Page 1 of 2
justerbart kamdrev m20
Posted: 15 Mar 2006, 09:52
by stensheim
jag lurar på hur man justerer inn kammen med justerbart kamdrev på m20? legg gjerne ved bilder av kamdrevet.
Posted: 15 Mar 2006, 10:32
by peppe
Man lossar små bultarna på kamdreve, sedan vrider man tills man är nöjd?
Posted: 15 Mar 2006, 10:49
by stensheim
hmm, det syns jag inte er bra nok, jag justert kammen 2 grader tidligare en orginalt och når jag startad motorn så var det lite støy så jag justerte på 0 garder men enda så vesnade det lite, går den an at ventilarna tog i kolvarna tro
kammen har 284 inn och 272 ut, løft tror jag det er 11.4 och 11
Posted: 15 Mar 2006, 11:11
by Bmwandreas
Har du inga ventilurtag så har du förmodligen krökt ventilerna.
Du ska ställa in hur mycket den ska öppna på 6ans insugsventil i ÖD.
Kamtillverkaren skickar med sådan info.
Mvh
Posted: 15 Mar 2006, 11:17
by stensheim
jag har svarvad 8:8 kolvar til 8:4 och det er ventilurtag, jag kjøpte kammen brukt så jag har inte papper på den. hur ska jag gjøra med justeringen da
Posted: 15 Mar 2006, 12:28
by Bäckis
Har du DJUPARE ventilurtag? Original räcker inte till det lyftet.
En bra grundinställning är att ställa så avgas och insugsventilerna på 6:ans cylinder öppnar lika, sen kan du jutstera utifrån det. Ju mer du vrider kammen framåt ju mer bottenvrid får du och tvärtom.
Posted: 15 Mar 2006, 14:39
by stensheim
men va faen jag har inte djupare ventilurtag, det va ingen som har sagt til meg
trodde verklingen at det skulle gå med denne kammen for det finnes kammer som har mere lyft. jag tror det er shrick kamaksel och det står inget om at jag må ha djupare ventilurtag i motornord.
Posted: 15 Mar 2006, 14:57
by Bmwandreas
Många som köpt trimkammar av firmor som inte informerar om ventilurtag:(
Posted: 15 Mar 2006, 15:54
by peppe
Inte för att vara dum nu, men det där är en sådan sak man måste kolla, med modelera eller något annat.
Med eller utan uppgifter från tillverkaren, så vågar man ändå inte chansa :S
- Hoppas det gick hyffsat bra så det i värsta fall bara är ventilerna som är sallad.
Posted: 15 Mar 2006, 17:41
by stensheim
jag har snakkat med forrige eier av kammen och han kjørde en hel sommer med den och når han var opp med toppen så var det såvidt noen små merker på kolvarna, han kjørde med orginal pakning. jag skal sjekka hur tjok min toppakning er.
Posted: 15 Mar 2006, 20:18
by hartge
det e väl inga problem om man inte byggt 2,7 ?..... har kört med 288 schrik utan problem i en 2,5
Posted: 15 Mar 2006, 20:28
by Bmwandreas
Nej då vänder kolven 2mm längre ner.
Posted: 15 Mar 2006, 20:34
by Aleex
Hur mkt gör de då att ställa kammen?
Posted: 15 Mar 2006, 20:36
by stensheim
jag justerte kammen 1,5 grader senare och da gikk den helt fint
nu har jag tatt en komp test och det var inte så mycke skilnad, phuu! det er nya kolvringar så det blir inte nøyaktig. skal ta lekkasje test nu for och høra om det lekker nån stans. må legga til at det er en 325 motor!
Posted: 15 Mar 2006, 21:19
by Bmwandreas
Aleex wrote:Hur mkt gör de då att ställa kammen?
Ja du kan flytta registret typ 2000 rpm.
Posted: 15 Mar 2006, 21:24
by Aleex
Fy satan så mkt, Men om man flyttar det så de kommer tidigare, då flyttar man väl även ner det på toppvarven med?
Posted: 15 Mar 2006, 21:26
by Bmwandreas
Stämmer bra, det är en balans fråga.