Page 1 of 2

Vad använder ni när ni polerar turbo?

Posted: 12 Mar 2006, 15:53
by SoreuQ
Undrar vilka trissor och papper ni använder när ni putsar?

Har putsat som en galning och blir inte klok på det här :)

Har använt P80 och P120, sen poler-kit från "Clas Ohlson"
Hur kommer ni åt överallt?


Detta är vad jag lyckats med ( repig som fan :( )

Image

Image


Mvh Tommy

Posted: 12 Mar 2006, 16:52
by DelJoJJo
Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Mina resultat efter polering som ja förklarat
Image
Image
Före
Image
Efter
Image
Före
Image
Efter
Image
Och så en liten bild på hur de ser ut monterat =)
Image

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/

Posted: 12 Mar 2006, 17:00
by bmw_fredde
baah vad det glänser fulltank i din bil å så mycke bmw delar ja har till dig om du kommer å polerar mina tryckrör å custom insug :D :D :shock:

Posted: 12 Mar 2006, 17:02
by DelJoJJo
bmw_fredde wrote:baah vad det glänser fulltank i din bil å så mycke bmw delar ja har till dig om du kommer å polerar mina tryckrör å custom insug :D :D :shock:


Eller också gör du på så sätt som ja förklarat och gör jobbet själv =).. ja har verkligen inte tid me de där längre.. Mina egna tryckrör är inte gjorda än vettu =)
borde gå smidigt iom att de inte är gjutna grejjer.. såå inga gjutporer å gjutskägg att slipa ner.. de som är mest tidskrävande.. + att de e roligare när de e klart om man gjort de själv =)

Posted: 12 Mar 2006, 17:04
by bmw_fredde
mina är inte heller gjorda... har tyvärr inget tålamod till å sitta å putsa men ja får väl ta mig i kragen å bita ihop:(

Posted: 12 Mar 2006, 17:07
by DelJoJJo
bmw_fredde wrote:mina är inte heller gjorda... har tyvärr inget tålamod till å sitta å putsa men ja får väl ta mig i kragen å bita ihop:(

tycker de.. inte svårt, bara att de tar tid

Posted: 12 Mar 2006, 17:15
by SoreuQ
DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/


Låter som om det kommer bli en del jobb, men efter att ha sett dina bilder blev man absolut sugen på att ut och slipa igen :)

Har bara en fråga till:
Hur man ska komma åt alla kanter och innuti osv, har ni något verktyg eller så? för det går ju inte att komma åt överallt med endast papper och fingrarna.


Mvh Tommy

Posted: 12 Mar 2006, 17:26
by DelJoJJo
SoreuQ wrote:
DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/


Låter som om det kommer bli en del jobb, men efter att ha sett dina bilder blev man absolut sugen på att ut och slipa igen :)

Har bara en fråga till:
Hur man ska komma åt alla kanter och innuti osv, har ni något verktyg eller så? för det går ju inte att komma åt överallt med endast papper och fingrarna.


Mvh Tommy


Jag har faktiskt inget bra svar på de.. Det jag slipat har ja gjort med små lamelltrissor till en början och sen handslipat.. ii vissa skrymslen kommer man helt enkelt inte åt.. mellan rören på insuget till exempel, har inte hittat nåt att pilla ner där.. men syns inte som tur e =).. köp nåra nylon trissor.. de kommer åt bra, men ger ganska stora repor, iaf den röda.. den blå e lite finare. Och kom ihåg att när du har polerat turbon, så kommer du tycka andra delar är fula å vilja polera dem med =)

Röd nylontrissa samt den lilla extra chucken.. bra att ha då man får den stora äckliga org. chucken en bit bort från aluminiumet
Image

Posted: 12 Mar 2006, 17:33
by SoreuQ
DelJoJJo wrote: Och kom ihåg att när du har polerat turbon, så kommer du tycka andra delar är fula å vilja polera dem med =)


Har redan stora planer för allt annat :)

Dock blev jag inte lika sugen när jag såg att tog ~40h för att bli klar med insuget, tror det blir ett lackat insug iaf :)

Blir att köpa ett par nylontrissor till veckan, sen vet man vad man har att vänta i helgen =)

Tack för alla svar btw

Posted: 12 Mar 2006, 17:38
by DelJoJJo
tycker ja du ska.. sen är de mycket handslip som gäller

Posted: 12 Mar 2006, 17:46
by Mirre
Eller så kan man slipa ner skitet och måla med vanlig fälgfärg som jag :)

Image

Posted: 12 Mar 2006, 17:58
by DelJoJJo
cleant.. och är de inte en kompressor som skymtar ? =)
va e de tre hålen i v.kåpan till för?

Posted: 12 Mar 2006, 21:37
by Mirre
Ja,de e en kompressor i en ix som inte gav så mycke HK som jag ville, så då åkte GT40:in på istället :). Gammalt projekt 2004?

Hålen är orginal på gammla kåpan, sitter någon ventil skruvad där?? Orkade inte svetsa igen dom ;)

Posted: 12 Mar 2006, 22:22
by Love
DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. =/


Behöver man värkligen gå så långt som 2000 våtslip,tar inte polerpastorna och sialaskiva/lappolerskiva dom repor som blir av 800 våtslip?

Posted: 12 Mar 2006, 22:57
by Ticco
DelJoJJo
Du har på tok för mycket fritid ser jag :lol: :wink:

Posted: 12 Mar 2006, 23:35
by BmW[RsR]
f*n vad smutt.
:lol:
Kul att se att folk orkar.
/mvh

Posted: 12 Mar 2006, 23:55
by Henke_325_JKPG
att ni orkar.. haha men fint blir det.. hur många timmar har ni lagt ner på tillexempel insuget