Rapp respons på M20B27...

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Rapp respons på M20B27...

Post by Nisse977 »

Hyfsat rapp respons va!! :shock: :D

Är det så här det blir med lättat svänghjul, så ser jag verkligen fram emot att få dit det på motorn!!

http://www.youtube.com/watch?v=OtdXKyPD ... re=related
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jösses amalia :D

Man blir ju lite illamående när man tänker på org M50 dubbelmasse :P

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Var ungefär sådär på min vinterräser jag byggde förra vintern vill jag minnas. Har ingen video och var som sagt 1 år sen så kan inte säga att det var så 100% men det var sjukt stor skillnad iaf.
Jag lättar nog hellre svänghjulet än att chippa om man ska välja utav dom 2.


ca 3kg borta ifrån svänghjulet hade jag.


Specs:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Sålde till en kille på forumet ifrån norrtälje vill jag minnas. Har han kvar den så kan ju han filma :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Tony L
Posts: 14
Joined: 27 May 2006, 14:04
Location: Norrtälje

Post by Tony L »

"Sålde till en kille på forumet ifrån norrtälje vill jag minnas. Har han kvar den så kan ju han filma"

Stämmer bra det Amplify, men jag har inte kvar den o har nog tyvärr inga filmer kvar heller!
Responsen var nog inte riktigt som på filmen men inte långt ifrån,
verkar göra en hel del skillnad med lättat svänghjul iaf!
Skitkul vinterleksak var det iaf, fick oftast använda sidorutorna för att se framåt trots avsaknad av lamelldiff/agadiff! :lol:

Man blir ju lite sugen på att lämna bort svänghjulet till turbon oxå, men det får nog bli nästa säsong.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

hehe. TJA! :)

Lägg upp en projekttråd om turboholken då :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Stackars kalla motor... :evil:
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

MathiasH wrote:Hur många kilon kan man lätta svänghjulet utan att det påverkar negativt?


Image

4 kg m20 sväng hjul... fram sidan är kört i cnc fanuc flerop.. och baksidan är körd i vanlig suport svarv och det gick super bra att balancera och det håller för 618 platan med PPF 6-puckad sinter.. nackdelen är att motorn är trött på låga varv men blir mycket piggare på höga varv när man känner att dr schrickern (288) börja dra...

(OBS) ta bara bort onödig vikt i pereferin och inget annat. annars kan ju kopplingen sära på sig ordentligt enligt Astrander-Engineering :shock:
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

haha fett.. tror inte ens min s50 var sådär rapp, kanske i närheten när jag va ut å testade med enbart grenrören på 8)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

M3JONAS wrote:Stackars kalla motor... :evil:

Ja vilket mongo!! får hoppas tempmätaren ej var i funktion....

Jag ska försöka få ner mitt svänghjul till runt 4kg, och ihop med kompressorn hoppas jag på rapp respons som denna :)

cerwinboy wrote:
(OBS) ta bara bort onödig vikt i pereferin och inget annat. annars kan ju kopplingen sära på sig ordentligt enligt Astrander-Engineering :shock:

Hur menar du att kopplingen "sära på sig"? Att tryckplattan böjer svänghjulet eller att det går av/sönder?

Jag hade tänkt lätta det liknande som Bojnes svänghjul:
Image
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

min gamla 325 hade grym respons.

extraktor rör och bonje made lättning av svänghjulet.

mumma!
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag tycker inte det var ett dugg imponerande. Motorn lät väl ungefär som en standard M20.

De håller den på 5000 och varvar upp den till 6500, och där låter vilken motor som helst rätt rapp.

Om någon har en original så filma och lägg upp så vi kan jämföra.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jag tycker den sticker ganska snabbt i början från typ 2000 upp till 5000.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Jag tycker inte den är så jävla rapp, tror nog att min 318is svarar så där.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Måste vara extremt längesen jag körde min bil om det är sån respons original :D

Ska bli gött om man kan bli klar i sommar med bilen, är sugen på att börja mappa :twisted:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Är faktiskt ganska bra gassvar på M20, dock inte omedelbart från tomgång då den hostar till om man gasar för mkt.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja det är nog det jag minns. Min är rätt seg just från tomgång och uppåt trots map-sensor osv (att jag är av med LMM)

:)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply