Page 1 of 1
M30 Z55 turbo kamaxel?
Posted: 25 Nov 2005, 20:18
by Puppe
Jag undrar vad ni rekomenderar för lyft vid ÖD men z55 kamen? Enem rekomenderar 1,4mm lyft men om jag inte mins fel så rekomenderarde ni något annat? för det har väl blivit diskuterat förr men tyvärr efter ert sabotage så finns ju inte den infon. mer!
Re: M30 Z55 turbo kamaxel?
Posted: 25 Nov 2005, 20:28
by camata
Puppe wrote:Jag undrar vad ni rekomenderar för lyft vid ÖD men z55 kamen? Enem rekomenderar 1,4mm lyft men om jag inte mins fel så rekomenderarde ni något annat? för det har väl blivit diskuterat förr men tyvärr efter ert sabotage så finns ju inte den infon. mer!
3mm finns i mitt minne, men självklart behöver du svar till 100% (men jag är också nyfiken!)
Posted: 26 Nov 2005, 00:11
by Bäckis
Vi har kört 3mm, det ger bra botten och rytetpå toppen finns kvar.
Justering av en kamaxel är helt individuellt och inte alls säkert samma på olika motorer. Vill man hitta allt som finns imaskinen så provar man olika, men det är bara i bromsbänk man kan göra det med framgång.
Posted: 26 Nov 2005, 08:55
by Puppe
Okej! tack då blir det att börja med 3mm! så får jag sen prova mig fram till det bästa!!
Posted: 27 Nov 2005, 11:19
by erikkihl
vad bör spelet mellan ventil och kolv va? Har för mig 2mm men är inte säker...
Posted: 27 Nov 2005, 11:23
by Bmwandreas
Ja minst 2mm.
Posted: 24 Feb 2006, 15:45
by muuris
Hej, jag har ett fråga om Z55 turbo kam. Hur har det vridmoment från tomgång till 3000rpm jämförad till stock M30B34?
Tack så mycket och förlåt min förskräcklig svenska

Posted: 27 Feb 2006, 23:32
by Bäckis
Jag skulle säga att den går som standard på låga varv, men på högre är det natt och dag! Jämn och fin tomgång.
Posted: 28 Feb 2006, 00:49
by 3riksson
aaa låter ju verkligen AS BRA

Posted: 15 Mar 2006, 07:01
by Bäckis
Finns gott lagersaldo av dessa nu efter lite leveransproblem. Bara att handla!

Posted: 18 Mar 2006, 17:59
by erikkihl
Ventilspelet skulle va 0,25mm va? Vid kall motor eller?
Posted: 19 Mar 2006, 15:57
by Bäckis
0,25, kall.