E30 325 turbo -Team Wicked Drifters

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

E30 325 turbo -Team Wicked Drifters

Post by E30-Räser »

Tänkte det är dax att lägga upp en liten projekttråd på bygget. Det är ju verkligen så att har man en gång haft BMW så är man fast och det vill jag väl påstå att man är :D

Har bland annat haft Ford Granada 2.8, Saab 9000 turbo mm mm men inget slår E30 alltså! Redan första 320in man hade så var man fast.. Gick på 5½ burk, raslade överallt, gick inte att låsa mm mm, ändå var man fast :lol:

Så vid 23års ålder så är det dax för första turbobygget, är utbildad bilmekaniker men man kanske skulle ha hängt med lite mer i utbildningen haha... Jag vet att bilderna inte är av bästa kvalité men eftersom jag endast har tillgång till mobilkamera och pengarna går till bilen så får det vara så...

Så till projektet :arrow:

Bilen: Bmw E30 320 -89

*Totalt rensad invändigt och lackad
*Omgjord instrument panel
*318is bakvagn med nya bussningar och svetsad diff
*Orginal 320 framvagn än så länge
*Allt lackad mattsvart
*M-tech 1 paket
*Guss bur på G
*2st Sportstolar (röda) på G
*4 punktsbälten på G


Motor: E34 525k -88

*Inslipade ventiler
*Lättat svänhjul 5,8kg
*Volvos gröna spridare
*535 Lmm
*Öppet filter
*MB Sprinter Intercooler
*Okänd liten dump
*Mitsubishi td04-14t turbo
*Annan kam (Modell okänd, satt ett "K" skrivet på den?)
*2,5" avgas från turbon med japsdämp ut på sidan i M-tech 1 kjolen
*Orginal 8,7 i komp (med sniket)

Effekt: Runt 250+ med detta snikkitt (hoppas jag)

Ändamål: Drifting/busbil

Så här såg den ut när jag hade köpt den... Ingen skönhet direkt :P

Image

Image

Så det man började med var att fixa till den lilla rosten som fanns på den samt att börja lägga igen lite stenskott och emblem... Passade även på att ta bort antennen och spolarmunstyckerna på huven..
Image

Image

Slet samtidigt ut allt ur bilen då den i slutändan ska vara rensad med bur och stolar och annat godis.. :lol:

Image

Efter det så var det dax för gamla motorn att på börja sin resa ut ur bilen och ge plats åt 525 motorn!

Image

Polaren nicklas som hjälper till som för övrigt också bygger E30 Turbo (Nille här på Pure) Hans som är den röda.. Köptes nere vid Mantorp med turbomotor i... Kanske nåns gamla bil??

Image

Införskaffades en till E30, 4dörrars för att plocka lite delar ifrån..

Image

Image

Image

Lite surt då bara att topplockspackningen rasa på vägen hem direkt efter köpet.. Nu var ju inte bilen så dyr så (3000) Så ny topplockspackning inhandlades och bilen skruvades ihop igen.. Men något var fortfarande galet eftersom att det gick att fylla på mer och mer vatten så efter 3 stora hinkar vatten så bestämde vi oss för att köra sönder bilen istället haha.. Kommer film på det lite senare...


Så här såg huven ut efter första kollen med mattsvart..

Image

När huven var klar så bestämde jag mig för att börja knåpa dit kjolpaketet med fram och bak spoiler.. Monterade fram och bak spoilern något lägre än standarn då bilen ska bli rätt låg :lol: Samtidigt då så lackades bilen mattsvart.. Allt ska bli svart på den så småningom.. Sen ska den självklart sänkas men det får vänta så länge då ekonomin inte
är den bästa just nu..

Image

Image

Testade med Nilles framfälg från hans E34 540 på min E30, kul och se hur det kommer se ut :P Lite fusk med domkraft eftersom E34 har 5bultat :D men det ser coolt ut på bild iaf hehe

Image

Sen var det dax för motorn att få sig en genomgång, sotsats inhandlades och det mesta lackades svart eller vitt på motorn..

Image

Image

Image

Image

Image

Passade även på att lacka motorutrymmet svart då motorn ändå var ur...
Så först lite aluzink sen mattsvart...
Image

Image

Lämnade iväg svänghjulet på lättning (RoDe här på pure som fixade det åt mig) Ny vikt, 5,8kg..

Image

Blev en liten roadtrip + en bakaxel från 318is med bussningar på köpet..

Image

Image

Bakvagnen är självklart lackad nu sen fick svetsen leka lite med klumpen :twisted:

Image

Köpte lite prylar av Kopi här på Pure inför vintern, provmonterade allt för att se lite hur det kommer bli, bara kitlar i fingertopparna nu, VILL UT med bilen hehe

Image

Image


Nu sitter 525 motorn i bilen och ställbar BTR samt öppet filter har inhandlats..

Image

Image

Har även påbörjat instrumentpanelen lite smått...

Image

Image

Har hittat billigt M3 kit som har satts upp på vill ha listan :D

Image

Passform är inte så viktigt eftersom det ska popnitas dit för snabb borttagning/lagning eftersom jag med största säkerhet kommer panga in i nånting i framtiden haha
Last edited by E30-Räser on 18 Dec 2007, 00:30, edited 3 times in total.
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

ser bra ut!! när drar du igång motorn med turbon då? :D
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

kopi wrote:ser bra ut!! när drar du igång motorn med turbon då? :D


Jadu, ska ut imorgon och lufta kopplingen, koppla all el till motorn och försöka klura ut hur alla slangar ska sitta hehe.. Sen väntar avgassystemet och framskärmar.. Efter det så ska det besiktas men sen ska turbo grejerna dit :D Blir grejerna jag köpte av dig nu under vinter och förmodligen sommaren så får det bli värre till nästa sommar.. Måste ju köra också hehe
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

Ser mycket bra ut det här =)...
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

B!ffen wrote:Ser mycket bra ut det här =)...


Tackar :) Man gör så gott man kan :D
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

E30-Räser wrote:
B!ffen wrote:Ser mycket bra ut det här =)...


Tackar :) Man gör så gott man kan :D


Hehe, det ska man alltid göra :D...
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Idag så borrade jag upp hål för ett par brytare till instrumentpanelen.. Fick nöja mig med det en lördagkväll...

Image
Last edited by E30-Räser on 05 Dec 2007, 22:18, edited 1 time in total.
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

kommer alla vipp ström brytare användas? :roll:
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

jag vill vända på det och påstå att passformen i princip är viktigare när man popnitar skärmarna...
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas? :roll:


jag undrade det samma också vad han ska ha alla dom till??? :shock:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas? :roll:


Ska ha allt centrerat vid samma ställe.. Dimljus, innerbelysning, belysning till alla kommande mätare, separat till shiftlighten osv osv...
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Andreas K wrote:jag vill vända på det och påstå att passformen i princip är viktigare när man popnitar skärmarna...


Varför det? Bilen ska ju användas hårt så saker kommer gå sönder det vet jag.. Därför så popnitas breddning på sen så blir det lätt och byta ut...
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

E30-Räser wrote:
david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas? :roll:


Ska ha allt centrerat vid samma ställe.. Dimljus, innerbelysning, belysning till alla kommande mätare, separat till shiftlighten osv osv...
då e jag me :D hoppas du kan hålla redapå alla knappar, jag hade blvit helt lost :shock: :shock:
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

david__ wrote:
E30-Räser wrote:
david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas? :roll:


Ska ha allt centrerat vid samma ställe.. Dimljus, innerbelysning, belysning till alla kommande mätare, separat till shiftlighten osv osv...
då e jag me :D hoppas du kan hålla redapå alla knappar, jag hade blvit helt lost :shock: :shock:


Haha jo risken finns :) Ska dit nån till.. Men får ha dom iording efter användning så går det nog bra efter en stund hehe
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Var ut till garaget en sväng idag, pillade dit grenröret, turbon och luftfiltret..

Image

Kapade även bort reservhjulsbaljan, blir ett fyrkatit hål sen så man lättare kan passa in nya plåten..

Image

Kapade även bort lilla plåtspoilern eller vad man kan säga i bak för att enklare kunna montera slutröret på sidan.. Ska göra ett hål sen i M-tech 1 bakspoilern på sidan så röret kan titta ut, blir inte så serriöst eftersom annan bakspoiler ska på lite senare när motorn är klar för vintern..

Image

Ja det är trångt i garaget men är man två stycken som bygger en varsin E30 turbo så gör man det som krävs :D

Image
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Trixade lite idag på bilen och kapade upp bakspoilern så slutröret kan titta ut på sidan :D Ska även kapa ur golvet invändigt i bilen och göra en ny avgastunnel så avgassystemet dras över bakaxeln istället för under..

Image

Image

En 40 liters fuelcell har även hittat ner i bakutrymmet..

Image
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

här händer det en del! faan vad alla börjar jobba man får ju nästan abstinnens av att inte skruva :D
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Post Reply