Page 1 of 1
Pulssplitt, Från vilka rör ska jag ta wastegate rören?
Posted: 21 Feb 2006, 17:07
by IQ-tuning
Håller på att bygga pulssplitt grenrör, men pga plats brist kan jag ej ta rören till wg direkt från kollektorn......
Vilka rör ska jag dra till wg:en, för att det ska bli så bra som möjligt?
123 går till första porten
456 går till andra porten
Posted: 21 Feb 2006, 19:56
by Mattias Sandgren
Är det en kuggfråga??
Posted: 21 Feb 2006, 20:19
by IQ-tuning
Nej då, något otydlig dock kanske.........
Spelar det någon roll om jag tar från 2 och 4 eller ska ja ta från 1 och 6, så menar jag?
Posted: 21 Feb 2006, 20:41
by tobbe tlrecond
IQ-tuning wrote:Nej då, något otydlig dock kanske.........
Spelar det någon roll om jag tar från 2 och 4 eller ska ja ta från 1 och 6, så menar jag?
tjena ser att du är från trosa! Vem är du?
Posted: 21 Feb 2006, 21:25
by Nisse Järnet
123
456
?
Posted: 21 Feb 2006, 22:39
by peppe
Går ju att dra ett rör från varje till wastegaten, såg någon bild är på forumnet någon som hade gjort så.
- Vad är det för bil du trycker ned det i eftersom att deti nte ryms? :O
Posted: 21 Feb 2006, 23:26
by Alligator
alltså rymdes de i min bil ryms de i din =)
posta lite bilder åt oss!
Posted: 22 Feb 2006, 00:11
by Mattias Sandgren
Alltså du måste ju kunna få tillräckligt med flöde till wastegaten för att kunna styra laddtrycket, att bara dra från en av cylindrarna ur varje cylindergrupp - där 123 är ena och 456 är andra, räcker mest troligt inte. Kanske om du lyckas ta från 2 cylindrar ur varje grupp..
Vi kan inte svara på en sån fråga.. beror på hur grenröret ser ut och hur systemet kommer bete sig med de komponenter du valt.
Posted: 22 Feb 2006, 13:08
by IQ-tuning
Jag tänkt ta dom väldigt nära kollektorn typ 50mm från flänsen mot turbon dock bara från två rör.....(inte direkt i kollektorn)
Tror ni inte det funkar?
Posted: 22 Feb 2006, 13:27
by Mattias Sandgren
Jag skulle inte kalla det för en kollektor det du har om det är bara 50 mm till flänsen.. men jag förstår vad du menar. Det är lite trångt under huven ibland..
Det kan fungera bra, men har du ett stort turbinhus kan det nog bli lätt att få laddtrycket att krypa uppåt istället för att regleras stabilt.
Posted: 22 Feb 2006, 13:47
by bmw_fredde
Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
Posted: 22 Feb 2006, 18:22
by IQ-tuning
Ja just d, det lutar åt att jag svetsar på det på avgashuset istället.....
Det borde väl vara bästa sättet.....
Posted: 23 Feb 2006, 17:53
by IQ-tuning
bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?
Posted: 23 Feb 2006, 19:41
by tobbe tlrecond
IQ-tuning wrote:bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?
twin entry kallas det avgashuset du har om du har ett gt40 ag
Posted: 24 Feb 2006, 07:22
by IQ-tuning
Ja just d!
Ska dra ett rör från varje kollektor, precis som jag tänkte från början.....
Det får plats, men det är j.vligt tajt!