kopparringar och orginalpackning M10

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Om det är gjort som jag tror du menar så klipper man ut metallen runt cylindrarna på packningen. Körs så på en del M10:or här uppe, och ska provas på min M30.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Precis så gör man. Jag har så på min motor. Dock så tycker jag att det låter som att du har fräst för djupa spår eftersom ringarna bara sticker upp 0,5. En packning brukar vara runt 1,5mm tjock och då kommer du inte att få något tryck på ringarna alls. Packningen komprimeras bara några tiondelar när man dragit toppen...
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vet inte riktigt vad lagom är, fick mått från ring tillverkaren. Men jag tycker nog att ringarna ska sticka upp ungefär en tiondel ovanför packningen. Ring till Ströms trimservice i Trollhättan, han tillverkade mina ringar och hade rekommendationer om hur tjocka de skulle vara. Jag fick bara mäta tjockleken på min packning.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Jo, självklart. Men jag tror nog att ringarna kanske ska sticka upp lite högre än packningsytan när den är komprimerad så att du får mycket tryck på dem när du drar toppen, kanske inte handlar om tiondelar. Ring och fråga Ströms trimservice så får du exakta mått som sagt...
Post Reply