Turboförslag, samt tändning M10 2,2

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

er det disse kolvarna du skal bruke? ( vw mahle kolvar 90.5 (36.9 komp höjd),
hva gjør du for og få den m10 motor til 2,2l? er utgangspungtet en 2L m10
kjør stil kjør bredt kjør bmw
Braxen
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Norrköping
Contact:

Post by Braxen »

94mm?! Hur mycket gods är det kvar mellan cylinderväggarna då?!
Har för mig att 92 är "max" vad dom brukar rekommendera vid sugmotortrimmning, men jag kan ju minnas fel.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

94 mm gör alldeles för tunna cylinderväggar, den här diskussion hade vi på Sävar-forumet för ett tag sen också. Kanske om du betongar blocket.
User avatar
DanneÅ
Posts: 284
Joined: 20 Nov 2005, 18:51
Location: Strängnäs

Post by DanneÅ »

Jag skulle ha kört med MSD6 btm och blasterspole på den som jag hade, det var vad persåker rekomenderade
Turbo hade jag en gt 32:a (Ca:4-450hk)

OT. Kanske är min gamla?
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

hvordan tror du denne vil funke på en m10 2.0l da

garret t04e10 med ar 50 på kompresor huset.62mm yterst på innløpet og 50mm innerst og 55 ut av kompresor huset
ar 58 på eksos huset. 60mm utløp til downpipen. twinn entry. diametern på eksoshuset er ca 130mm. er denne passe? eller er eksoshuset litt stort?
når vil denne begynne og lade? og når vil den ha fult trykk?
kjør stil kjør bredt kjør bmw
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

En HX40 är betydligt starkare byggd och kommer inte att dö av förväntningar när du laddar 1.5 bar. Den finns i lite olika storlekar på hjulen och husen, du borde försöka hitta en med minsta kompressor, 58 mm inducer tror jag. Normalt är det 65 mm exducer på turbinen.
Du kommer att ha svårt att hitta annat än HX40W, alltså den med inbyggd wastegate och det är lite synd för den går inte använda men är inte svår att plugga igen. Har du tur att hitta ett turbinhus från en H1E kan den passa på lagerdelen på HX40 om det är samma axel, och då kanske du hittat någon utan intern wastegate.
Det är många som kör med HX40 på motorer liknande din, både Volvo och BMW här uppe i Umeå-trakten, gott med mos över 3500-4000 varv, beroende på växel och fäste.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

///M... wrote:Vad säger du om avgashusets storlek då? Någon rekomendation?

Det beror ju på vad du är ute efter för karaktär och mottryck.. men du ska hålla dig till de mindre på en busbil.
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

hva med denne da mattias?

garret t04e10 med ar 50 på kompresor huset.62mm yterst på innløpet og 50mm innerst og 55 ut av kompresor huset
ar 58 på eksos huset. 60mm utløp til downpipen. twinn entry. diametern på eksoshuset er ca 130mm. er denne passe? eller er eksoshuset litt stort?
når vil denne begynne og lade? og når vil den ha fult trykk?
kjør stil kjør bredt kjør bmw
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Den där ska väl räcka till 400 hk kanske, med 1.5 bar laddtryck. Men jag skulle använda en modernare lastbils-snurra istället. Den enda erfarenhet jag har av TO4 är att de till slut kraschar i lagringarna på lite hårigare maskiner med 1.5 bar eller mer laddtryck, och att respons och prestanda blivit bättre när man bytt till större lastbilssnurror.
Post Reply