M30 Z55 turbo kamaxel?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Puppe
Posts: 39
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Finland / Vasa

M30 Z55 turbo kamaxel?

Post by Puppe »

Jag undrar vad ni rekomenderar för lyft vid ÖD men z55 kamen? Enem rekomenderar 1,4mm lyft men om jag inte mins fel så rekomenderarde ni något annat? för det har väl blivit diskuterat förr men tyvärr efter ert sabotage så finns ju inte den infon. mer!
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Re: M30 Z55 turbo kamaxel?

Post by camata »

Puppe wrote:Jag undrar vad ni rekomenderar för lyft vid ÖD men z55 kamen? Enem rekomenderar 1,4mm lyft men om jag inte mins fel så rekomenderarde ni något annat? för det har väl blivit diskuterat förr men tyvärr efter ert sabotage så finns ju inte den infon. mer!


3mm finns i mitt minne, men självklart behöver du svar till 100% (men jag är också nyfiken!)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi har kört 3mm, det ger bra botten och rytetpå toppen finns kvar.

Justering av en kamaxel är helt individuellt och inte alls säkert samma på olika motorer. Vill man hitta allt som finns imaskinen så provar man olika, men det är bara i bromsbänk man kan göra det med framgång.
Puppe
Posts: 39
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Finland / Vasa

Post by Puppe »

Okej! tack då blir det att börja med 3mm! så får jag sen prova mig fram till det bästa!!
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

vad bör spelet mellan ventil och kolv va? Har för mig 2mm men är inte säker...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja minst 2mm.
muuris
Posts: 1
Joined: 24 Feb 2006, 15:30
Location: Finland

Post by muuris »

Hej, jag har ett fråga om Z55 turbo kam. Hur har det vridmoment från tomgång till 3000rpm jämförad till stock M30B34?

Tack så mycket och förlåt min förskräcklig svenska :oops:
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag skulle säga att den går som standard på låga varv, men på högre är det natt och dag! Jämn och fin tomgång.
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

aaa låter ju verkligen AS BRA :D
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Finns gott lagersaldo av dessa nu efter lite leveransproblem. Bara att handla! :)
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Ventilspelet skulle va 0,25mm va? Vid kall motor eller?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

0,25, kall.
Post Reply