E30 325 turbo -Team Wicked Drifters
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 325 turbo -Team Wicked Drifters
Tänkte det är dax att lägga upp en liten projekttråd på bygget. Det är ju verkligen så att har man en gång haft BMW så är man fast och det vill jag väl påstå att man är
Har bland annat haft Ford Granada 2.8, Saab 9000 turbo mm mm men inget slår E30 alltså! Redan första 320in man hade så var man fast.. Gick på 5½ burk, raslade överallt, gick inte att låsa mm mm, ändå var man fast
Så vid 23års ålder så är det dax för första turbobygget, är utbildad bilmekaniker men man kanske skulle ha hängt med lite mer i utbildningen haha... Jag vet att bilderna inte är av bästa kvalité men eftersom jag endast har tillgång till mobilkamera och pengarna går till bilen så får det vara så...
Så till projektet
Bilen: Bmw E30 320 -89
*Totalt rensad invändigt och lackad
*Omgjord instrument panel
*318is bakvagn med nya bussningar och svetsad diff
*Orginal 320 framvagn än så länge
*Allt lackad mattsvart
*M-tech 1 paket
*Guss bur på G
*2st Sportstolar (röda) på G
*4 punktsbälten på G
Motor: E34 525k -88
*Inslipade ventiler
*Lättat svänhjul 5,8kg
*Volvos gröna spridare
*535 Lmm
*Öppet filter
*MB Sprinter Intercooler
*Okänd liten dump
*Mitsubishi td04-14t turbo
*Annan kam (Modell okänd, satt ett "K" skrivet på den?)
*2,5" avgas från turbon med japsdämp ut på sidan i M-tech 1 kjolen
*Orginal 8,7 i komp (med sniket)
Effekt: Runt 250+ med detta snikkitt (hoppas jag)
Ändamål: Drifting/busbil
Så här såg den ut när jag hade köpt den... Ingen skönhet direkt
Så det man började med var att fixa till den lilla rosten som fanns på den samt att börja lägga igen lite stenskott och emblem... Passade även på att ta bort antennen och spolarmunstyckerna på huven..
Slet samtidigt ut allt ur bilen då den i slutändan ska vara rensad med bur och stolar och annat godis..
Efter det så var det dax för gamla motorn att på börja sin resa ut ur bilen och ge plats åt 525 motorn!
Polaren nicklas som hjälper till som för övrigt också bygger E30 Turbo (Nille här på Pure) Hans som är den röda.. Köptes nere vid Mantorp med turbomotor i... Kanske nåns gamla bil??
Införskaffades en till E30, 4dörrars för att plocka lite delar ifrån..
Lite surt då bara att topplockspackningen rasa på vägen hem direkt efter köpet.. Nu var ju inte bilen så dyr så (3000) Så ny topplockspackning inhandlades och bilen skruvades ihop igen.. Men något var fortfarande galet eftersom att det gick att fylla på mer och mer vatten så efter 3 stora hinkar vatten så bestämde vi oss för att köra sönder bilen istället haha.. Kommer film på det lite senare...
Så här såg huven ut efter första kollen med mattsvart..
När huven var klar så bestämde jag mig för att börja knåpa dit kjolpaketet med fram och bak spoiler.. Monterade fram och bak spoilern något lägre än standarn då bilen ska bli rätt låg Samtidigt då så lackades bilen mattsvart.. Allt ska bli svart på den så småningom.. Sen ska den självklart sänkas men det får vänta så länge då ekonomin inte
är den bästa just nu..
Testade med Nilles framfälg från hans E34 540 på min E30, kul och se hur det kommer se ut Lite fusk med domkraft eftersom E34 har 5bultat men det ser coolt ut på bild iaf hehe
Sen var det dax för motorn att få sig en genomgång, sotsats inhandlades och det mesta lackades svart eller vitt på motorn..
Passade även på att lacka motorutrymmet svart då motorn ändå var ur...
Så först lite aluzink sen mattsvart...
Lämnade iväg svänghjulet på lättning (RoDe här på pure som fixade det åt mig) Ny vikt, 5,8kg..
Blev en liten roadtrip + en bakaxel från 318is med bussningar på köpet..
Bakvagnen är självklart lackad nu sen fick svetsen leka lite med klumpen
Köpte lite prylar av Kopi här på Pure inför vintern, provmonterade allt för att se lite hur det kommer bli, bara kitlar i fingertopparna nu, VILL UT med bilen hehe
Nu sitter 525 motorn i bilen och ställbar BTR samt öppet filter har inhandlats..
Har även påbörjat instrumentpanelen lite smått...
Har hittat billigt M3 kit som har satts upp på vill ha listan
Passform är inte så viktigt eftersom det ska popnitas dit för snabb borttagning/lagning eftersom jag med största säkerhet kommer panga in i nånting i framtiden haha
Har bland annat haft Ford Granada 2.8, Saab 9000 turbo mm mm men inget slår E30 alltså! Redan första 320in man hade så var man fast.. Gick på 5½ burk, raslade överallt, gick inte att låsa mm mm, ändå var man fast
Så vid 23års ålder så är det dax för första turbobygget, är utbildad bilmekaniker men man kanske skulle ha hängt med lite mer i utbildningen haha... Jag vet att bilderna inte är av bästa kvalité men eftersom jag endast har tillgång till mobilkamera och pengarna går till bilen så får det vara så...
Så till projektet
Bilen: Bmw E30 320 -89
*Totalt rensad invändigt och lackad
*Omgjord instrument panel
*318is bakvagn med nya bussningar och svetsad diff
*Orginal 320 framvagn än så länge
*Allt lackad mattsvart
*M-tech 1 paket
*Guss bur på G
*2st Sportstolar (röda) på G
*4 punktsbälten på G
Motor: E34 525k -88
*Inslipade ventiler
*Lättat svänhjul 5,8kg
*Volvos gröna spridare
*535 Lmm
*Öppet filter
*MB Sprinter Intercooler
*Okänd liten dump
*Mitsubishi td04-14t turbo
*Annan kam (Modell okänd, satt ett "K" skrivet på den?)
*2,5" avgas från turbon med japsdämp ut på sidan i M-tech 1 kjolen
*Orginal 8,7 i komp (med sniket)
Effekt: Runt 250+ med detta snikkitt (hoppas jag)
Ändamål: Drifting/busbil
Så här såg den ut när jag hade köpt den... Ingen skönhet direkt
Så det man började med var att fixa till den lilla rosten som fanns på den samt att börja lägga igen lite stenskott och emblem... Passade även på att ta bort antennen och spolarmunstyckerna på huven..
Slet samtidigt ut allt ur bilen då den i slutändan ska vara rensad med bur och stolar och annat godis..
Efter det så var det dax för gamla motorn att på börja sin resa ut ur bilen och ge plats åt 525 motorn!
Polaren nicklas som hjälper till som för övrigt också bygger E30 Turbo (Nille här på Pure) Hans som är den röda.. Köptes nere vid Mantorp med turbomotor i... Kanske nåns gamla bil??
Införskaffades en till E30, 4dörrars för att plocka lite delar ifrån..
Lite surt då bara att topplockspackningen rasa på vägen hem direkt efter köpet.. Nu var ju inte bilen så dyr så (3000) Så ny topplockspackning inhandlades och bilen skruvades ihop igen.. Men något var fortfarande galet eftersom att det gick att fylla på mer och mer vatten så efter 3 stora hinkar vatten så bestämde vi oss för att köra sönder bilen istället haha.. Kommer film på det lite senare...
Så här såg huven ut efter första kollen med mattsvart..
När huven var klar så bestämde jag mig för att börja knåpa dit kjolpaketet med fram och bak spoiler.. Monterade fram och bak spoilern något lägre än standarn då bilen ska bli rätt låg Samtidigt då så lackades bilen mattsvart.. Allt ska bli svart på den så småningom.. Sen ska den självklart sänkas men det får vänta så länge då ekonomin inte
är den bästa just nu..
Testade med Nilles framfälg från hans E34 540 på min E30, kul och se hur det kommer se ut Lite fusk med domkraft eftersom E34 har 5bultat men det ser coolt ut på bild iaf hehe
Sen var det dax för motorn att få sig en genomgång, sotsats inhandlades och det mesta lackades svart eller vitt på motorn..
Passade även på att lacka motorutrymmet svart då motorn ändå var ur...
Så först lite aluzink sen mattsvart...
Lämnade iväg svänghjulet på lättning (RoDe här på pure som fixade det åt mig) Ny vikt, 5,8kg..
Blev en liten roadtrip + en bakaxel från 318is med bussningar på köpet..
Bakvagnen är självklart lackad nu sen fick svetsen leka lite med klumpen
Köpte lite prylar av Kopi här på Pure inför vintern, provmonterade allt för att se lite hur det kommer bli, bara kitlar i fingertopparna nu, VILL UT med bilen hehe
Nu sitter 525 motorn i bilen och ställbar BTR samt öppet filter har inhandlats..
Har även påbörjat instrumentpanelen lite smått...
Har hittat billigt M3 kit som har satts upp på vill ha listan
Passform är inte så viktigt eftersom det ska popnitas dit för snabb borttagning/lagning eftersom jag med största säkerhet kommer panga in i nånting i framtiden haha
Last edited by E30-Räser on 18 Dec 2007, 00:30, edited 3 times in total.
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
kopi wrote:ser bra ut!! när drar du igång motorn med turbon då?
Jadu, ska ut imorgon och lufta kopplingen, koppla all el till motorn och försöka klura ut hur alla slangar ska sitta hehe.. Sen väntar avgassystemet och framskärmar.. Efter det så ska det besiktas men sen ska turbo grejerna dit Blir grejerna jag köpte av dig nu under vinter och förmodligen sommaren så får det bli värre till nästa sommar.. Måste ju köra också hehe
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
B!ffen wrote:Ser mycket bra ut det här =)...
Tackar Man gör så gott man kan
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
Idag så borrade jag upp hål för ett par brytare till instrumentpanelen.. Fick nöja mig med det en lördagkväll...
Last edited by E30-Räser on 05 Dec 2007, 22:18, edited 1 time in total.
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas?
jag undrade det samma också vad han ska ha alla dom till???
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas?
Ska ha allt centrerat vid samma ställe.. Dimljus, innerbelysning, belysning till alla kommande mätare, separat till shiftlighten osv osv...
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
Andreas K wrote:jag vill vända på det och påstå att passformen i princip är viktigare när man popnitar skärmarna...
Varför det? Bilen ska ju användas hårt så saker kommer gå sönder det vet jag.. Därför så popnitas breddning på sen så blir det lätt och byta ut...
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
david__ wrote:då e jag me hoppas du kan hålla redapå alla knappar, jag hade blvit helt lostE30-Räser wrote:david__ wrote:kommer alla vipp ström brytare användas?
Ska ha allt centrerat vid samma ställe.. Dimljus, innerbelysning, belysning till alla kommande mätare, separat till shiftlighten osv osv...
Haha jo risken finns Ska dit nån till.. Men får ha dom iording efter användning så går det nog bra efter en stund hehe
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
Var ut till garaget en sväng idag, pillade dit grenröret, turbon och luftfiltret..
Kapade även bort reservhjulsbaljan, blir ett fyrkatit hål sen så man lättare kan passa in nya plåten..
Kapade även bort lilla plåtspoilern eller vad man kan säga i bak för att enklare kunna montera slutröret på sidan.. Ska göra ett hål sen i M-tech 1 bakspoilern på sidan så röret kan titta ut, blir inte så serriöst eftersom annan bakspoiler ska på lite senare när motorn är klar för vintern..
Ja det är trångt i garaget men är man två stycken som bygger en varsin E30 turbo så gör man det som krävs
Kapade även bort reservhjulsbaljan, blir ett fyrkatit hål sen så man lättare kan passa in nya plåten..
Kapade även bort lilla plåtspoilern eller vad man kan säga i bak för att enklare kunna montera slutröret på sidan.. Ska göra ett hål sen i M-tech 1 bakspoilern på sidan så röret kan titta ut, blir inte så serriöst eftersom annan bakspoiler ska på lite senare när motorn är klar för vintern..
Ja det är trångt i garaget men är man två stycken som bygger en varsin E30 turbo så gör man det som krävs
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
Trixade lite idag på bilen och kapade upp bakspoilern så slutröret kan titta ut på sidan Ska även kapa ur golvet invändigt i bilen och göra en ny avgastunnel så avgassystemet dras över bakaxeln istället för under..
En 40 liters fuelcell har även hittat ner i bakutrymmet..
En 40 liters fuelcell har även hittat ner i bakutrymmet..
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact: