m20b25 utbytestopp
Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast
- Strandholm
m20b25 utbytestopp
Har en m20b25 topp till övers.
lagerbanorna/kamlagringarna som kammen går i är lite repiga pga att toppen gått med dåligt oljetryck. Kan fixa bilder till SERIÖSA spekulanter
Det är en utbytestopp och allt vad det innebär!
Är inte så insatt men detta har jag fått förklarat för mig, men om någon vet annorlunda så får ni gärna skriva!
1. gjuten med segare ämne så ska tydligen inte spricka
2. mindre kanaler
PM om du är intresserad, gärna byte mot delar som passar mitt bygge. (2,7liters sugmotor)
lagerbanorna/kamlagringarna som kammen går i är lite repiga pga att toppen gått med dåligt oljetryck. Kan fixa bilder till SERIÖSA spekulanter
Det är en utbytestopp och allt vad det innebär!
Är inte så insatt men detta har jag fått förklarat för mig, men om någon vet annorlunda så får ni gärna skriva!
1. gjuten med segare ämne så ska tydligen inte spricka
2. mindre kanaler
PM om du är intresserad, gärna byte mot delar som passar mitt bygge. (2,7liters sugmotor)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- bemmerfanatic
är det en utbytes topp som man kan köpa på bmw så står det KS på den....
vad är AMC för variant.. har aldrig hört talas om den!!!
KS topparna görs i ett annat gjutmaterial som håller bättre än de gamla originaltopparna..
nackdelen med dessa toppar är att kanalerna inte är lika "fina" som originaltopparna.. så om man vill köra turbo med dessa toppar så är det en bra idé att porta dem ordentligt..
KS topparna görs i ett annat gjutmaterial som håller bättre än de gamla originaltopparna..
nackdelen med dessa toppar är att kanalerna inte är lika "fina" som originaltopparna.. så om man vill köra turbo med dessa toppar så är det en bra idé att porta dem ordentligt..
AMC er også utbytes topp, undrer om det den samme vi prater om??xelerator wrote:är det en utbytes topp som man kan köpa på bmw så står det KS på den....
Ventilene har samme storlek som 325i-ventiler men kanalene er ikke like store og toppen har tydelig et annnat gjutmaterial..
Min topp er merket AMC.
Kanskje Bäckis har litt info, han kjenner toppene

E30 M3
- Strandholm
vad jag har förstått så e dessa KS toppar dem man kan köpa på bmw ju..
o dem e mycket hållbarare än orig. topparna som sitter på bilarna, dvs dem toppar som bilen såldes med ny...
dessa KS toppar ska man ju inte behöva svetsa som man behöver göra med orig. topparna ifall man vill ladda en del...
dock kan man ju svetsa dem oxo ifall man vill ha en större mariginal..
eller e detta bara bullshit...
o dem e mycket hållbarare än orig. topparna som sitter på bilarna, dvs dem toppar som bilen såldes med ny...
dessa KS toppar ska man ju inte behöva svetsa som man behöver göra med orig. topparna ifall man vill ladda en del...
dock kan man ju svetsa dem oxo ifall man vill ha en större mariginal..
eller e detta bara bullshit...
- Bmwandreas
- Moderator
Svetsningen började vi med för att packningen inte skulle blåsas, sen visade det sig att topparna inte spricker heller.
Att få en pirattopp lika bra som en BMW original är nästan omöjligt, oavsett hur mkt tid man lägger ner.
På frågan vad som är så dåligt är svaret: Gjutformen dom gör dom i tycks vara den gamla från 323 E21 med minimala kanaler, sen har dom bara monterat större ventiler och fräst kanalen längst ut mot insuget för att den ska passa skapligt mot insuget.
Jag hatar dessa toppar.
Att få en pirattopp lika bra som en BMW original är nästan omöjligt, oavsett hur mkt tid man lägger ner.
På frågan vad som är så dåligt är svaret: Gjutformen dom gör dom i tycks vara den gamla från 323 E21 med minimala kanaler, sen har dom bara monterat större ventiler och fräst kanalen längst ut mot insuget för att den ska passa skapligt mot insuget.
Jag hatar dessa toppar.
-
Gjutformen på KS topparna är mycket sämre än på orig. Bmw som Bäckis säger.
Du minns väl hur min såg ut innan du satte händerna i den...
Sen var det väl mindre material som gick att ta bort på KS topparna också vid portning. Hände ju ett litet missöde med min topp...
Blev iaf. väldigt fin sen Bäckis portat den, men likabra som en orig Bmw blir de väl aldrig eller?
Du minns väl hur min såg ut innan du satte händerna i den...

Sen var det väl mindre material som gick att ta bort på KS topparna också vid portning. Hände ju ett litet missöde med min topp...
Blev iaf. väldigt fin sen Bäckis portat den, men likabra som en orig Bmw blir de väl aldrig eller?
- Strandholm
-
- Strandholm