Page 1 of 17

Alex`s Bmw E30 Turbo *700hk/786nm whp* Film sidan 7

Posted: 12 Jan 2008, 13:30
by Aleex
Nu är de kanske dags att jag lägger ut mitt lilla projekt då. Hur de blev så här är en lång historia :D

Motor: M50

Bottendelen:
Strokad till 2.8 L
Blocket o-ringas,deckas, borras mm.
Allt i botten ska balanseras
Nya lager o packningar
Smidda kolvar
Smidda stakar
Arp bultar till toppen och ramlager
Race kamkedjor

Toppen:
Mirafräsas och portas
Raceventiler
Raceventilfjädrar med titanretainers
Modell arga kammar

Grenrör i rostfritt
Turbo,största HX50:in (68mm in)
WG 60 mm
Dumpventil 50 mm
Intercooler 60*30*75
535 vattenkylare med 16" spalfläkt,

Autronic sm4
VAG spolar
1600 cc spridare
Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
Dubbla 044:a pumpar o 40 l fuelcell,som ska mata bilen med E85

Drivlina:
ZF låda från M3, undra hur länge den håller
328 kardan
Kardan ring
Diffklump utv: 3.25
Lättat svänghjul med 618 tryckplatta med 4 puck sinter
Nya powerflex bussningar i fram och bakvagn


Inredning:
2 st sparco stolar
Skyddsbur
Lite mätare o sånt
4 punktsbälte

Målsättningen med denna bil och motor är väl att man vill brommsa 800+ hk och förhoppningvis åka en 9:a

Det är säkert mycket annat som jag har glömt

Posted: 12 Jan 2008, 13:41
by Aleex
Nu har jag plockat ner bakvagnen. håller på o måla den och stoppa i nya bussningar.

Sen har jag hämtat ett paket med 1600 cc spridare från PPF

Image

Posted: 12 Jan 2008, 14:46
by Tingsdalsracer
Har du o Hulta bytt med varandra :?:

Posted: 12 Jan 2008, 19:11
by Aleex
Tingsdalsracer wrote:Har du o Hulta bytt med varandra :?:


Ja! Så kan man säga.

Posted: 12 Jan 2008, 20:28
by HULTA
de blev lite affärer mellan oss jo,men du kommer få en jävligt fin motor

Posted: 13 Jan 2008, 00:34
by Aleex
HULTA wrote:de blev lite affärer mellan oss jo,men du kommer få en jävligt fin motor


Att jag får en fin motor tvivlar jag inte ett dugg på :D

Posted: 13 Jan 2008, 14:42
by Insanity
haha, släpper du infon nu? Det här har jag jag listat ut för LÄNGE sen.. :wink:

Posted: 13 Jan 2008, 15:16
by P.Herrdahl
Ska du pyramidringa blocket eller ska du köra o-ringat? Tänkte eftersom du skulle upp på 800.

Posted: 13 Jan 2008, 15:50
by HULTA
Insanity wrote:haha, släpper du infon nu? Det här har jag jag listat ut för LÄNGE sen.. :wink:


:lol:

Posted: 13 Jan 2008, 15:51
by HULTA
Hollizini wrote:Ska du pyramidringa blocket eller ska du köra o-ringat? Tänkte eftersom du skulle upp på 800.


det är o-ringat

Posted: 13 Jan 2008, 15:57
by bmw_fredde
alex lär ju få ladda över 2 bar för å komma över 800 håller verkligen oringning för så mycket?

Posted: 13 Jan 2008, 16:06
by P.Herrdahl
bmw_fredde wrote:alex lär ju få ladda över 2 bar för å komma över 800 håller verkligen oringning för så mycket?


Ärtan har sagt att 700 svänghjuls hästar är max.
Går det inte att o-ringa topp och block? Borde hålla för mycket mer?
Eller blir det inte tätt om man kör 0,3mm uppstick i både topp och block?

:?

Posted: 13 Jan 2008, 17:06
by HULTA
de där finns det delade meningar om hur mycke som hälst,jag personligen delar inte samma mening,de finns raggare som har åkt sedan moses skenade runt i shorts med o-ringat och hur mycke pulver som hälst,så varför skulle det inte hålla nu?? de visar sej säkert om ja har fel


mvh

Posted: 13 Jan 2008, 17:06
by Aleex
Japp, blocket är oringat.. Om de inte håller så får jag lösa problemet då.
Men jag vet inte om man kan jämföra m20 och m50 när de gäller oringning. Men på min m20 har jag laddat över 2 bar utan problem. Men de visar sig.
Jag tror att de räcker vid 2 bar för att få 800 hk. Jag menar de finns några på forumet som brommsat sina m50 motorer ca 760 hk på blf 98. Vid 1.6 bar eller nått sånt.
Jag kommer att köra på E85.
men de blir nog effekt så de räcker för mig.

Posted: 13 Jan 2008, 20:01
by wuffee
Alltså.. har ni bara bytt motor eller bytte ni hela bilen? :)

Mvh
Uffe

Posted: 13 Jan 2008, 20:05
by HULTA
wuffee wrote:Alltså.. har ni bara bytt motor eller bytte ni hela bilen? :)

Mvh
Uffe


inte bilar,ja skulle aldrig byta bort den inte :P

mvh

Posted: 13 Jan 2008, 20:20
by M3JONAS
OK, nu blev det rörigt :)
Först en nästan klar dräpar m20, sen en nästan klar s50 å nu en m50. Vad är det som händer Alex? :)

Räcker två 044:or till 800hk på e85?