Rensad inredning?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Terror_Flynn

Rensad inredning?

Post by Terror_Flynn »

Hur mycket får man rensa i bilen utan att besiktningen börjar gnälla och säga att bilen inte är godkänd?
/Olle Bäck Lindgren
nalle_8009

Post by nalle_8009 »

Tar du bort baksäte å sånt måste du besikta om den så de står en passagerare i regbeviset.... plus att du måste ju självklart ha bälte till alla platser du har i bilen så du kan inte ta bort såna...rätt självklart men men.
Speed limits sucks!!!
RoDe

Post by RoDe »

vad säger dom om en tvådörrars e30 med två sportstolar fram???

har hört att man måste ha fällbara säten fram...
The Lower Class
p_stman

Post by p_stman »

inte om bilen reggas med en passagerare.. utan baksäte.
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Okej

Jag har en E30 två dörrars och om jag slänger ut baksätet samt bilbälten, fästen och sen reggar om bilen med endast två fällbara stolar.. då är det grönt alltså?

Om man tar bort hela heltäckningsmatan i bilen och plastdelar från mittkonsolen (runt växelspaken m.m.) är det också något dom inte bryr sig om?
/Olle Bäck Lindgren
RoDe

Post by RoDe »

Terror_Flynn wrote:Okej

Jag har en E30 två dörrars och om jag slänger ut baksätet samt bilbälten, fästen och sen reggar om bilen med endast två fällbara stolar.. då är det grönt alltså?

Om man tar bort hela heltäckningsmatan i bilen och plastdelar från mittkonsolen (runt växelspaken m.m.) är det också något dom inte bryr sig om?
ska du ha kvar baksäte så måste du ha fällbara stolar. annars spelar det ingen roll vad för stolar du har fram.
The Lower Class
KKR-Rille

Post by KKR-Rille »

RoDe wrote:
Terror_Flynn wrote:Okej

ska du ha kvar baksäte så måste du ha fällbara stolar. annars spelar det ingen roll vad för stolar du har fram.
är bilen reggad för bara en passagerare, så kan du ju ha kvar baksätet iaf, och du behöver inte ha fällbart!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

säger dem inte något om typ vassa kanter och dylikt som kan bli när man tar bort massa grejor?
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
JWSE30

Post by JWSE30 »

Om man ska ändra till endast en passagerare i papprena hur går man till väga då?

Fixar dom det på vanliga bes eller är det regbesiktning som gäller?
Hansa

Re: Rensad inredning?

Post by Hansa »

Terror_Flynn wrote:Hur mycket får man rensa i bilen utan att besiktningen börjar gnälla och säga att bilen inte är godkänd?
Skicka ett PM till ZAK här på PPF , hans E30 är rensad på rätt mycket och hans gick igenom bes utan problem, så hör med han vad han har för erfarenheter av besiktningen.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
m5micke

Post by m5micke »

Va in till besiktning o frågade hur man gick till väga med att ha 2st sportstolar ifram som inte va fällbara.

Fick man bes. med dom?

Har man baksätet kvar vill bes. männen komma åt bältena bara. kommer dom åt dom så går de bra med ej fällbara stolar.

Jag monterade bara en i min e30 2dörrare just pga att jag inte kom in i baksätet
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Slängde ut heltäckningsmattan igår, fan den var faktiskt tung, liten orsak är väl att det har kommit in fukt i den.

Blir väl att man river ut baksätet snart. Hur mycket kan huven väga?

Är det något mer som väger väldigt mycket på en E30 som kan rivas dän?
/Olle Bäck Lindgren
xelerator

Post by xelerator »

ska du åka utan huv oxo :lol:..

nädå, skoja bara, huven väger ju ett par kilo.

men hur tänkte du, byta huv till glasfiber tex eller lätta den oxo??
du kan ju pröva o lätta den lite, men inte för mycket för då finns risken att den blir fladdrig vilket inte e så kul..

annars finns det en hel del som väger i e30, det handlar bara om hur mycket du vill lägga ut på att lätta :roll:!!

jag menar, det du har gjort nu i lättningsväg kostar ju inget direkt.. ska du börja lätta med lättviktshuv, dörrar, skärmar, bag.lucka, etc så kommer det kosta flis kan jag lova..

En sak du kan göra för att spara in lite vikt och inte kostar mycket är tex att kapa ur bagagerums golvet med reservhjulsbalja och allt och montera en aluplåt som du nitar fast.. då sparar du nog nåt kilo oxo, hur snyggt det sedan blir kan diskuteras..

mvh
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Haha, xelerator :lol: kanske göra cab när man ändå är igång 8)

Jo, jag är medveten om att det kommer kosta mycket om man ska börja ersätta en massa karossdelar till glasfiber, lexanrutor m.m.

Men kanske en glasfiberhuv kan man kosta på sig, men risken finns att den är väldigt sladdrig och ändrar form tack vare värmen från motorn.

Det där med att kapa reservhjulsbaljan och ersätta den med en aluplåt var ju inte så dumt.
/Olle Bäck Lindgren
pelko

Post by pelko »

Angående glasfiberdelar så snacka med Hilda, han verkar riktigt duktig.

Jag ska lätta så mycket som bara går i min E30 och allt beror ju på hur mycket man vill slita med det. Det jag har gjort i dagsläget och kommer att göra är: Innertak med taklucka, värmepaket, golvmatta, baksäte, "plåtbaksätet", "plåthatthyllan" (blir alltså 100% öppet mellan bagage och kupe), dörrsidor, halva i-brädan, underredsmassa, reservhjulsbalja, servosystem, onödig plåt i motorrummet, kupen och i bagaget m.m. Säkert glömt en del men jag ska alltså slänga ut allt som bara går. Ska bli skoj att se hur mycket den väger sedan. Den vägde 1220kg vid köp helt original, 320.

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
plato

Post by plato »

framstolar 16kg styck org och baksäte vägde 14kilo, så 50kg får du bort så i med två sportstolar och du har sparat 35kilo!
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Jag som ville behålla mina BMW-sportstolar :( :D

pelko, du går in seriöst för lättning ser jag, jag kommer inte vara lika seriös men man vet ju aldrig hur det slutar. :wink:
/Olle Bäck Lindgren
Post Reply