E30 325 turbo -Team Wicked Drifters
Posted: 28 Nov 2007, 22:12
Tänkte det är dax att lägga upp en liten projekttråd på bygget. Det är ju verkligen så att har man en gång haft BMW så är man fast och det vill jag väl påstå att man är
Har bland annat haft Ford Granada 2.8, Saab 9000 turbo mm mm men inget slår E30 alltså! Redan första 320in man hade så var man fast.. Gick på 5½ burk, raslade överallt, gick inte att låsa mm mm, ändå var man fast
Så vid 23års ålder så är det dax för första turbobygget, är utbildad bilmekaniker men man kanske skulle ha hängt med lite mer i utbildningen haha... Jag vet att bilderna inte är av bästa kvalité men eftersom jag endast har tillgång till mobilkamera och pengarna går till bilen så får det vara så...
Så till projektet
Bilen: Bmw E30 320 -89
*Totalt rensad invändigt och lackad
*Omgjord instrument panel
*318is bakvagn med nya bussningar och svetsad diff
*Orginal 320 framvagn än så länge
*Allt lackad mattsvart
*M-tech 1 paket
*Guss bur på G
*2st Sportstolar (röda) på G
*4 punktsbälten på G
Motor: E34 525k -88
*Inslipade ventiler
*Lättat svänhjul 5,8kg
*Volvos gröna spridare
*535 Lmm
*Öppet filter
*MB Sprinter Intercooler
*Okänd liten dump
*Mitsubishi td04-14t turbo
*Annan kam (Modell okänd, satt ett "K" skrivet på den?)
*2,5" avgas från turbon med japsdämp ut på sidan i M-tech 1 kjolen
*Orginal 8,7 i komp (med sniket)
Effekt: Runt 250+ med detta snikkitt (hoppas jag)
Ändamål: Drifting/busbil
Så här såg den ut när jag hade köpt den... Ingen skönhet direkt
Så det man började med var att fixa till den lilla rosten som fanns på den samt att börja lägga igen lite stenskott och emblem... Passade även på att ta bort antennen och spolarmunstyckerna på huven..
Slet samtidigt ut allt ur bilen då den i slutändan ska vara rensad med bur och stolar och annat godis..
Efter det så var det dax för gamla motorn att på börja sin resa ut ur bilen och ge plats åt 525 motorn!
Polaren nicklas som hjälper till som för övrigt också bygger E30 Turbo (Nille här på Pure) Hans som är den röda.. Köptes nere vid Mantorp med turbomotor i... Kanske nåns gamla bil??
Införskaffades en till E30, 4dörrars för att plocka lite delar ifrån..
Lite surt då bara att topplockspackningen rasa på vägen hem direkt efter köpet.. Nu var ju inte bilen så dyr så (3000) Så ny topplockspackning inhandlades och bilen skruvades ihop igen.. Men något var fortfarande galet eftersom att det gick att fylla på mer och mer vatten så efter 3 stora hinkar vatten så bestämde vi oss för att köra sönder bilen istället haha.. Kommer film på det lite senare...
Så här såg huven ut efter första kollen med mattsvart..
När huven var klar så bestämde jag mig för att börja knåpa dit kjolpaketet med fram och bak spoiler.. Monterade fram och bak spoilern något lägre än standarn då bilen ska bli rätt låg Samtidigt då så lackades bilen mattsvart.. Allt ska bli svart på den så småningom.. Sen ska den självklart sänkas men det får vänta så länge då ekonomin inte
är den bästa just nu..
Testade med Nilles framfälg från hans E34 540 på min E30, kul och se hur det kommer se ut Lite fusk med domkraft eftersom E34 har 5bultat men det ser coolt ut på bild iaf hehe
Sen var det dax för motorn att få sig en genomgång, sotsats inhandlades och det mesta lackades svart eller vitt på motorn..
Passade även på att lacka motorutrymmet svart då motorn ändå var ur...
Så först lite aluzink sen mattsvart...
Lämnade iväg svänghjulet på lättning (RoDe här på pure som fixade det åt mig) Ny vikt, 5,8kg..
Blev en liten roadtrip + en bakaxel från 318is med bussningar på köpet..
Bakvagnen är självklart lackad nu sen fick svetsen leka lite med klumpen
Köpte lite prylar av Kopi här på Pure inför vintern, provmonterade allt för att se lite hur det kommer bli, bara kitlar i fingertopparna nu, VILL UT med bilen hehe
Nu sitter 525 motorn i bilen och ställbar BTR samt öppet filter har inhandlats..
Har även påbörjat instrumentpanelen lite smått...
Har hittat billigt M3 kit som har satts upp på vill ha listan
Passform är inte så viktigt eftersom det ska popnitas dit för snabb borttagning/lagning eftersom jag med största säkerhet kommer panga in i nånting i framtiden haha
Har bland annat haft Ford Granada 2.8, Saab 9000 turbo mm mm men inget slår E30 alltså! Redan första 320in man hade så var man fast.. Gick på 5½ burk, raslade överallt, gick inte att låsa mm mm, ändå var man fast
Så vid 23års ålder så är det dax för första turbobygget, är utbildad bilmekaniker men man kanske skulle ha hängt med lite mer i utbildningen haha... Jag vet att bilderna inte är av bästa kvalité men eftersom jag endast har tillgång till mobilkamera och pengarna går till bilen så får det vara så...
Så till projektet
Bilen: Bmw E30 320 -89
*Totalt rensad invändigt och lackad
*Omgjord instrument panel
*318is bakvagn med nya bussningar och svetsad diff
*Orginal 320 framvagn än så länge
*Allt lackad mattsvart
*M-tech 1 paket
*Guss bur på G
*2st Sportstolar (röda) på G
*4 punktsbälten på G
Motor: E34 525k -88
*Inslipade ventiler
*Lättat svänhjul 5,8kg
*Volvos gröna spridare
*535 Lmm
*Öppet filter
*MB Sprinter Intercooler
*Okänd liten dump
*Mitsubishi td04-14t turbo
*Annan kam (Modell okänd, satt ett "K" skrivet på den?)
*2,5" avgas från turbon med japsdämp ut på sidan i M-tech 1 kjolen
*Orginal 8,7 i komp (med sniket)
Effekt: Runt 250+ med detta snikkitt (hoppas jag)
Ändamål: Drifting/busbil
Så här såg den ut när jag hade köpt den... Ingen skönhet direkt
Så det man började med var att fixa till den lilla rosten som fanns på den samt att börja lägga igen lite stenskott och emblem... Passade även på att ta bort antennen och spolarmunstyckerna på huven..
Slet samtidigt ut allt ur bilen då den i slutändan ska vara rensad med bur och stolar och annat godis..
Efter det så var det dax för gamla motorn att på börja sin resa ut ur bilen och ge plats åt 525 motorn!
Polaren nicklas som hjälper till som för övrigt också bygger E30 Turbo (Nille här på Pure) Hans som är den röda.. Köptes nere vid Mantorp med turbomotor i... Kanske nåns gamla bil??
Införskaffades en till E30, 4dörrars för att plocka lite delar ifrån..
Lite surt då bara att topplockspackningen rasa på vägen hem direkt efter köpet.. Nu var ju inte bilen så dyr så (3000) Så ny topplockspackning inhandlades och bilen skruvades ihop igen.. Men något var fortfarande galet eftersom att det gick att fylla på mer och mer vatten så efter 3 stora hinkar vatten så bestämde vi oss för att köra sönder bilen istället haha.. Kommer film på det lite senare...
Så här såg huven ut efter första kollen med mattsvart..
När huven var klar så bestämde jag mig för att börja knåpa dit kjolpaketet med fram och bak spoiler.. Monterade fram och bak spoilern något lägre än standarn då bilen ska bli rätt låg Samtidigt då så lackades bilen mattsvart.. Allt ska bli svart på den så småningom.. Sen ska den självklart sänkas men det får vänta så länge då ekonomin inte
är den bästa just nu..
Testade med Nilles framfälg från hans E34 540 på min E30, kul och se hur det kommer se ut Lite fusk med domkraft eftersom E34 har 5bultat men det ser coolt ut på bild iaf hehe
Sen var det dax för motorn att få sig en genomgång, sotsats inhandlades och det mesta lackades svart eller vitt på motorn..
Passade även på att lacka motorutrymmet svart då motorn ändå var ur...
Så först lite aluzink sen mattsvart...
Lämnade iväg svänghjulet på lättning (RoDe här på pure som fixade det åt mig) Ny vikt, 5,8kg..
Blev en liten roadtrip + en bakaxel från 318is med bussningar på köpet..
Bakvagnen är självklart lackad nu sen fick svetsen leka lite med klumpen
Köpte lite prylar av Kopi här på Pure inför vintern, provmonterade allt för att se lite hur det kommer bli, bara kitlar i fingertopparna nu, VILL UT med bilen hehe
Nu sitter 525 motorn i bilen och ställbar BTR samt öppet filter har inhandlats..
Har även påbörjat instrumentpanelen lite smått...
Har hittat billigt M3 kit som har satts upp på vill ha listan
Passform är inte så viktigt eftersom det ska popnitas dit för snabb borttagning/lagning eftersom jag med största säkerhet kommer panga in i nånting i framtiden haha