Page 1 of 10

-IQ-tuning-E30 3.5 541Hk 780Nm BF98

Posted: 19 Mar 2006, 21:29
by IQ-tuning
IQ-tuning

Bilen köptes ombyggd till Alpina B6 3.5, gjorde därefter div små fix på bilen och körde den så några år...

2005 Införskaffades TURBO kitt! Installerad 745 grenrör K27 turbo ic mm
Svarvade av org kolvar och o-ringade
Tyvärr snålad man på styrsytem och krånglade bort den sommaren med SMT6 :evil:
Slutade med att muttern på turbinen lossnade och tuggade sönder turbinen, som tur va så flög muttern inte in i motorn :) Så här såg snurran ut då:
Image

2006 Byggde vi eget grenrör, bytte till Garrett GT40 installera Autronic SM4, MSD 6 och mappa bilen hos PPF
0,8bar ~450hk! :)

Image

Körde som bäst med R-däck på 402m 12,47@186kmh, hade nog gått att pressa ner tiden med mera körning....

2007

Bilen:
Bmw 325i -89 4dr Diamant svart

Motor och drivlina ursprungligen från Alpina B6 3,5
Stora M pkt
Helbur
7x18" Kosei fälgar

Image

Motor:
Ny renoverad topp från Alpina B6:
280* Alpina kam 11,2mm lyft
Större 47/39mm ventiler
Alpina portad
Arp toppbultar

535 block:
O-ringat
745 kolvar med ventilurtag
Oljesprut under kolvar
12.9 bult till ramöverfall
PPF Medbringar hubb

Garrett GT40 1.18AR
50mm PPF dump
50mm PPF wastegate
Autronic SM4
990cc spridare
MSD 6A

Walbro pump i tank som förpump till catchtank
Bosch 044
PPF Fuelrail
BTR

Drivlina
765 Tryckplatta
6 puck sinterlamell
535 låda

Chassi
Gula Koni dämpare
H&R Sänkfjädrar 40/40
PPF Big brake kitt (302mm framskivor, Brembo 4-kolvs ok)

Image

Image

Posted: 19 Mar 2006, 21:32
by paytax
Verkar ju bli roligt har du nå bilder?

Posted: 20 Mar 2006, 22:39
by thoms`n
brukr du kat motorn? hva får du i komp med alpina toppen? de senker jo kompet lite gr større forbrenings rom.

Posted: 20 Mar 2006, 23:21
by ossie
har du köpt buren eller har du tillverkat den själv?

Posted: 21 Mar 2006, 18:20
by IQ-tuning
Jag har köpt den färdig bockad från Guss, men det blev en hel del kapning och svetsning..... :)
Jag har byggt den så att den går att plocka i och ur.

Ska ta några bättre bilder.......

Posted: 21 Mar 2006, 18:26
by IQ-tuning
thoms`n wrote:brukr du kat motorn? hva får du i komp med alpina toppen? de senker jo kompet lite gr større forbrenings rom.
Motorn var från början M30 3,5 Kat Alpina B6, men nu har jag bytt bottendelen till M30 535

När jag påbörjade projektet kunde jag inte få tag i en stål packning, nu sitter av svarvade org. kolvar i.... :?

~8,5 i komp

Posted: 21 Mar 2006, 18:49
by fulingbusen
IQ-tuning wrote:Jag har köpt den färdig bockad från Guss, men det blev en hel del kapning och svetsning..... :)
Jag har byggt den så att den går att plocka i och ur.

Ska ta några bättre bilder.......
Mer bilder på buren vore väldigt uppskattat

Posted: 21 Mar 2006, 22:55
by IQ-tuning
Trond wrote:Hva er det som gjør at bilen din er en 345i? Min er en 345i turbo med motor fra en 745i. Men jeg har 345i printet i papirene mine...

745'en ble kalt "4,5liter" pga den ekstra luften som turboen gir.

Fin bil forresten :)
Ja precis....
I papprena är min en 325:a
Bmw la ju till en 4 i 745 så jag tänkte att min e ju 3 serie med 3,5l + turbo, då borde det bli 345....eller?

Re: BMW 345i - IQ-tuning -

Posted: 22 Mar 2006, 22:38
by E28
Det där kan säkert bli en rolig vagn! 8)
IQ-tuning wrote:Byta insug till Alpina B6 2,8 (spjällhus sitter på andra sidan av motorn
Ska du göra dig av med ditt Alpina 3,5-insug? I såna fall är jag intresserad...! :roll:

Re: BMW 345i - IQ-tuning -

Posted: 22 Mar 2006, 22:40
by E28
Dubbelpost! :(

Grenröret färdigt

Posted: 26 Mar 2006, 22:07
by IQ-tuning
Nu är grenröret färdigt, håller på med downpipe.....
På första bilden saknas rören till wastegaten

Image

Image

Image

Uppdatering

Posted: 11 Apr 2006, 00:05
by IQ-tuning
Har uppdaterat specen lite.....
Nya bilder på buren....

Posted: 11 Apr 2006, 08:35
by Lindebrink
lite fränt med en alpina b6 turbo och en b6 kompressor inom 4 mil :D

Montering av Powerflex bussningar mm

Posted: 04 May 2006, 22:24
by IQ-tuning
Ner plockning av bakaxel för montering av Powerflex bussningar

Image

Image

Image

Image

Monterat Gula Koni samt H&R sänksats 40/40

Image

Image

Image

Powerflex bussningar

Posted: 04 May 2006, 22:27
by IQ-tuning
Hade lite strul med Powerflex bussningarna, fick inte i dom i bärarmarna bak...

Svarvade av stål hylsorna 0,5mm och då gick det fint......

Posted: 04 May 2006, 22:33
by IQ-tuning
Ny införskaffade div el prylar.......

Image

Tillverkning tryckrör.....

Image

By the way.... bild på mina ny slitsade skivor till min bruksbil (Audi TT Quattro Coupe 280hk)

Image