Mitsu EVO III

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Mitsu EVO III

Post by fredrick »

Byggd för lite bus på gatan o nattliga event bara, och lite försenat efter ett ras pga lite slarv i sommras.. :roll:

Som det ser ut nu med maskin:

280gr HKS kammar, fjädrar och titanretainers ifrån Brian Crower, andra lyftare ifrån camskill, ställbara drev och lite portat. Insug är lite ihopplock med hjälp utav ppf, likaså med tryckrör mm.

Wiseco kolvar, Eagle stakar, borttagna balansaxlar, Arp bultar, Cometic stål packning, ACT 2800 koppling

Garret GT4088, Tial 44wg, eget grenrör och downpipe, HKS 3" system.

1600cc Precision spridare, dubbla 255l walbro, 10mm tillförsel. Filter och regulator ifrån Aeromotive.
Stor IC och HKS ssqv dump, nåt volvo spjäll.

Autronic smc PnP, DIS-4:a, kablar och 4st CDI spolar ifrån MSD.

RS diff fram, stum center diff. Coilovers runt om ställbara i höjd o hårdhet, fjäderbensstag fram och bak, justerbara topmounts fram. 17" Roota fälgar. Pagid belägg, slitsade skivor och stålomspunnet runt om.

En hög med autometer mätare och en bredband.

Det är det jag kommer på nu..


Sen det som ligger och väntar hemma:

Eagle vevaxel
Ny org. oljepump
HKS stål packning
En hög med lager
orginal packningar så man blir av med kina skiten
Enkel skruvbur.


Sen vad som står högst på tur nu är ju att få ordning på motorn men ratten ska över till rätt sida nån dag också är det tänkt iaf. Fixa till sprutet så jag får ut fyra utgångar till DIS-4an men det är på ingång nu i dagarna.

Kanske hiva tanken och walbro pumparna och ersätta med en fuelcell och en stor pump istället?

Tänkte att den skulle upp i dynon igen i mitten på mars så man hinner renovera innan sommaren... :D Men det hänger på hur mkt tid det tar att fixa något pedalställ och bromshistorian om man flyttar över ratten.

Bilder kommer det några i helgen.
Mitsubishi EVO III projekt
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

Här hittar man lite intressant:D

Det är inte flytta ratten som tar tid, det är elen :)
Been there done that...almost done

kasta upp lite bilder nu
Hur mkt bänkade du innan det rasa? vad rasa?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

600hk innan det blev lagerknack.
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

vevlager eller axiallager?

Körde ni den i 2wd läge?
Vid vilket ladd och vilken tändning? E85 antar jag ni körde med tanke på spridarnba.

Några problem med misständningar?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Över 500hk på bakhjulen.
2 bar med låg tänding, hann aldrig öka.

MSD DIS-4 med CDI spolar, inga misständningar.

Tror det var vevlager..
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Mmm, tänkte lura hit lite evo folk :wink:

Okej, men det löser sig.

Det var vevstakslagrena som strulade, var väl nåt fel med spel eller något.. har nog aldrig hänt tidigare i sverige?

Jasså två bar, fick för mig att det var runt 1.1 när det började strula.

Tror du veven blir klar till nästa fredag?



youask wrote:Här hittar man lite intressant:D

Det är inte flytta ratten som tar tid, det är elen :)
Been there done that...almost done

kasta upp lite bilder nu
Hur mkt bänkade du innan det rasa? vad rasa?
Mitsubishi EVO III projekt
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

Kan ju varit för tajt spel på dem...
Jag kör ACL (med extra spel.. HX lager) i min. Och en 3000mil gammal EVO6 vev
Mätte lagerspelet och trots att det skulle vara extra spel så var det me de lagrena inom "normal" spec
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Ja, precis.. jag körde ACL:s lager utav race modellen men i std. dimension. Men mätte ju aldrig något. Nu har jag flera dimensioner hemma, även dom lagrena du har i din så det ska nog lösa sig.
Trodde nästan jag var ensam om en lite värre evo motor (1-3) men då är vi två, mest bara eclips annars.
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej fan det var 1.5 bar, fel av mig!

Tippar på att den är klar nästa vecka ja..
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Okej! Låter bra det men är inte jätte bråttom direkt.
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

är en snubbe i sundsvall som håller på o byger evo2 med mål på 500hk oxå
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

finns ju minst 10 vassa tidiga evos
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)

körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)

motorn går fortfarande som en symaskin
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Ja det finns några men nu skrev jag evo motorer, inte eclips 6bult.


JimmyA wrote:finns ju minst 10 vassa tidiga evos
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Ja får man maskin att fungera som tänkt nu så blir det säkert kul och farligt. Hur är din att starta med på gata då? drag däck o antilag eller kommer man iväg endå?


r.ivars wrote:påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)

körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)

motorn går fortfarande som en symaskin
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

fredrick wrote:Ja får man maskin att fungera som tänkt nu så blir det säkert kul och farligt. Hur är din att starta med på gata då? drag däck o antilag eller kommer man iväg endå?


r.ivars wrote:påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)

körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)

motorn går fortfarande som en symaskin


En steg 1evo startar jäävligt bra.. min var lite dryg för responsade jag inte upp laddet i starten så kom inte laddet förns slutet av 2an.. lite för stor snurra...

Men 1.7 körde jag oavsett om jag dumpade kopplingen på 1.7bar och 8000rpm på 2ans växel, (tänkte bra lådan då syncarna endå var slut)

Eller om jag körde med kopplingsslir , spinn eller inte..


Hade mer än gärna provat MT men budgeten var maxad så det hette duga på den så jag han aldrig införskaffa några.. sen sålde jag den..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Ja steg 1 vet jag är bra men jag tänkte på hur det var med stort agg. Hur gick det med antilag då?
Mitsubishi EVO III projekt
Post Reply