har du någon polare som är skicklig på att koppla sprut?
du vet åt vilket håll jag tänker va?
Vilket sprut?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
det är beroende på dig, vilken kunskap du har, vilken nivå du vill lägga det på, vad du har tillgång till för grejer.
jag har byggt lite härvor från scratch, och det åtgår ju en del material för att bygga en shysst härva.
kabelhöljen i olika dimensioner, krympslang, kabletätningar till kontakter, själva kontakterna, gummistroppar över kontakterna, krympslang i olika dimentioner.
jag har byggt lite härvor från scratch, och det åtgår ju en del material för att bygga en shysst härva.
kabelhöljen i olika dimensioner, krympslang, kabletätningar till kontakter, själva kontakterna, gummistroppar över kontakterna, krympslang i olika dimentioner.
7700kr betalade jag för mitt VEMS och då är det allt som behövs för att få det att fungera, utan avgastemp (dock inbyggt i boxen, har ej köpt själva givaren). Men då krävs det att du har en org härva att utgå ifrån så att du har alla givare, spridarkontakter osv.
För ett halvår sedan ungefär var jag helt grön på hur man kopplar, idag har jag läst på lite om sprut och det verkar inte vara något avancerat. När man väl förstår hur allt hänger ihop och får "aha" känslan så är det lugna puckar.
Kolla i min tråd fram mot nästa vecka, då bör sprutet vara monterat. Ska ta massa bilder.
Mvh Mathias
Edit: Efter ett samtal med Jörgen som har hand om VEMS i GBG så ska jag tydligen köra med avgastemp också.
För ett halvår sedan ungefär var jag helt grön på hur man kopplar, idag har jag läst på lite om sprut och det verkar inte vara något avancerat. När man väl förstår hur allt hänger ihop och får "aha" känslan så är det lugna puckar.
Kolla i min tråd fram mot nästa vecka, då bör sprutet vara monterat. Ska ta massa bilder.
Mvh Mathias
Edit: Efter ett samtal med Jörgen som har hand om VEMS i GBG så ska jag tydligen köra med avgastemp också.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Skulle personligen aldrig köpa ett VEMS med tanke på anpassningsmjukvaran och manualens kvalitet. Köper man ett Megasquirt/VEMS bör man vara intresserad av elektronik och EMS/Mappning i allmänhet. Vill man ha något som fungerar och inte är svårt att installera SKALL man köpa ett av de kända systemen som man kan få full support på via en återförsäljare som står i direkt kontakt med tillverkare.
Är man dock intresserad av att lära sig om EMS så kan det helt klart vara en idé att köpa ett Megasquirt som kostar en fjärdedel eller mindre än VEMS och kan nästan lika mycket. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig på, för det är absolut inte smidigt att få det att lira första gången om man inte har någon hjälp...
Är man dock intresserad av att lära sig om EMS så kan det helt klart vara en idé att köpa ett Megasquirt som kostar en fjärdedel eller mindre än VEMS och kan nästan lika mycket. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig på, för det är absolut inte smidigt att få det att lira första gången om man inte har någon hjälp...
johankihl wrote:Skulle personligen aldrig köpa ett VEMS med tanke på anpassningsmjukvaran och manualens kvalitet. Köper man ett Megasquirt/VEMS bör man vara intresserad av elektronik och EMS/Mappning i allmänhet. Vill man ha något som fungerar och inte är svårt att installera SKALL man köpa ett av de kända systemen som man kan få full support på via en återförsäljare som står i direkt kontakt med tillverkare.
Är man dock intresserad av att lära sig om EMS så kan det helt klart vara en idé att köpa ett Megasquirt som kostar en fjärdedel eller mindre än VEMS och kan nästan lika mycket. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig på, för det är absolut inte smidigt att få det att lira första gången om man inte har någon hjälp...
Angående VEMS så har jag fått otroligt bra hjälp utav Jörgen som har hand om det här i Göteborg. Han har själv erbjudit sig att vara med vid uppstart för ett reda ut eventuella problem som kan uppstå. Sedan finns han alltid ett telefonsamtal bort ifall något strular.
Som jag har förstått så finns det även bra hjälp i norr vad gäller VEMS.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
har kopplat in några vems sprut nu iaf. har mest använt mig av
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MembersPage%2FPhatBob%2FUserGuide
rätt enkelt ifall man bara är noga och skriver upp vilka färger osv som går till vad och är noggrann. sen har ja fått rätt mycke hjälp av mattias på dem sakerna som man inte har orkat/hunnit läsa sig till.
MVH Micke
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MembersPage%2FPhatBob%2FUserGuide
rätt enkelt ifall man bara är noga och skriver upp vilka färger osv som går till vad och är noggrann. sen har ja fått rätt mycke hjälp av mattias på dem sakerna som man inte har orkat/hunnit läsa sig till.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h