Page 1 of 2
Rensad inredning?
Posted: 17 Jan 2008, 00:09
by Terror_Flynn
Hur mycket får man rensa i bilen utan att besiktningen börjar gnälla och säga att bilen inte är godkänd?
Posted: 17 Jan 2008, 00:14
by nalle_8009
Tar du bort baksäte å sånt måste du besikta om den så de står en passagerare i regbeviset.... plus att du måste ju självklart ha bälte till alla platser du har i bilen så du kan inte ta bort såna...rätt självklart men men.
Posted: 17 Jan 2008, 00:48
by RoDe
vad säger dom om en tvådörrars e30 med två sportstolar fram???
har hört att man måste ha fällbara säten fram...
Posted: 17 Jan 2008, 01:08
by p_stman
inte om bilen reggas med en passagerare.. utan baksäte.
Posted: 17 Jan 2008, 11:29
by Terror_Flynn
Okej
Jag har en E30 två dörrars och om jag slänger ut baksätet samt bilbälten, fästen och sen reggar om bilen med endast två fällbara stolar.. då är det grönt alltså?
Om man tar bort hela heltäckningsmatan i bilen och plastdelar från mittkonsolen (runt växelspaken m.m.) är det också något dom inte bryr sig om?
Posted: 17 Jan 2008, 12:02
by RoDe
Terror_Flynn wrote:Okej
Jag har en E30 två dörrars och om jag slänger ut baksätet samt bilbälten, fästen och sen reggar om bilen med endast två fällbara stolar.. då är det grönt alltså?
Om man tar bort hela heltäckningsmatan i bilen och plastdelar från mittkonsolen (runt växelspaken m.m.) är det också något dom inte bryr sig om?
ska du ha kvar baksäte så måste du ha fällbara stolar. annars spelar det ingen roll vad för stolar du har fram.
Posted: 17 Jan 2008, 12:07
by KKR-Rille
RoDe wrote:Terror_Flynn wrote:Okej
Jag har en E30 två dörrars och om jag slänger ut baksätet samt bilbälten, fästen och sen reggar om bilen med endast två fällbara stolar.. då är det grönt alltså?
Om man tar bort hela heltäckningsmatan i bilen och plastdelar från mittkonsolen (runt växelspaken m.m.) är det också något dom inte bryr sig om?
ska du ha kvar baksäte så måste du ha fällbara stolar. annars spelar det ingen roll vad för stolar du har fram.
är bilen reggad för bara en passagerare, så kan du ju ha kvar baksätet iaf, och du behöver inte ha fällbart!
Posted: 17 Jan 2008, 12:33
by Nemesis_turbo
säger dem inte något om typ vassa kanter och dylikt som kan bli när man tar bort massa grejor?
Posted: 20 Jan 2008, 22:03
by JWSE30
Om man ska ändra till endast en passagerare i papprena hur går man till väga då?
Fixar dom det på vanliga bes eller är det regbesiktning som gäller?
Re: Rensad inredning?
Posted: 21 Jan 2008, 09:14
by Hansa
Terror_Flynn wrote:Hur mycket får man rensa i bilen utan att besiktningen börjar gnälla och säga att bilen inte är godkänd?
Skicka ett PM till ZAK här på PPF , hans E30 är rensad på rätt mycket och hans gick igenom bes utan problem, så hör med han vad han har för erfarenheter av besiktningen.
Posted: 21 Jan 2008, 12:32
by m5micke
Va in till besiktning o frågade hur man gick till väga med att ha 2st sportstolar ifram som inte va fällbara.
Fick man bes. med dom?
Har man baksätet kvar vill bes. männen komma åt bältena bara. kommer dom åt dom så går de bra med ej fällbara stolar.
Jag monterade bara en i min e30 2dörrare just pga att jag inte kom in i baksätet
Posted: 22 Jan 2008, 17:18
by Terror_Flynn
Slängde ut heltäckningsmattan igår, fan den var faktiskt tung, liten orsak är väl att det har kommit in fukt i den.
Blir väl att man river ut baksätet snart. Hur mycket kan huven väga?
Är det något mer som väger väldigt mycket på en E30 som kan rivas dän?
Posted: 22 Jan 2008, 19:36
by xelerator
ska du åka utan huv oxo

..
nädå, skoja bara, huven väger ju ett par kilo.
men hur tänkte du, byta huv till glasfiber tex eller lätta den oxo??
du kan ju pröva o lätta den lite, men inte för mycket för då finns risken att den blir fladdrig vilket inte e så kul..
annars finns det en hel del som väger i e30, det handlar bara om hur mycket du vill lägga ut på att lätta

!!
jag menar, det du har gjort nu i lättningsväg kostar ju inget direkt.. ska du börja lätta med lättviktshuv, dörrar, skärmar, bag.lucka, etc så kommer det kosta flis kan jag lova..
En sak du kan göra för att spara in lite vikt och inte kostar mycket är tex att kapa ur bagagerums golvet med reservhjulsbalja och allt och montera en aluplåt som du nitar fast.. då sparar du nog nåt kilo oxo, hur snyggt det sedan blir kan diskuteras..
mvh
Posted: 22 Jan 2008, 20:00
by Terror_Flynn
Haha, xelerator

kanske göra cab när man ändå är igång
Jo, jag är medveten om att det kommer kosta mycket om man ska börja ersätta en massa karossdelar till glasfiber, lexanrutor m.m.
Men kanske en glasfiberhuv kan man kosta på sig, men risken finns att den är väldigt sladdrig och ändrar form tack vare värmen från motorn.
Det där med att kapa reservhjulsbaljan och ersätta den med en aluplåt var ju inte så dumt.
Posted: 22 Jan 2008, 21:30
by pelko
Angående glasfiberdelar så snacka med Hilda, han verkar riktigt duktig.
Jag ska lätta så mycket som bara går i min E30 och allt beror ju på hur mycket man vill slita med det. Det jag har gjort i dagsläget och kommer att göra är: Innertak med taklucka, värmepaket, golvmatta, baksäte, "plåtbaksätet", "plåthatthyllan" (blir alltså 100% öppet mellan bagage och kupe), dörrsidor, halva i-brädan, underredsmassa, reservhjulsbalja, servosystem, onödig plåt i motorrummet, kupen och i bagaget m.m. Säkert glömt en del men jag ska alltså slänga ut allt som bara går. Ska bli skoj att se hur mycket den väger sedan. Den vägde 1220kg vid köp helt original, 320.
mvh Mathias
Posted: 22 Jan 2008, 22:06
by plato
framstolar 16kg styck org och baksäte vägde 14kilo, så 50kg får du bort så i med två sportstolar och du har sparat 35kilo!
Posted: 22 Jan 2008, 22:23
by Terror_Flynn
Jag som ville behålla mina BMW-sportstolar
pelko, du går in seriöst för lättning ser jag, jag kommer inte vara lika seriös men man vet ju aldrig hur det slutar.
