saab 9000 intercooler

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Marting
Posts: 43
Joined: 04 Mar 2006, 16:12
Location: Olofström
Contact:

saab 9000 intercooler

Post by Marting »

Ni som kör eller har kört med en sådan på e30 , Har ni några tips på vilka rör och slangar man behöver.
Bmw 325iM-tech
Måns
Posts: 21
Joined: 30 Nov 2005, 12:04

Post by Måns »

ä, bara till att ta några gamla avgas böjar och kapa till...
mvh
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Så här gjorde jag

Image[/img]
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Marting
Posts: 43
Joined: 04 Mar 2006, 16:12
Location: Olofström
Contact:

Post by Marting »

jag hade tänkt ha den med anslutningarna nedåt.

hur mycke har du behövt flytta för att få plats med den så?
Bmw 325iM-tech
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Saab 9000 Intercoolern från Gen2 9000 är mycket bättre, anslutningsmässigt lite bökigare kanske eftersom dom sitter snett neråt/uppåt, men flödet är mycke bättre, luften börjar cirkulera i dessa!

Gavlarna sitter kvar till 1,5bars ladd, sen ploppar dom loss, kan släppa redan vid 1,3bar oxå! Antingen så drar ni spännband runt intercoolern eller så har ni buntband modell tjockare o drar fast gavlarna med!

MVH 8)
Image
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Eller så ploppar dom inte över huvud taget..
En kompis körde med laddtryckspeakar på ca 1,8 bar i sin SAAB 9000 :roll:
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

[quote="Chrille"]Så här gjorde jag

Du har ingen bättre bild från andra hållet? Har samma ic till min. Satte du den innanför kylaren? Ser så ut. MVH
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Bonje wrote:Eller så ploppar dom inte över huvud taget..
En kompis körde med laddtryckspeakar på ca 1,8 bar i sin SAAB 9000 :roll:


En peak är nå annat än konstant tryck! Ja hade en sån på min 900 o hade konstant 1,6bars laddtryck, dom svällde lös, visst, dom klarar peakar men konstant tryck, njaaaa...

Men vissa har mer tur än andra!

MVH
Image
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

jag har den med gavlarna neråt/uppåt. vilket är det bästa sättet att fästa den på. framför kylaren eller bak mot motorn och hur fäster man den typ?
you can`t pee on what you can`t catch...
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

fisherman wrote:jag har den med gavlarna neråt/uppåt. vilket är det bästa sättet att fästa den på. framför kylaren eller bak mot motorn och hur fäster man den typ?


Framförkylaren, men du lär få kapa lite i bilen för att få slangarna o passa, eller så vänder du på den, men frågan är hur tight de blir mot huven! Testa o se! Hur du fäster den, tjaa, du får väl göra nå fästen förslagsvis! ;)

Adios! 8)
Image
Post Reply