slipa om kammar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

slipa om kammar?

Post by plato »

hur går företagen till väga när dem slipar en org kam vassare?

svetsar dom upp nocken eller hur går dem till väga, för hur ska man kunna få en smal vass nock till en bred med fin öppningstid utan att sänka ner lyfthöjden?
Nobbe

Re: slipa om kammar?

Post by Nobbe »

plato wrote:hur går företagen till väga när dem slipar en org kam vassare?

svetsar dom upp nocken eller hur går dem till väga, för hur ska man kunna få en smal vass nock till en bred med fin öppningstid utan att sänka ner lyfthöjden?


Lägger på material om de behövs samt eller minskar diametern på bas-cirkeln.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nej, man lägger inte på material.

Har jag aldrig hört talas om och ingen av de som kan slipa åt oss gör något sådant.

Man minskar bascirkeln, men kan självklart inte slipa vad som helst på vilken kam som helst utan ofta krävs ett nytt ämne.
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Bäckis wrote:Nej, man lägger inte på material.

Har jag aldrig hört talas om och ingen av de som kan slipa åt oss gör något sådant.

Man minskar bascirkeln, men kan självklart inte slipa vad som helst på vilken kam som helst utan ofta krävs ett nytt ämne.


men om man minskar bascirkeln måste du väl på lägre lyfthöjd? lägger man schims eller liknande så man får upp samma då?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Lashcaps eller högre shims, beroende på motor.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

tack för infon grabbar :wink:
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Nej, man lägger inte på material.

Har jag aldrig hört talas om och ingen av de som kan slipa åt oss gör något sådant.

Man minskar bascirkeln, men kan självklart inte slipa vad som helst på vilken kam som helst utan ofta krävs ett nytt ämne.


Nu ska jag chocka dig med att det visst kan göras och har iaf gjorts så förut. Nu för tiden gör nog inte många det som du säger.

Fö så äre dumt att inte utgå från nya ämnen, typ som att köpa en påse chips å sen låta dom mögla bort i skåpet.
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Nobbe wrote:
Bäckis wrote:Nej, man lägger inte på material.

Har jag aldrig hört talas om och ingen av de som kan slipa åt oss gör något sådant.

Man minskar bascirkeln, men kan självklart inte slipa vad som helst på vilken kam som helst utan ofta krävs ett nytt ämne.


Nu ska jag chocka dig med att det visst kan göras och har iaf gjorts så förut. Nu för tiden gör nog inte många det som du säger.

Fö så äre dumt att inte utgå från nya ämnen, typ som att köpa en påse chips å sen låta dom mögla bort i skåpet.


jo ja förstår självklart att utgå från ett nytt ämne och kunna få den exakt som man vill är de optimala, i mitt huvud har detta vart enda lösningen.

men så har man ju hört hela tiden att folk lämnat in sina kammar så de slipat om dem och då har ja undrat hur de kan fungera, och nu har ja fått mitt svar :D
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Bäckis wrote:Nej, man lägger inte på material.

Har jag aldrig hört talas om och ingen av de som kan slipa åt oss gör något sådant.

Man minskar bascirkeln, men kan självklart inte slipa vad som helst på vilken kam som helst utan ofta krävs ett nytt ämne.



Roligaste jag sett var på en gammal Opel Vectra jag köpte.
Den skramlade lite konstigt men gick helt ok.
Efter någon månad kokade skiten och då skulle jag riva av toppen osv...
Lite förvånad man blev då jag såg att killen innan hade svetsat upp nockarna och sen slipat till dom lite grovt med vinkelslipen.
Allt med kamaxeln på plats i motorn!

Nu var detta offtopic men jag tyckte det var rätt skoj att berätta om det. :D
10,61@215 med "kina" delar!
User avatar
johanedstrom
Posts: 119
Joined: 21 Nov 2005, 08:40
Location: piteå

Post by johanedstrom »

den måste gått bra!! :lol:
Tekniknissen
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2007, 15:45
Location: Halmstad

Post by Tekniknissen »

Farsan hörde samma historia en gång i tiden: En tokig gammal verkstadschef tog och svetsade på mer gods på nockarna och slipade till lite grovt med vinkelslipen. Detta var på en gammal Citroen AX. Tydligen vanligare än man tidigare trott kanske? Antagligen ville han ha just mera AX... :D
320 Touring konverterad till 325 -90 (skrot numera eftersom en viss annan trafikant inte fattar vad en gul triangelskylt innebär)
328 Ci snart med M50-block och kompressor -96
Nobbe

Post by Nobbe »

Hehe, en gammal gubbe på jobbet slipade ner bascirkeln på kammarna till sin bubbla på gradbandet för att få mer lyft. :lol:

Fått slipa en del axlar genom åren beläggning som varit nötta på jobbet. Men den beläggningen är inge jag rekomederar på en kam.

Kallas tydligen för sprutbeläggning. Funkar dock bra på vevar.
Post Reply