e30 325 som har rullat ca 28000 mil, kan det vara något?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

e30 325 som har rullat ca 28000 mil, kan det vara något?

Post by ippe »

Lånar en kompis användare.

Ska eventuellt fara och kolla på en 325 ix 88. Har en bit att åka så jag frågar först här. Den ser väldigt fin ut och sådär. Enda som stör mig är att den har rullat 28000 mil.

Är en sån bil svårsåld sen, pga milantalet?

Vad ska man tänka på när man kollar på en sån bil?

Kända/barnsjukdomar?

Alla svar välkomnas!

Mvh
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Som tips. Jag kollade en del e39 touring innan jag köpte en som varit välskött och den har rullat 30k+ nu. Rost i en dörr, inget i bagagelucka, tanklock etcetc. Går fint, känns bra i chassie. Hade jag skruvat den till 15000 mil hade jag själv trott på det (lättlurad..)
Gå på skicket, skippa mätarställning, den stämmer förmodligen ändå inte på en 20 år gammal bil :wink:
User avatar
Sharkie
Posts: 84
Joined: 13 Dec 2005, 15:40
Location: Nyköping

Post by Sharkie »

Bilen är 20år gammal och har inte ens 1500mil/år.
Lovar dig att den kan vara fräshare än en e30 som rullat 10000mil.

Autopower har bra checklistor när det käller BMW-köp. www.autopower.se
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Re: e30 325 som har rullat ca 28000 mil, kan det vara något?

Post by bubbel »

ippe wrote:Lånar en kompis användare.

Ska eventuellt fara och kolla på en 325 ix 88. Har en bit att åka så jag frågar först här. Den ser väldigt fin ut och sådär. Enda som stör mig är att den har rullat 28000 mil.

Är en sån bil svårsåld sen, pga milantalet?

Vad ska man tänka på när man kollar på en sån bil?

Kända/barnsjukdomar?

Alla svar välkomnas!

Mvh
Jag ägde en 325ix touring för ca 1 år sen som gått ca 27000mil och endast 2st tidigare ägare och den kändes bra mycket fräschare än andra e30 jag haft som ska ha gått runt 20000mil.

Den gick o sälja ganska fort, men allt beror ju på skicket!

man kan kolla det mesta som ex. ägarhistorik servicehistorik, bespapper, men i de e hela stora kolla skicket, oftast märker man direckt om det är skit.

-kolla rost i domkraft fästen fram
-lyssna på kupefläkten
-kolla kammen o lyssna
-kolla efter olje läckage (lite fukt förekommer oftast men inget söl är acceptabelt)
lyssna på drivknutar diffen m.m
-provkör o känn på bromsar, hur bilen ligger på vägen, o prova handbromsen.
-kolla efter kylvätske läckage ex. vid vattenpumpen.
-mätarna/instrumentet brukar strula.
-silentblocken

finns en hel del o kolla på en gammal e30, nårga saker är åvan iaf
Post Reply