skillnad i tjocklek sinter och org. lamell

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

skillnad i tjocklek sinter och org. lamell

Post by BaCCoN »

Som rubriken. skiljer det nått i tjocklek på PPF's sinterlamell och en orginal lamell?

Går det att få sinterlamellen med fjädrat centrum?
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Varför vill ma ha något så hemskt som fjädrat centrum på sintern?
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

Det är inte jag som kommit på de. Är min motorrenoverare som sa att de skulle sitta ett fjädrat centrum. Jag kan inte riktigt se varför.
Det ska ju greppa bra och komfort behövs ju inte i racebil
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Du ska inte ha fjädrat.

HAr kört med det en gång och den var mer omöjlig att slira med än en med stumt, fråga mig inte varför.

Våra lameller är 0,8mm tunnare än en original om jag minns rätt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

Då borde de gå att svarva ner anläggningsytan på svänghjulet utan större problem. om man kör med 618 plattan.
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

BaCCoN wrote:Då borde de gå att svarva ner anläggningsytan på svänghjulet utan större problem. om man kör med 618 plattan.

Jag tänkte göra samma sak, om det inte är så att det är nån mening med att sintern är lite tunnare?? Har sett folk som sätter brickor bakom tryckplattan för att den inte ska sitta lika nära lamellen = ett optimalt läge för mest tryck. Jag trodde det var, ju närmre ju hårdare, men så är det kanske inte...?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

jag såg en sida förrut där dom använde en press och en kolv, med mätklocka för att visa exakta trycket. sen pressades tryckplattan tills mätaren böjade sjunka igen. där noterade dom djupet i tryckplattan.
sen shimsades den till rätt höjd igen sen.

hittade på länken också, men den går till ett annat forum, vet ej om de blir liv om man länkar då?
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bäckis wrote:Våra lameller är 0,8mm tunnare än en original om jag minns rätt.

Om det handlar om att schimsa ut tryckplattan så är det ju bara bra att lamellen är 0,8 tunnare än originallamellen = det går åt rätt håll så att säga.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply