Page 1 of 8

Projekt - VeboTrim | E30 320i -89 Årets första ryt hört :)

Posted: 16 Feb 2008, 23:27
by Snekast
Tänkte göra som många andra här och lägga upp bilder och info om projektet, också för att få hjälp och motivation i svåra stunder hehe.
Projekt VeboTrim fick jag ifrån en redan påkommen ide, dock nerlagd, Plastfarsan och några andra höll till i en gammal "vebo" och trimmade rallybilarna.
Riktigt stekigt namn tyckte jag, och det passar bra eftersom jag får stå och huttra i kallgaraget.

Bimmern inhandlades i Linköping som förstabil och rullade orginal många hårda mil. Efter ett par månader med kräng och däckstuds så tyckte man väll att väghållningen borde bättras på.
Studerande som man var hade man inte så mkt pengar, dom räckte iaf till ett nylonbussnings kit ifrån PPF till bakvagn + motor och låda. Sagt och gjort, snabb leverans som vanligt och monterades samma dag. Det var ju roligt när det lät lite mer "Rally" i bilen och sådär, men vart är effekten? Länge stekte man omkring och körde varvstopp och "fräna" häng (läs krängningar) iallafall.

Eftersom kompisens bror och hans kompisar var riktiga e30fantaster så fick man ju många tips och idéer.. Men vad gör man utan pengar?

Så kom dagen då en av dom inhandlade en e30 touring 325a, övertryckskonverterad massa mys. 500hk! Wow det var ju fränt! och så startade allt fler med turbokonvertering i mina kretsar.

Nog med text, ni dör väll snart haha! åter till mitt projekt!

Image


Extern wastegate, 1bar och lite folk i bilen, bra mkt bättre innan med 1.5bar haha! men fick tyvärr ingen film på det inte.
http://s251.photobucket.com/albums/gg30 ... V00311.flv


Bestämde mig för att glömma gamla setupen, här är den nya!

Nya tag inför sommaren 09 (Hoppas jag!)

Toppen:

* svetsad topp M20B25 polerade kanaler
* PPF Z45 Turbo kam
* PPF ventilfjäder racekit steg 3
* PPF Justerbart kamdrev Nuke
* PPF HeavyDuty Vippor

Bottendelen:

* PPF O-ringat block M20B25
* PPF Sotningssats och kompletteringssats
* PPF Lager
* PPF Högflödes Oljepump m21
* PPF Toppbultar ARP
* Svarvade kolvar (Ingen squish) :(
* Orginal stakar :(


Bränsle / Turbo / Motorstyrning etc..:

* PPF grenrör
* PPF 990cc spridare (e85)
* PPF TailKopia, Gammal
* Intank 255 Walbro
* Wastegate: Tailkopia 40mm med ny styrning av Nisse977
* Garret GT37
* Vipec V44 med 2.5 bar mapsensor och laddtrycksventil
* MSD spole med inbyggt tändsteg


Chassi/Div

* PPF Sachs 618 tryckplatta
* PPF 4 puckad sinter
* PPF Bussningskit bakvagn.
* Renoverad framvagn
* Lamelldiff stora huset 3,73
* PPF Bigbrake kit fram.
* 4x100 18"x7.5" Evox RM4 et45
* Stora krängarna runt om.
* 51mm fjäderben renoverade.

Posted: 16 Feb 2008, 23:43
by pelko
Måste tagit ett jävla tag att skriva det där inlägget :D

Ska bli kul att följa detta. Jag har 320 stakar om ni skulle behöva 6st extra billigt :D

mvh Mathias

Posted: 17 Feb 2008, 00:02
by peppe
Såg ut som packningen fått sig en liten knockout, gött :)

Posted: 17 Feb 2008, 10:52
by Snekast
pelko wrote:Måste tagit ett jävla tag att skriva det där inlägget :D

Ska bli kul att följa detta. Jag har 320 stakar om ni skulle behöva 6st extra billigt :D

mvh Mathias

haha nej då, turbofingrar ;) 320 stakar har jag redan, frågan är bara vilket skick dom är i hehe!

Posted: 17 Feb 2008, 10:54
by Snekast
Packning vs laddtryck... KO!

Posted: 17 Feb 2008, 17:24
by Snekast
Är det någon här inne som har fördelar/nackdelar att säga angående LINK styrsystem?
Har aldrig hört det komma på tal.. Någon som har några erfarenheter?

Posted: 17 Feb 2008, 20:49
by Snekast
Image
lite av det jag har hemma nu.


Image
Lite lackade detaljer, svartmatt är guld :)

Posted: 17 Feb 2008, 21:23
by Snekast
Hittade en massor med bilder ifrån tiden man byggde ihop sniket, ENJOY!




Image
Står och blänker i solen helt orginal!

Image
större spridare är ju ett måste!

Image
Förnyat, bättre?

Image
Lastade fullt innan man åkte till "varmlokalen"

Image
Var ju tvungen att frakta 4 meter 3tumsrör, takräcken är fult vet jag nu haha!

Image
Började faktiskt med att trycka in laddmätare.

Image
Turbo på plats, fina adaptern svetsad ;)

Image
Rören räckte inte vid bygget så var tvungen att låna haha.

Image
Första delen tryckrör på plats!

Image
lösning vid insuget

Image
dump skulle man ju ha.

Image
Lite mer tryckrör och IC :)

Image
2st E30's som står och längtar!

Image
Förra ägaren var tydligen arg med sågen!

Image
hur ska man lösa det här ;)

Image
humm!

Image
Lite problemlösning

Image
Voila! sluten krets!

Image
Första åkturen med tryck, provisorisk upphängning av LMM hehe :twisted:

Image
Wops! glömde visst.

Image
NyskicksTurbon, läcker lite olja haha!

Image
Får nedre delen utbytt i bak, bild hos farsans lackeringsfirma.

Image
Står och blänker i solen.

Image
sidan fick sig också en omgång efter rep.

Image
Vart ju bättre? ifall det syns.

Image
Kontakt med farbror trottoarkant, aj aj. Gick och köra endå! ;)



Det var lite bilder det där, hoppas det smaka!
Har förövrigt inte fått nått gjort idag. Men imorgon kanske ni får se lite gammal bakvagn!

:)

Posted: 18 Feb 2008, 22:44
by Snekast
Fick lite gjort idag iaf. Dock fick jag inte ner bakvagnen själv, eftersom dom där jäklarns silentblockbussningarna sitter som vanligt.

Image
Slipade bort lite onödiga fästen och skit.

Image
Allt löst i bak, förutom silentblocken. Peace of cake?

Image
rensat innan det är dags för BANKBANK.

Image
Där har vi rackarna, 1-0 silentblock - mig kan man säga. Har svullen tumme och blåsor. Hård match! Någon som har något tips förutom att elda upp hela bilen? :D

Blir fortsättning imorgon.. Fasen va dåligt med kommentarer det är föresten, inget intressant med snik/halvbra konvertering?

Natti!

Posted: 18 Feb 2008, 22:53
by birro
Tycker det ser bra ut.. Roligt med fler folk som inte gått fullt ut än :twisted:

Posted: 18 Feb 2008, 23:06
by moonzhine
hehe snälla ha kvar takräcket :) ser ut att bli en lagom hasbil :wink:

Posted: 18 Feb 2008, 23:14
by Snekast
Haha, det är ju guld med takräcken, tänkte behålla så jag har någonstans att sätta fruntimmren när baksätet ryker för en bur om inte annat :)

Posted: 19 Feb 2008, 14:21
by shomakie
Ser fint ut...såg lite konstigt ut när du lyfte ur motorn...fick en skitsmart grej av farsan så man kan tilta motorn väldigt enkelt..

Image

Bara ett förslag..

Posted: 19 Feb 2008, 18:11
by Snekast
Hehe okej, går utmärkt att bara höja i framkant sen dra.

I mitt fall så lyfte jag bara i fram, sen rullade bort bilen ;) men ser smart ut det håller jag med om.

Posted: 22 Feb 2008, 23:20
by Snekast
Har nu skickat iväg Toppenpå bearbetning, hoppas det blir bra. Lite bilder på toppen och skicket kommer senare.

Tänkte också ifall någon har lust att svara på en liten fråga!

hur vet man ifall man har 9.8:1 Kolvar till m20b25 eller 8.8:1 kolvarna?
Svårt för mig att veta för jag har ju köpt dom beggade utan att rikigt veta vilken av motorerna dom kommer ifrån. Köpte dom tillsammans med blocket, går det inte att se skillnaden på dom? någon som har en bild jag kan jämnföra med?

Posted: 03 Mar 2008, 15:35
by Snekast
Fick hem lite prylar så tänkte dela med mig av lite bilder.

Image
Antar att ni på PPF inte är kaffesugna så ofta nu. haha ;)

Image
IFall ni behöver manualerna så är det bara höra av er hehe

Image
Styggare kam, mini pumpen och kamdrev, lite pneumatik slang också.

Image
lite fler pryttlar.



Börjar bli dags att montera lite snart, toppen är svetsad och planad fick jag samtal om, ventilerna med säten ska också få sig en omgång innan jag får hem den dock!