Page 1 of 1
535 lmm behöver jag ha spridare.( nu med sakerna på bilen)
Posted: 16 Mar 2006, 05:38
by Svintoleffe
Som jag skrivit måste jag ha 535 spridare elelr räcker dte med orginal spridare elelr går den för snålt.?
Posted: 16 Mar 2006, 15:09
by Svintoleffe
Ingen som vet om det är ett måste för att man sakkunna köra emd 535 lmm,
Jag syftar mest på om bilen komemr o gå snålt eller inte.
Posted: 16 Mar 2006, 16:05
by FekZen
motor? sprut?
Ändring av dimension på LMM behöver justering av bränslemängd antingen genom att man byter spridare eller genom att tex justerar det i programmet.
Mvh Adde
Posted: 16 Mar 2006, 17:21
by Turbo_folke
Varför ska du bara byta lmm? Finns nog en hel del 535spridare till salu, för ett billigt pris.
Den kommer att gå snålare med större lmm.
Posted: 16 Mar 2006, 17:41
by Svintoleffe
det enda jagf har till bilen nu är en ppf kam i bilen så har jag justerbar btr till den ochså.
Oså vill jag byta lmm nu för o få lite mer pulver i bilen, då det är välkännt att orginal lmm är för liten.
Bilen ifrån är en 325 med m20b25 motorn i.
Posted: 16 Mar 2006, 18:37
by brun
det är liite mer pulver det... men byt lmm å kör me orginal spridare på lite högre tryck, tror inte du behöver byta spridare.
Posted: 16 Mar 2006, 21:56
by Nisse Järnet
Läste om nån snubbe från USA (hittar inte länken nu) som konverterat sin 325 (sugmotor) med 535lmm och spridare + några andra små saker, och det gjorde klar skillnad! Går inte m20b25 ganska leant original?
Posted: 16 Mar 2006, 23:05
by JaJsEn
skilnaden är att i saterna så fick dom en 2,7l logkompvertion av M20 spisen, den går att trimma ganska lätt
även kallad ETA
mvh Erik
Posted: 25 Mar 2006, 09:22
by Svintoleffe
Igår då soppade jag o kompisen i 535 lmm o spridarna o ett stor fint filter till den
Jag kan säga som så att det blev bra stor skillnad på bilen
Nu går dte inte snålt på toppen längre som den gjorde förut
Jag ska ta o knäppa lite kort på hur vi gjorde med sakerna så att alla får se dte.
Dock besannades nog kompisen o mina misstankar om att min data box nog inet är helt frisk.
.
Så jag ska försöka inhandla en annan databox, för det finns inget annat som kan tjalla med bränslet förutom databoxen om den är pucko
.
För lambdan har vi ute slutit totalt nu, för den ger fina värden när vi kör med multimeterna på den.
Så det är nog databoxen som inte är så kry längre
Posted: 26 Mar 2006, 02:17
by Overcharged
vad är det fär fel på bilen då?
eftesom du tror att det är databoxen?
Posted: 26 Mar 2006, 06:55
by Svintoleffe
jo det visar sig att bilen ställer om sig själv helt plötsligt då går bilen jätte bra man behöver knappt hålla foten på gaspedalen o den låter jätte vass i motorn.
Nästa dag då kan den låta trög i motorn det är inte alls samma klipp i motorn som det var innan, oså stiger tempmätaren över mitten.
Men när dne går bra då gör den inte det.
Samnt att med orginal spridarna då fick vi maxa dom dvs köra med 4,1 bar i tryck för att bilen skulle gå som folk, o då rörde bilen på sig ruskigt bra kan jag tillägga, när vi körde med 4,1bar i tryck då fick vi bra värden ifrån lambdan över dock inte på toppen där bränslet inte räckte till
Men nu börjar vi o få fason bränslet över hela registret med dessa spridare o lmm.
Det är många som har sagt att det är lmbdan som har gjort sitt, men då ska bilen enbart gå in på nödprogramet hela tiden, o inte visa några värden alls, men det gör den inte. Därför tror jag att databoxen är vrickad o inte lambdan, för tyderligen såp är dte ett litet standard fel på 87 att databoxen pajar
Posted: 26 Mar 2006, 10:07
by Fear This
bilen behöver inte gå på nödprogrammet bara för att lambdan kukar ur, men testa att jacka ur kontakten och kör å se hur den beter sej.
mvh
Posted: 26 Mar 2006, 16:49
by Svintoleffe
Men om man säger som så, lambdan kan inet justera bränslet p¨å topp varvcen utan den funkar bara på låg last om jag inte minns fel.
Så hur man än vrider o vänder på det, så är jag o kompisen ganska tveksam på att lambdan är trasig, för vi körde med dom gamla spridarna på 4,1 kilos tryck o dom gick den snålt på toppen fortfarande.
Nu som först går den inte snålt på toppen o då är det med 535 lmm o spridare så något vajsing är det o vi gissar på boxen.
Men jag sak försöka ta o dra ur sladden o se hur bilen beter sig..
Posted: 28 Mar 2006, 08:04
by Redaktören
var sitter lambdan,
bredbands lamda, vad är skilnaden?
Posted: 28 Mar 2006, 08:11
by Overcharged
lambdan sitter på Down Pipen (avgasröret efter turbon)
En bredbandslambda visar rätt värden hela tiden när man kör
En "smalbandslambda" visar bara rätt värden på tomgång