas böjar och kapa till...
mvh
Posted: 28 Mar 2006, 19:54
by Chrille
Så här gjorde jag
[/img]
Posted: 29 Mar 2006, 14:52
by Marting
jag hade tänkt ha den med anslutningarna nedåt.
hur mycke har du behövt flytta för att få plats med den så?
Posted: 29 Mar 2006, 15:50
by Nicke Nyman
Saab 9000 Intercoolern från Gen2 9000 är mycket bättre, anslutningsmässigt lite bökigare kanske eftersom dom sitter snett neråt/uppåt, men flödet är mycke bättre, luften börjar cirkulera i dessa!
Gavlarna sitter kvar till 1,5bars ladd, sen ploppar dom loss, kan släppa redan vid 1,3bar oxå! Antingen så drar ni spännband runt intercoolern eller så har ni buntband modell tjockare o drar fast gavlarna med!
MVH
Posted: 29 Mar 2006, 17:20
by Bonje
Eller så ploppar dom inte över huvud taget..
En kompis körde med laddtryckspeakar på ca 1,8 bar i sin SAAB 9000
Posted: 29 Mar 2006, 20:20
by Frozz
[quote="Chrille"]Så här gjorde jag
Du har ingen bättre bild från andra hållet? Har samma ic till min. Satte du den innanför kylaren? Ser så ut. MVH
Posted: 29 Mar 2006, 22:50
by Nicke Nyman
Bonje wrote:Eller så ploppar dom inte över huvud taget..
En kompis körde med laddtryckspeakar på ca 1,8 bar i sin SAAB 9000
En peak är nå annat än konstant tryck! Ja hade en sån på min 900 o hade konstant 1,6bars laddtryck, dom svällde lös, visst, dom klarar peakar men konstant tryck, njaaaa...
Men vissa har mer tur än andra!
MVH
Posted: 30 Mar 2006, 00:03
by fisherman
jag har den med gavlarna neråt/uppåt. vilket är det bästa sättet att fästa den på. framför kylaren eller bak mot motorn och hur fäster man den typ?
Posted: 30 Mar 2006, 12:40
by Nicke Nyman
fisherman wrote:jag har den med gavlarna neråt/uppåt. vilket är det bästa sättet att fästa den på. framför kylaren eller bak mot motorn och hur fäster man den typ?
Framförkylaren, men du lär få kapa lite i bilen för att få slangarna o passa, eller så vänder du på den, men frågan är hur tight de blir mot huven! Testa o se! Hur du fäster den, tjaa, du får väl göra nå fästen förslagsvis!
Adios!