Mitsu EVO III
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Mitsu EVO III
Byggd för lite bus på gatan o nattliga event bara, och lite försenat efter ett ras pga lite slarv i sommras..
Som det ser ut nu med maskin:
280gr HKS kammar, fjädrar och titanretainers ifrån Brian Crower, andra lyftare ifrån camskill, ställbara drev och lite portat. Insug är lite ihopplock med hjälp utav ppf, likaså med tryckrör mm.
Wiseco kolvar, Eagle stakar, borttagna balansaxlar, Arp bultar, Cometic stål packning, ACT 2800 koppling
Garret GT4088, Tial 44wg, eget grenrör och downpipe, HKS 3" system.
1600cc Precision spridare, dubbla 255l walbro, 10mm tillförsel. Filter och regulator ifrån Aeromotive.
Stor IC och HKS ssqv dump, nåt volvo spjäll.
Autronic smc PnP, DIS-4:a, kablar och 4st CDI spolar ifrån MSD.
RS diff fram, stum center diff. Coilovers runt om ställbara i höjd o hårdhet, fjäderbensstag fram och bak, justerbara topmounts fram. 17" Roota fälgar. Pagid belägg, slitsade skivor och stålomspunnet runt om.
En hög med autometer mätare och en bredband.
Det är det jag kommer på nu..
Sen det som ligger och väntar hemma:
Eagle vevaxel
Ny org. oljepump
HKS stål packning
En hög med lager
orginal packningar så man blir av med kina skiten
Enkel skruvbur.
Sen vad som står högst på tur nu är ju att få ordning på motorn men ratten ska över till rätt sida nån dag också är det tänkt iaf. Fixa till sprutet så jag får ut fyra utgångar till DIS-4an men det är på ingång nu i dagarna.
Kanske hiva tanken och walbro pumparna och ersätta med en fuelcell och en stor pump istället?
Tänkte att den skulle upp i dynon igen i mitten på mars så man hinner renovera innan sommaren... Men det hänger på hur mkt tid det tar att fixa något pedalställ och bromshistorian om man flyttar över ratten.
Bilder kommer det några i helgen.
Som det ser ut nu med maskin:
280gr HKS kammar, fjädrar och titanretainers ifrån Brian Crower, andra lyftare ifrån camskill, ställbara drev och lite portat. Insug är lite ihopplock med hjälp utav ppf, likaså med tryckrör mm.
Wiseco kolvar, Eagle stakar, borttagna balansaxlar, Arp bultar, Cometic stål packning, ACT 2800 koppling
Garret GT4088, Tial 44wg, eget grenrör och downpipe, HKS 3" system.
1600cc Precision spridare, dubbla 255l walbro, 10mm tillförsel. Filter och regulator ifrån Aeromotive.
Stor IC och HKS ssqv dump, nåt volvo spjäll.
Autronic smc PnP, DIS-4:a, kablar och 4st CDI spolar ifrån MSD.
RS diff fram, stum center diff. Coilovers runt om ställbara i höjd o hårdhet, fjäderbensstag fram och bak, justerbara topmounts fram. 17" Roota fälgar. Pagid belägg, slitsade skivor och stålomspunnet runt om.
En hög med autometer mätare och en bredband.
Det är det jag kommer på nu..
Sen det som ligger och väntar hemma:
Eagle vevaxel
Ny org. oljepump
HKS stål packning
En hög med lager
orginal packningar så man blir av med kina skiten
Enkel skruvbur.
Sen vad som står högst på tur nu är ju att få ordning på motorn men ratten ska över till rätt sida nån dag också är det tänkt iaf. Fixa till sprutet så jag får ut fyra utgångar till DIS-4an men det är på ingång nu i dagarna.
Kanske hiva tanken och walbro pumparna och ersätta med en fuelcell och en stor pump istället?
Tänkte att den skulle upp i dynon igen i mitten på mars så man hinner renovera innan sommaren... Men det hänger på hur mkt tid det tar att fixa något pedalställ och bromshistorian om man flyttar över ratten.
Bilder kommer det några i helgen.
Mitsubishi EVO III projekt
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Mmm, tänkte lura hit lite evo folk
Okej, men det löser sig.
Det var vevstakslagrena som strulade, var väl nåt fel med spel eller något.. har nog aldrig hänt tidigare i sverige?
Jasså två bar, fick för mig att det var runt 1.1 när det började strula.
Tror du veven blir klar till nästa fredag?
Okej, men det löser sig.
Det var vevstakslagrena som strulade, var väl nåt fel med spel eller något.. har nog aldrig hänt tidigare i sverige?
Jasså två bar, fick för mig att det var runt 1.1 när det började strula.
Tror du veven blir klar till nästa fredag?
youask wrote:Här hittar man lite intressant:D
Det är inte flytta ratten som tar tid, det är elen
Been there done that...almost done
kasta upp lite bilder nu
Hur mkt bänkade du innan det rasa? vad rasa?
Mitsubishi EVO III projekt
Ja, precis.. jag körde ACL:s lager utav race modellen men i std. dimension. Men mätte ju aldrig något. Nu har jag flera dimensioner hemma, även dom lagrena du har i din så det ska nog lösa sig.
Trodde nästan jag var ensam om en lite värre evo motor (1-3) men då är vi två, mest bara eclips annars.
Trodde nästan jag var ensam om en lite värre evo motor (1-3) men då är vi två, mest bara eclips annars.
Mitsubishi EVO III projekt
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)
körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)
motorn går fortfarande som en symaskin
körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)
motorn går fortfarande som en symaskin
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Ja får man maskin att fungera som tänkt nu så blir det säkert kul och farligt. Hur är din att starta med på gata då? drag däck o antilag eller kommer man iväg endå?
r.ivars wrote:påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)
körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)
motorn går fortfarande som en symaskin
Mitsubishi EVO III projekt
fredrick wrote:Ja får man maskin att fungera som tänkt nu så blir det säkert kul och farligt. Hur är din att starta med på gata då? drag däck o antilag eller kommer man iväg endå?r.ivars wrote:påkostat projekt, mäta lagerspel ska man göra på en evvoo =)
körde 6 hundradelar i lagerspel, körd ca 550hk hela sommaren, dödade motorväg, alla race i närliggande städer spräckte lite insug och grenrör och lite andra såna där skitsaker.. 1.7 bar förövrigt... men på slutet av säsongen ökade jag på till 2.4bar.. SATAN I HEEEEEEEEEEEEEEELVETE vad dom rör på sig när man tvingar dom med lite ladd och en 750hp snurra =)
motorn går fortfarande som en symaskin
En steg 1evo startar jäävligt bra.. min var lite dryg för responsade jag inte upp laddet i starten så kom inte laddet förns slutet av 2an.. lite för stor snurra...
Men 1.7 körde jag oavsett om jag dumpade kopplingen på 1.7bar och 8000rpm på 2ans växel, (tänkte bra lådan då syncarna endå var slut)
Eller om jag körde med kopplingsslir , spinn eller inte..
Hade mer än gärna provat MT men budgeten var maxad så det hette duga på den så jag han aldrig införskaffa några.. sen sålde jag den..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp