Projekt: Bmw 1602 Turbo -1975 .HWK.
Posted: 31 Jan 2008, 23:12
Nu tänkte jag lägga upp en projekt tråd om min pärla, mycket har hänt sedan jag köpte den slutet på aug -06 så jag kör en snabb resumé:
Bilen hämtades på gotland och var tänkte som en rolig förgasarturbo vinterbil, petig som man är började man små pilla lite förmycket och hittade en del rost och sen spårade det ur och vart en hel renovering samt påbyggnad på både kaross och motor:
Spec:
Toppen:
Maxportad
Planad
Urgröpta förbränningsrum
Inslipade ventiler
Dr schrik 304 graders trimkam
Nya vippor
Nya vipparms axlar
Nytt oljetillförsel rör
Alla tätningar, packningar bytta
Blocket:
Borrat från 89mm till 93,8mm (ca 2,3L istället för 2,0L)
Smidda mahle lågkompskolvar
Balanserat
Nya lager
Ny oljepump
Motor:
M10 2L från e21 320
Turbo Holset h2a
Specialbyggt turbogrenrör med extern WG
Specialbyggt insug i Alu
38mm extern WG tial kopia
PPF 50mm dump
19radig oljekylare
Spal fläkt
Specialbyggt IC
Transmission:
Växellåda från e21 320 (4 växlad)
Bakaxel från e21 (lamelldiffad ca 25%)
Lamell från 325 e30 (M20)
Sasch 618 tryckplatta
Urtrampningslager från 325 e30 (M20)
Yttre 02 knutar, e21 drivaxlar med e21 inre knutar
Bromsar:
Fram:
Hålborrade ventilerade skivor från e21
Volvo 4-kolvs ok (740 Turbo)
Greenstuff belägg
Bak:
Original ny renoverade trummor
Bränslesystem:
Alu. Fuelcell tillverkad av Amazon Matte
Dubbla bosch 984 pumpar
Alu. catchtank tillverkad av Amazon Matte
PPF fuelrail
Bosch 630cc spridare
Dubbla bränslefilter
8mm kopparrör
Malpassai linjär btr
Tändning:
2st dubbel MSD spolar
MSD tändkablar (tror det var 8 eller 9mm)
Sprut:
MegaSquirt V3.0 (tändning och bränsle)
Kaross:
Del plastskärmar bak
2002Turbo breddar runtom i plast inspacklade med karossen
Moddad glasfiber M3 E30 Front
Bilstein Sprint dämpare fram
Bilstein club sport dämpare bak
H&R sänk fjäderkit (30mm)
Inredning:
Full Guss bur
Två Sportstolar
Lackad invändigt i övrigt tom
Mätare:
5" varvräknare med shiftlight
laddtrycksmätare
oljetryck och -temp
Volt
Org instrumenthus med fungerande bensinmätare
Skall göras:
Regbesikta
Bilen när jag hämtade den:
Mycket på bilen så ut såhär:
Bilen nästan klar:
Soppa systemet ser lite annorlund ut nu men ungefär likvärdigt:
Bilen var planerad att vara klar för gatan om ca 1 vecka så lite är det kvar.. mest massa små pill..
Men jag har haft problem med att den kokar så jag kollade med avgasmätare efter HC värden i kylarvattnet och efter ca 30sek så visade mätaren på 230HC, så någonting har hänt i maskinen ska försöka börja riva isär den igen om en vecka eller så för att se vad som har hänt..
där står jag nu...
Bilen hämtades på gotland och var tänkte som en rolig förgasarturbo vinterbil, petig som man är började man små pilla lite förmycket och hittade en del rost och sen spårade det ur och vart en hel renovering samt påbyggnad på både kaross och motor:
Spec:
Toppen:
Maxportad
Planad
Urgröpta förbränningsrum
Inslipade ventiler
Dr schrik 304 graders trimkam
Nya vippor
Nya vipparms axlar
Nytt oljetillförsel rör
Alla tätningar, packningar bytta
Blocket:
Borrat från 89mm till 93,8mm (ca 2,3L istället för 2,0L)
Smidda mahle lågkompskolvar
Balanserat
Nya lager
Ny oljepump
Motor:
M10 2L från e21 320
Turbo Holset h2a
Specialbyggt turbogrenrör med extern WG
Specialbyggt insug i Alu
38mm extern WG tial kopia
PPF 50mm dump
19radig oljekylare
Spal fläkt
Specialbyggt IC
Transmission:
Växellåda från e21 320 (4 växlad)
Bakaxel från e21 (lamelldiffad ca 25%)
Lamell från 325 e30 (M20)
Sasch 618 tryckplatta
Urtrampningslager från 325 e30 (M20)
Yttre 02 knutar, e21 drivaxlar med e21 inre knutar
Bromsar:
Fram:
Hålborrade ventilerade skivor från e21
Volvo 4-kolvs ok (740 Turbo)
Greenstuff belägg
Bak:
Original ny renoverade trummor
Bränslesystem:
Alu. Fuelcell tillverkad av Amazon Matte
Dubbla bosch 984 pumpar
Alu. catchtank tillverkad av Amazon Matte
PPF fuelrail
Bosch 630cc spridare
Dubbla bränslefilter
8mm kopparrör
Malpassai linjär btr
Tändning:
2st dubbel MSD spolar
MSD tändkablar (tror det var 8 eller 9mm)
Sprut:
MegaSquirt V3.0 (tändning och bränsle)
Kaross:
Del plastskärmar bak
2002Turbo breddar runtom i plast inspacklade med karossen
Moddad glasfiber M3 E30 Front
Bilstein Sprint dämpare fram
Bilstein club sport dämpare bak
H&R sänk fjäderkit (30mm)
Inredning:
Full Guss bur
Två Sportstolar
Lackad invändigt i övrigt tom
Mätare:
5" varvräknare med shiftlight
laddtrycksmätare
oljetryck och -temp
Volt
Org instrumenthus med fungerande bensinmätare
Skall göras:
Regbesikta
Bilen när jag hämtade den:
Mycket på bilen så ut såhär:
Bilen nästan klar:
Soppa systemet ser lite annorlund ut nu men ungefär likvärdigt:
Bilen var planerad att vara klar för gatan om ca 1 vecka så lite är det kvar.. mest massa små pill..
Men jag har haft problem med att den kokar så jag kollade med avgasmätare efter HC värden i kylarvattnet och efter ca 30sek så visade mätaren på 230HC, så någonting har hänt i maskinen ska försöka börja riva isär den igen om en vecka eller så för att se vad som har hänt..
där står jag nu...