justerbart kamdrev m20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

justerbart kamdrev m20

Post by stensheim »

jag lurar på hur man justerer inn kammen med justerbart kamdrev på m20? legg gjerne ved bilder av kamdrevet.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Man lossar små bultarna på kamdreve, sedan vrider man tills man är nöjd? :P
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

hmm, det syns jag inte er bra nok, jag justert kammen 2 grader tidligare en orginalt och når jag startad motorn så var det lite støy så jag justerte på 0 garder men enda så vesnade det lite, går den an at ventilarna tog i kolvarna tro :?: kammen har 284 inn och 272 ut, løft tror jag det er 11.4 och 11
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har du inga ventilurtag så har du förmodligen krökt ventilerna.

Du ska ställa in hur mycket den ska öppna på 6ans insugsventil i ÖD.
Kamtillverkaren skickar med sådan info.

Mvh
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

jag har svarvad 8:8 kolvar til 8:4 och det er ventilurtag, jag kjøpte kammen brukt så jag har inte papper på den. hur ska jag gjøra med justeringen da :?:
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har du DJUPARE ventilurtag? Original räcker inte till det lyftet.

En bra grundinställning är att ställa så avgas och insugsventilerna på 6:ans cylinder öppnar lika, sen kan du jutstera utifrån det. Ju mer du vrider kammen framåt ju mer bottenvrid får du och tvärtom.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

men va faen jag har inte djupare ventilurtag, det va ingen som har sagt til meg :oops: trodde verklingen at det skulle gå med denne kammen for det finnes kammer som har mere lyft. jag tror det er shrick kamaksel och det står inget om at jag må ha djupare ventilurtag i motornord.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Många som köpt trimkammar av firmor som inte informerar om ventilurtag:(
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Inte för att vara dum nu, men det där är en sådan sak man måste kolla, med modelera eller något annat.

Med eller utan uppgifter från tillverkaren, så vågar man ändå inte chansa :S

- Hoppas det gick hyffsat bra så det i värsta fall bara är ventilerna som är sallad.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

jag har snakkat med forrige eier av kammen och han kjørde en hel sommer med den och når han var opp med toppen så var det såvidt noen små merker på kolvarna, han kjørde med orginal pakning. jag skal sjekka hur tjok min toppakning er.
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

det e väl inga problem om man inte byggt 2,7 ?..... har kört med 288 schrik utan problem i en 2,5
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej då vänder kolven 2mm längre ner.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Hur mkt gör de då att ställa kammen?
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Post by stensheim »

jag justerte kammen 1,5 grader senare och da gikk den helt fint :D nu har jag tatt en komp test och det var inte så mycke skilnad, phuu! det er nya kolvringar så det blir inte nøyaktig. skal ta lekkasje test nu for och høra om det lekker nån stans. må legga til at det er en 325 motor!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Aleex wrote:Hur mkt gör de då att ställa kammen?


Ja du kan flytta registret typ 2000 rpm.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Fy satan så mkt, Men om man flyttar det så de kommer tidigare, då flyttar man väl även ner det på toppvarven med?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Stämmer bra, det är en balans fråga.
Post Reply