Svikstålsaxlar E30 special

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
tmp528iat
Posts: 58
Joined: 19 Oct 2006, 17:58

Svikstålsaxlar E30 special

Post by tmp528iat »

Er dette drivaxler som passer på m535 diff, og i orginale e30 325 nav?
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Re: Svikstålsaxlar E30 special

Post by Konny »

tmp528iat wrote:Er dette drivaxler som passer på m535 diff, og i orginale e30 325 nav?



Jag har såna axlar och man ska ha större knutarna till dom! alltså andra yttre medbringare!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ska du bara köra med 535 diff så är det den andra modellen drivaxlar du ska ha.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
tmp528iat
Posts: 58
Joined: 19 Oct 2006, 17:58

Post by tmp528iat »

hva er best å bruke når vi skal kjøre m20 turbo med ca 500hk? Sitter orginak e30 325i diff med sperr der nå. g
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Original med bara riktiga axlar vet jag inte på rak arm någon som haft sönder.

Bäst är såklart att bygga om med M5 nav osv, men det är ju betydligt mer jobb.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
tmp528iat
Posts: 58
Joined: 19 Oct 2006, 17:58

Post by tmp528iat »

er det mye ombygning for å få m535 diff dit? Hva mer trengs?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den passar rakt på, men man måste ha adapters för drivaxlarna. Antingen kör du allt original med bara riktiga axlar eller så går du hela vägen med nav, axlar, diff och knutar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
tmp528iat
Posts: 58
Joined: 19 Oct 2006, 17:58

Post by tmp528iat »

har dere noe komplett sett til salgs???? :lol:
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

hmm ja har nya knutar till mina axlar men de verkar lite knas med splinsen!! Har ni haft prob med några axlar nyligen??

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Går de trögt på? det ska det göra.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Per Eriksson wrote:Går de trögt på? det ska det göra.


Jag testade å banka på lite med gummiklubba men såg sedan när jag tog isär att splinsen på knuten "gav skägg".

de ser lite tight ut. med de e klart att allt e ju nytt å då får man kanske ta i lite extra...

hur e de föresresten med knutarna? vilken sida ska vara in mot axeln?
Den med försänkta splines kanske?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är tightare än original.

Kyl axeln redigt och värm knuten.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Bäckis wrote:Det är tightare än original.

Kyl axeln redigt och värm knuten.



Will do.

Men vilken sida innåt då?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

erik@e30 wrote:
Bäckis wrote:Det är tightare än original.

Kyl axeln redigt och värm knuten.



Will do.

Men vilken sida innåt då?


Svar på min egen fråga va att man skulle ha "fasningen" innåt

fasningen funkar som styrning när man bankar på axeln men de krävdes att man värmde & kylde om den skulle gå på...

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Post Reply