Page 1 of 2

Rapp respons på M20B27...

Posted: 21 Mar 2008, 20:22
by Nisse977
Hyfsat rapp respons va!! :shock: :D

Är det så här det blir med lättat svänghjul, så ser jag verkligen fram emot att få dit det på motorn!!

http://www.youtube.com/watch?v=OtdXKyPD ... re=related

Posted: 21 Mar 2008, 20:37
by pelko
Jösses amalia :D

Man blir ju lite illamående när man tänker på org M50 dubbelmasse :P

Mvh Mathias

Posted: 21 Mar 2008, 20:39
by Strandholm
Var ungefär sådär på min vinterräser jag byggde förra vintern vill jag minnas. Har ingen video och var som sagt 1 år sen så kan inte säga att det var så 100% men det var sjukt stor skillnad iaf.
Jag lättar nog hellre svänghjulet än att chippa om man ska välja utav dom 2.


ca 3kg borta ifrån svänghjulet hade jag.


Specs:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Sålde till en kille på forumet ifrån norrtälje vill jag minnas. Har han kvar den så kan ju han filma :)

Posted: 21 Mar 2008, 21:46
by Tony L
"Sålde till en kille på forumet ifrån norrtälje vill jag minnas. Har han kvar den så kan ju han filma"

Stämmer bra det Amplify, men jag har inte kvar den o har nog tyvärr inga filmer kvar heller!
Responsen var nog inte riktigt som på filmen men inte långt ifrån,
verkar göra en hel del skillnad med lättat svänghjul iaf!
Skitkul vinterleksak var det iaf, fick oftast använda sidorutorna för att se framåt trots avsaknad av lamelldiff/agadiff! :lol:

Man blir ju lite sugen på att lämna bort svänghjulet till turbon oxå, men det får nog bli nästa säsong.

Posted: 21 Mar 2008, 22:10
by Strandholm
hehe. TJA! :)

Lägg upp en projekttråd om turboholken då :)

Posted: 21 Mar 2008, 22:40
by M3JONAS
Stackars kalla motor... :evil:

Posted: 21 Mar 2008, 23:49
by cerwinboy
MathiasH wrote:Hur många kilon kan man lätta svänghjulet utan att det påverkar negativt?


Image

4 kg m20 sväng hjul... fram sidan är kört i cnc fanuc flerop.. och baksidan är körd i vanlig suport svarv och det gick super bra att balancera och det håller för 618 platan med PPF 6-puckad sinter.. nackdelen är att motorn är trött på låga varv men blir mycket piggare på höga varv när man känner att dr schrickern (288) börja dra...

(OBS) ta bara bort onödig vikt i pereferin och inget annat. annars kan ju kopplingen sära på sig ordentligt enligt Astrander-Engineering :shock:

Posted: 22 Mar 2008, 09:44
by Fear This
haha fett.. tror inte ens min s50 var sådär rapp, kanske i närheten när jag va ut å testade med enbart grenrören på 8)

Posted: 22 Mar 2008, 10:00
by Nisse977
M3JONAS wrote:Stackars kalla motor... :evil:

Ja vilket mongo!! får hoppas tempmätaren ej var i funktion....

Jag ska försöka få ner mitt svänghjul till runt 4kg, och ihop med kompressorn hoppas jag på rapp respons som denna :)

cerwinboy wrote:
(OBS) ta bara bort onödig vikt i pereferin och inget annat. annars kan ju kopplingen sära på sig ordentligt enligt Astrander-Engineering :shock:

Hur menar du att kopplingen "sära på sig"? Att tryckplattan böjer svänghjulet eller att det går av/sönder?

Jag hade tänkt lätta det liknande som Bojnes svänghjul:
Image
Image

Posted: 22 Mar 2008, 14:41
by Erki87
min gamla 325 hade grym respons.

extraktor rör och bonje made lättning av svänghjulet.

mumma!

Posted: 22 Mar 2008, 16:24
by Bäckis
Jag tycker inte det var ett dugg imponerande. Motorn lät väl ungefär som en standard M20.

De håller den på 5000 och varvar upp den till 6500, och där låter vilken motor som helst rätt rapp.

Om någon har en original så filma och lägg upp så vi kan jämföra.

Posted: 22 Mar 2008, 16:28
by Erki87
jag tycker den sticker ganska snabbt i början från typ 2000 upp till 5000.

Posted: 22 Mar 2008, 19:33
by Crille74
Jag tycker inte den är så jävla rapp, tror nog att min 318is svarar så där.

Posted: 22 Mar 2008, 20:05
by Nisse977
Måste vara extremt längesen jag körde min bil om det är sån respons original :D

Ska bli gött om man kan bli klar i sommar med bilen, är sugen på att börja mappa :twisted:

Posted: 22 Mar 2008, 20:24
by Tysken
Är faktiskt ganska bra gassvar på M20, dock inte omedelbart från tomgång då den hostar till om man gasar för mkt.

Posted: 23 Mar 2008, 13:12
by Nisse977
Ja det är nog det jag minns. Min är rätt seg just från tomgång och uppåt trots map-sensor osv (att jag är av med LMM)

:)