Projekt: Bmw 1602 Turbo -1975 .HWK.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Projekt: Bmw 1602 Turbo -1975 .HWK.
Nu tänkte jag lägga upp en projekt tråd om min pärla, mycket har hänt sedan jag köpte den slutet på aug -06 så jag kör en snabb resumé:
Bilen hämtades på gotland och var tänkte som en rolig förgasarturbo vinterbil, petig som man är började man små pilla lite förmycket och hittade en del rost och sen spårade det ur och vart en hel renovering samt påbyggnad på både kaross och motor:
Spec:
Toppen:
Maxportad
Planad
Urgröpta förbränningsrum
Inslipade ventiler
Dr schrik 304 graders trimkam
Nya vippor
Nya vipparms axlar
Nytt oljetillförsel rör
Alla tätningar, packningar bytta
Blocket:
Borrat från 89mm till 93,8mm (ca 2,3L istället för 2,0L)
Smidda mahle lågkompskolvar
Balanserat
Nya lager
Ny oljepump
Motor:
M10 2L från e21 320
Turbo Holset h2a
Specialbyggt turbogrenrör med extern WG
Specialbyggt insug i Alu
38mm extern WG tial kopia
PPF 50mm dump
19radig oljekylare
Spal fläkt
Specialbyggt IC
Transmission:
Växellåda från e21 320 (4 växlad)
Bakaxel från e21 (lamelldiffad ca 25%)
Lamell från 325 e30 (M20)
Sasch 618 tryckplatta
Urtrampningslager från 325 e30 (M20)
Yttre 02 knutar, e21 drivaxlar med e21 inre knutar
Bromsar:
Fram:
Hålborrade ventilerade skivor från e21
Volvo 4-kolvs ok (740 Turbo)
Greenstuff belägg
Bak:
Original ny renoverade trummor
Bränslesystem:
Alu. Fuelcell tillverkad av Amazon Matte
Dubbla bosch 984 pumpar
Alu. catchtank tillverkad av Amazon Matte
PPF fuelrail
Bosch 630cc spridare
Dubbla bränslefilter
8mm kopparrör
Malpassai linjär btr
Tändning:
2st dubbel MSD spolar
MSD tändkablar (tror det var 8 eller 9mm)
Sprut:
MegaSquirt V3.0 (tändning och bränsle)
Kaross:
Del plastskärmar bak
2002Turbo breddar runtom i plast inspacklade med karossen
Moddad glasfiber M3 E30 Front
Bilstein Sprint dämpare fram
Bilstein club sport dämpare bak
H&R sänk fjäderkit (30mm)
Inredning:
Full Guss bur
Två Sportstolar
Lackad invändigt i övrigt tom
Mätare:
5" varvräknare med shiftlight
laddtrycksmätare
oljetryck och -temp
Volt
Org instrumenthus med fungerande bensinmätare
Skall göras:
Regbesikta
Bilen när jag hämtade den:
Mycket på bilen så ut såhär:
Bilen nästan klar:
Soppa systemet ser lite annorlund ut nu men ungefär likvärdigt:
Bilen var planerad att vara klar för gatan om ca 1 vecka så lite är det kvar.. mest massa små pill..
Men jag har haft problem med att den kokar så jag kollade med avgasmätare efter HC värden i kylarvattnet och efter ca 30sek så visade mätaren på 230HC, så någonting har hänt i maskinen ska försöka börja riva isär den igen om en vecka eller så för att se vad som har hänt..
där står jag nu...
Bilen hämtades på gotland och var tänkte som en rolig förgasarturbo vinterbil, petig som man är började man små pilla lite förmycket och hittade en del rost och sen spårade det ur och vart en hel renovering samt påbyggnad på både kaross och motor:
Spec:
Toppen:
Maxportad
Planad
Urgröpta förbränningsrum
Inslipade ventiler
Dr schrik 304 graders trimkam
Nya vippor
Nya vipparms axlar
Nytt oljetillförsel rör
Alla tätningar, packningar bytta
Blocket:
Borrat från 89mm till 93,8mm (ca 2,3L istället för 2,0L)
Smidda mahle lågkompskolvar
Balanserat
Nya lager
Ny oljepump
Motor:
M10 2L från e21 320
Turbo Holset h2a
Specialbyggt turbogrenrör med extern WG
Specialbyggt insug i Alu
38mm extern WG tial kopia
PPF 50mm dump
19radig oljekylare
Spal fläkt
Specialbyggt IC
Transmission:
Växellåda från e21 320 (4 växlad)
Bakaxel från e21 (lamelldiffad ca 25%)
Lamell från 325 e30 (M20)
Sasch 618 tryckplatta
Urtrampningslager från 325 e30 (M20)
Yttre 02 knutar, e21 drivaxlar med e21 inre knutar
Bromsar:
Fram:
Hålborrade ventilerade skivor från e21
Volvo 4-kolvs ok (740 Turbo)
Greenstuff belägg
Bak:
Original ny renoverade trummor
Bränslesystem:
Alu. Fuelcell tillverkad av Amazon Matte
Dubbla bosch 984 pumpar
Alu. catchtank tillverkad av Amazon Matte
PPF fuelrail
Bosch 630cc spridare
Dubbla bränslefilter
8mm kopparrör
Malpassai linjär btr
Tändning:
2st dubbel MSD spolar
MSD tändkablar (tror det var 8 eller 9mm)
Sprut:
MegaSquirt V3.0 (tändning och bränsle)
Kaross:
Del plastskärmar bak
2002Turbo breddar runtom i plast inspacklade med karossen
Moddad glasfiber M3 E30 Front
Bilstein Sprint dämpare fram
Bilstein club sport dämpare bak
H&R sänk fjäderkit (30mm)
Inredning:
Full Guss bur
Två Sportstolar
Lackad invändigt i övrigt tom
Mätare:
5" varvräknare med shiftlight
laddtrycksmätare
oljetryck och -temp
Volt
Org instrumenthus med fungerande bensinmätare
Skall göras:
Regbesikta
Bilen när jag hämtade den:
Mycket på bilen så ut såhär:
Bilen nästan klar:
Soppa systemet ser lite annorlund ut nu men ungefär likvärdigt:
Bilen var planerad att vara klar för gatan om ca 1 vecka så lite är det kvar.. mest massa små pill..
Men jag har haft problem med att den kokar så jag kollade med avgasmätare efter HC värden i kylarvattnet och efter ca 30sek så visade mätaren på 230HC, så någonting har hänt i maskinen ska försöka börja riva isär den igen om en vecka eller så för att se vad som har hänt..
där står jag nu...
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
silverryggen wrote:Skönt stuk på den gamlingen.
Kan inte annat än bli hur rolig somhelst
Tråkigt det där med avgaserna i vattnet,men
en sån topp river du av på en timma.
Håller tummarna att de inte är nå sprickor.
Film är ett krav sen bara så du vet.
mvh Magnus
Tackar
jo man får hoppas på det bästa, annars blir det bygga ny motor från grunden då denna är byggd av föregående ägare, har fått höra från många håll att med denna borr så kan det inte sluta i annat är ras.. men jag har inte ens haft ned den från lyften ännu
klart det blir en riktigt film sen har en lite trailer som en polare pulade ihop, hade ett missljud från motorn när vi filmade, visade sig att 4 av justerrullarna på vipporna satt fel så han tryckte snett på ventilerna (det är fixat nu )
ftp://vsc.nu/ivars/other/bmw1602%20teaser.wmv
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
marcus wrote:fint bygge, men tyvärr kommer nog dina cylindrar att tappa måttet och till och med spricka....max borr vid överladdning ligger runt 92mm, även då är det problem....skaffa nytt block, borra 90,5 och i med dalhemskolvar...
jo jag är medveten om det tyvärr, ny motor ligger på planeringsbordet.. grejjen är bara det att budgeten har spruckit några ggr nu så jag vet inte om jag kommer ha råd att fixa ihop en ny spis till i sommar, vill inte snåla bara för att ha ut den.. känns bättre att göra det ordentligt på en gång då
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
egnesund wrote:bmw_fredde wrote:Riktigt snygg
tackar, har suttit och dreglat över din bil ett antal ggr och den är sjukt snygg!
Tack hmm jag vill faan ha en 02a ja med!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
bmw_fredde wrote:egnesund wrote:bmw_fredde wrote:Riktigt snygg
tackar, har suttit och dreglat över din bil ett antal ggr och den är sjukt snygg!
Tack hmm jag vill faan ha en 02a ja med!
hehe jo dom är roliga, jag har min den här sen har tjej en likadan fast röd som vi ska göra iordning blir nog inte lika "brutal" byggd med nått kul ska de bli iaf
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
bmw_fredde wrote:okej hehe hon ska inte sälja den billigt då??
haha nä tyvärr, ska börja plocka med motorn nu i helgen på den
gillar storleken på din turbo, såg "lite" tajt ut
struten wrote:sukt fin bil! jag blir lite avis! 02 är så vackra!
tackar de är kul att höra att de finns så många som uppskattar gamla hederliga
förhoppningsvis har jag lite mera att uppdatera om imorgon!
[/quote]
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
idag vart jag äntligen helt klar med allt som finns i bagageutrymmet, sista kablarna är dragna i rör och fast satta, tank ventilationen är helt klart samt svetsat tanklock för att absolut inga ångor ska vara kvar i bagageutrymmet.. + att nu kommer det en bild på mitt konsolen
kvar att göra innan demolering av motorn:
*montera stora tätningslisten vid passagerar dörren
*justera in dörren samt rutan mot listen på passagerar sidan
*montera ytter spegelar
*bygga dörrsidor med hjälp av den händige AD
*montera små strippar med ljuddämpningsmatta på utvalda ställen
sen ska motorn isär och då får vi se vad som har hänt..
mittkonsolen:
tankventilationen:
bagageutrymmet:
(den vita tanken är spolarvätske behållaren)
kommer antagligen skruva en del i helgen och får då förhoppningsvis mycket av de sista skiten gjort...
kvar att göra innan demolering av motorn:
*montera stora tätningslisten vid passagerar dörren
*justera in dörren samt rutan mot listen på passagerar sidan
*montera ytter spegelar
*bygga dörrsidor med hjälp av den händige AD
*montera små strippar med ljuddämpningsmatta på utvalda ställen
sen ska motorn isär och då får vi se vad som har hänt..
mittkonsolen:
tankventilationen:
bagageutrymmet:
(den vita tanken är spolarvätske behållaren)
kommer antagligen skruva en del i helgen och får då förhoppningsvis mycket av de sista skiten gjort...
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
lägger ut inlägget lite sent skulle kommit ut igår
jahapp... idag åkte en bakfull egnesund, en kangas och en nykter daniel ut till garaget och fixade lite små pill, monterade dit den nya spegeln på passagerar sidan som kommit.. väntar fortfarande på förarsidan..
sen tätade jocke om tanklocket så det slipper stinka soppa i bilen hela tiden...
sen hjälptes vi åt allihop och tvättade av bilen så skönt för hjärtat att se den fin och blank en gång innan man river ner den igen haha
Men det bästa med hela dagen är att nu är den PROVKÖRD mohahahaha den går illa och den låter illa men så j*vla kul ändå!!
plus att först är den trött och inget händer, inget händer, inget händer sen börjar turbon små ladda då släpper det los i baken hahah så roligt!
jahapp... idag åkte en bakfull egnesund, en kangas och en nykter daniel ut till garaget och fixade lite små pill, monterade dit den nya spegeln på passagerar sidan som kommit.. väntar fortfarande på förarsidan..
sen tätade jocke om tanklocket så det slipper stinka soppa i bilen hela tiden...
sen hjälptes vi åt allihop och tvättade av bilen så skönt för hjärtat att se den fin och blank en gång innan man river ner den igen haha
Men det bästa med hela dagen är att nu är den PROVKÖRD mohahahaha den går illa och den låter illa men så j*vla kul ändå!!
plus att först är den trött och inget händer, inget händer, inget händer sen börjar turbon små ladda då släpper det los i baken hahah så roligt!
Last edited by egnesund on 25 Feb 2008, 22:28, edited 1 time in total.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
jaha.. så här började kvällen för mig, jocke och samuel...
vi skulle påbörja att lyfta toppen för att kolla vad som hänt i maskinen...
börjar med att tömma ur oljan ur motorn... det som kommer ut är brunaktigt och luktar en blandning av olja, glykol och fritt med bensin.. perfekt start
sen ska jag lossa slangen för oljereturen som är fast satt i blocket och så klart så går svetsningen sönder och skiten faller loss...
ähh skitsamma nu åker h****et ur!
och så vart det, vi rev ner allt och ur kom maskinen.. glad att jag förberedde allt i förväg med el och andra saker runtomkring för att lyfta ur maskinen.. tog oss mellan 1½-2 timmar totalt att få ur allt och då innefattar det: komplett motor, växellåda med spakställ, kardan, avgassystem, kylare, IC, tryckrör, El osv.
ska försöka dunka ihop emilies motor så snabbt jag kan nu så jag kan skicka upp min i motorstativet
om allt bara är skit i snurran när den åker isär nu så kommer det att bli en org 1.8L M10 med alla turbo prylar från den som satt i nu.. sen bygger jag en ny frän snurra på sidan om i lugn och ro..
fick lite mer smak av att få åka ut och köra efter första provturen
vi skulle påbörja att lyfta toppen för att kolla vad som hänt i maskinen...
börjar med att tömma ur oljan ur motorn... det som kommer ut är brunaktigt och luktar en blandning av olja, glykol och fritt med bensin.. perfekt start
sen ska jag lossa slangen för oljereturen som är fast satt i blocket och så klart så går svetsningen sönder och skiten faller loss...
ähh skitsamma nu åker h****et ur!
och så vart det, vi rev ner allt och ur kom maskinen.. glad att jag förberedde allt i förväg med el och andra saker runtomkring för att lyfta ur maskinen.. tog oss mellan 1½-2 timmar totalt att få ur allt och då innefattar det: komplett motor, växellåda med spakställ, kardan, avgassystem, kylare, IC, tryckrör, El osv.
ska försöka dunka ihop emilies motor så snabbt jag kan nu så jag kan skicka upp min i motorstativet
om allt bara är skit i snurran när den åker isär nu så kommer det att bli en org 1.8L M10 med alla turbo prylar från den som satt i nu.. sen bygger jag en ny frän snurra på sidan om i lugn och ro..
fick lite mer smak av att få åka ut och köra efter första provturen
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB