Page 1 of 1
Ang fuelcell i rostfritt.
Posted: 21 Feb 2006, 22:43
by bmwpatrik
Har en polare som jobbar med å svetsa rostfritt hela dagarna, så jag tänkte att han kanske skulle bygga en fuelcell åt mig, men några frågor:
Vilken tjocklek på material är lämplig?
Vad säger dom om man har en sån när man ska tävla?
Hur ska den se ut invändigt för att inte soppan ska skvalpa runt så pumpen suger luft när man svänger?
Vilka mått gäller om man ska ha nån slags tankmätare i den, typ Autometer?
Vore kanon om nån har bilder eller ritningar på en inifrån.
Tacksam för hjälp.
MVH Patrik
Posted: 22 Feb 2006, 10:01
by Bäckis
Gör en kopia av en vanlig. Sätt en mellanvägg i den som bara ger en öppen spalt nertill, typ 1cm. Anslutningarna sätter man försänkt som på en fuelcell, då fungerar det alles gut.
Jag byggde i 1,5 eller om det var 2mm rf plåt, men det var för tunnt. Slog sig lite och sprack vid fästena 2ggr.
Posted: 22 Feb 2006, 12:22
by bmwpatrik
Okej då ska jag prata med han om de.
Va är de för mått på den största ni säljer med 60 liter eller va de va?
MVH Patrik
Posted: 22 Feb 2006, 21:36
by bmwpatrik
Hur är de när man ska tävla?
Säger dom ifrån eftersom de inte finns nå krockintyg?
MVH Patrik
Posted: 23 Feb 2006, 07:38
by Love
Vad ska du tävla i?
Tycker det verkar vara lite olika regler beroende på vilken gren man ska tävla i!
Ska du tex. åka bana,så måste du ha en godskänd tank,som inte får vara hur gammal som helst,dom måste bytas efter visst antal år.
Posted: 23 Feb 2006, 08:09
by bmwpatrik
De blir väll mest rattlåsracing men har även tänkt prova bana.
Posted: 23 Feb 2006, 10:16
by helgonet_80
Krockintyg måste du ha om du ska köra med den på vägen bara, det vill säga besikta den på bilprovningen.
samt så får man inte montera en tank i skuffutrymmet / passagerar och förarutrymmet / eller i motorutrymmet på bilar som är gjorda efter 1981.
En bra länk att ha när man funderar på att bygga om bilar
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
Posted: 23 Feb 2006, 11:09
by bmwpatrik
Tack för länken, men jag är inge bra på att fatta va dom menar med sina fina ord.
Du menar alltså att tävla är inga problem men besiktningen kan vara problem?
Min är en -82, å de är ju plåt mellan kupé och skuff, de borde väll räknas som brandvägg eller?
????
Posted: 25 Feb 2006, 09:02
by tony
helgonet_80 wrote:Krockintyg måste du ha om du ska köra med den på vägen bara, det vill säga besikta den på bilprovningen.
samt så får man inte montera en tank i skuffutrymmet / passagerar och förarutrymmet / eller i motorutrymmet på bilar som är gjorda efter 1981.
En bra länk att ha när man funderar på att bygga om bilar
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

?
du behöver inte nå krockintyg på besiktningen med e fuellcell.
Posted: 26 Feb 2006, 21:50
by bmwpatrik
Behöver man inte krockintyg för besiktingen menar du, är du säker på detta?
Står ju inget i SBF regler för dragracing om nått krockintyg heller, så då är de alltså fritt fram?
Vore bra om nån kan svara säkert, så man inte står där som ett fån sen och inte får tävla.
Tacksam för hjälp.
MVH Patrik
nja?
Posted: 26 Feb 2006, 22:14
by tony
bmwpatrik wrote:Behöver man inte krockintyg för besiktingen menar du, är du säker på detta?
Står ju inget i SBF regler för dragracing om nått krockintyg heller, så då är de alltså fritt fram?
Vore bra om nån kan svara säkert, så man inte står där som ett fån sen och inte får tävla.
Tacksam för hjälp.
MVH Patrik
Det kanske nån här på ppf kan svara på?...Kan väl va nått med placering av fuelcell...?
däremot så vet jag att vissa bilar gått igenom med fueltank på bes!!
tänkte nämligen lägga i en i min e12 turbo före besiktning...

Posted: 27 Feb 2006, 14:23
by Bäckis
Har aldrig härt om någon som fått problem med bes pga fuelcell. Angående krockintyg så finns det inte till någon fuelcell så vitt jag vet.
Posted: 27 Feb 2006, 15:05
by peppe
SBP kommer inte att digga en Fuel cell utan krockintyg ( finns knappt några med intyg ).
Kanske är här i Umeå dom är griniga men enligt boken så får dom inte släppa igenom. Tyvärr.
men
Posted: 27 Feb 2006, 20:00
by tony
Bäckis wrote:Har aldrig härt om någon som fått problem med bes pga fuelcell. Angående krockintyg så finns det inte till någon fuelcell så vitt jag vet.

JAG har hört att det finns medföljande krockintyg till vissa fuell cells tankar?
däremot om det behövs

Posted: 27 Feb 2006, 20:03
by bmwpatrik
Okej då får de bli en i rostfritt för mig, besiktningen skiter jag i, då kan jag besikta med orginaltanken.
Bara de är lungt på tävlingar så är de bra för mig.
Tack för alla svar.
Posted: 27 Feb 2006, 21:18
by bmwpatrik
Föressten om nån har en fuelcell liggandes så skulle jag uppskatta måtten utvändigt på den, gärna en stor på ca 50 liter.