Alex`s Bmw E30 Turbo *700hk/786nm whp* Film sidan 7

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Alex`s Bmw E30 Turbo *700hk/786nm whp* Film sidan 7

Post by Aleex »

Nu är de kanske dags att jag lägger ut mitt lilla projekt då. Hur de blev så här är en lång historia :D

Motor: M50

Bottendelen:
Strokad till 2.8 L
Blocket o-ringas,deckas, borras mm.
Allt i botten ska balanseras
Nya lager o packningar
Smidda kolvar
Smidda stakar
Arp bultar till toppen och ramlager
Race kamkedjor

Toppen:
Mirafräsas och portas
Raceventiler
Raceventilfjädrar med titanretainers
Modell arga kammar

Grenrör i rostfritt
Turbo,största HX50:in (68mm in)
WG 60 mm
Dumpventil 50 mm
Intercooler 60*30*75
535 vattenkylare med 16" spalfläkt,

Autronic sm4
VAG spolar
1600 cc spridare
Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
Dubbla 044:a pumpar o 40 l fuelcell,som ska mata bilen med E85

Drivlina:
ZF låda från M3, undra hur länge den håller
328 kardan
Kardan ring
Diffklump utv: 3.25
Lättat svänghjul med 618 tryckplatta med 4 puck sinter
Nya powerflex bussningar i fram och bakvagn


Inredning:
2 st sparco stolar
Skyddsbur
Lite mätare o sånt
4 punktsbälte

Målsättningen med denna bil och motor är väl att man vill brommsa 800+ hk och förhoppningvis åka en 9:a

Det är säkert mycket annat som jag har glömt
Last edited by Aleex on 24 Mar 2008, 13:19, edited 5 times in total.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu har jag plockat ner bakvagnen. håller på o måla den och stoppa i nya bussningar.

Sen har jag hämtat ett paket med 1600 cc spridare från PPF

Image
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Har du o Hulta bytt med varandra :?:
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Tingsdalsracer wrote:Har du o Hulta bytt med varandra :?:


Ja! Så kan man säga.
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

de blev lite affärer mellan oss jo,men du kommer få en jävligt fin motor
Team Boost Performance

+358405680216
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

HULTA wrote:de blev lite affärer mellan oss jo,men du kommer få en jävligt fin motor


Att jag får en fin motor tvivlar jag inte ett dugg på :D
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

haha, släpper du infon nu? Det här har jag jag listat ut för LÄNGE sen.. :wink:
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Ska du pyramidringa blocket eller ska du köra o-ringat? Tänkte eftersom du skulle upp på 800.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

Insanity wrote:haha, släpper du infon nu? Det här har jag jag listat ut för LÄNGE sen.. :wink:


:lol:
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

Hollizini wrote:Ska du pyramidringa blocket eller ska du köra o-ringat? Tänkte eftersom du skulle upp på 800.


det är o-ringat
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

alex lär ju få ladda över 2 bar för å komma över 800 håller verkligen oringning för så mycket?
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

bmw_fredde wrote:alex lär ju få ladda över 2 bar för å komma över 800 håller verkligen oringning för så mycket?


Ärtan har sagt att 700 svänghjuls hästar är max.
Går det inte att o-ringa topp och block? Borde hålla för mycket mer?
Eller blir det inte tätt om man kör 0,3mm uppstick i både topp och block?

:?

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

de där finns det delade meningar om hur mycke som hälst,jag personligen delar inte samma mening,de finns raggare som har åkt sedan moses skenade runt i shorts med o-ringat och hur mycke pulver som hälst,så varför skulle det inte hålla nu?? de visar sej säkert om ja har fel


mvh
Last edited by HULTA on 13 Jan 2008, 17:07, edited 1 time in total.
Team Boost Performance

+358405680216
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Japp, blocket är oringat.. Om de inte håller så får jag lösa problemet då.
Men jag vet inte om man kan jämföra m20 och m50 när de gäller oringning. Men på min m20 har jag laddat över 2 bar utan problem. Men de visar sig.
Jag tror att de räcker vid 2 bar för att få 800 hk. Jag menar de finns några på forumet som brommsat sina m50 motorer ca 760 hk på blf 98. Vid 1.6 bar eller nått sånt.
Jag kommer att köra på E85.
men de blir nog effekt så de räcker för mig.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Alltså.. har ni bara bytt motor eller bytte ni hela bilen? :)

Mvh
Uffe
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

wuffee wrote:Alltså.. har ni bara bytt motor eller bytte ni hela bilen? :)

Mvh
Uffe


inte bilar,ja skulle aldrig byta bort den inte :P

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

OK, nu blev det rörigt :)
Först en nästan klar dräpar m20, sen en nästan klar s50 å nu en m50. Vad är det som händer Alex? :)

Räcker två 044:or till 800hk på e85?
Post Reply