TA BORT HAR SKAPAT NY TRÅD DÅ DENNA VAR RÖRIG
Posted: 27 Oct 2007, 13:58
Mitt projekt än så länge.
Objekt: en 320 touring Import ifrån tyskland slutet av 05, mycket bra skick på bilen utrustad med koni dämpare+fjädrar run tom, slitsade bromsskivor fram.
Fälgar: Cerberus 17", däck pirelli 215*35*17.
Utvändigt blir den nog reltivt original bara fälgarna och ev en e36 m3 front, fick tag i en sådan på jobbet med lite skador, ska försöka mig på att laga upp den och minska bredden och förlänga den mot hjulhusen så den passar, får se hur det går, kan juh vara värt lite jobb när den va i princip gratis.
Progvara/sprut: Fekzen chip
Motor: Kompsänkt m20b23, svarvade kolvar, ska riva den i vinter och gå igenom den och byta sådant som ser dåligt ut, svetsa toppen och o-ringa blocket, blir standard packning, får jag råd kommer det även åka i en z45 turbokam.
Grenrör: ordnat, ligger hemma i garderoben, ska få flänsen utbyt på det efter jul så de passar min turbo.
Luftfilter: Ett stort BSR filter jag har som ligger eller ett green cotton som ligger här hemma, beror lite på vilket som får plats.
Spridare: Saabs röda 421or
Bränslepump: kommer även den ifrån polarens evo 2 gsr.
Turbo: original agregat ifrån en EVO2 GSR mitsu TD05H 16G ska enligt uppgift räcka till ca 400hk. börjar ladda tidigt och länge, gav på evon vid 7000rpm 2.0bar tryck.
IC: Även den original IC:n ifrån en EVO2 GSR, helkapslad alu intercooler.
Bakvagn kommer behålla original klumpen då jag gillar den låga utväxlingen som 320:n har. kommer däremot byta alla bussningar till powerflex och sätta dit 325 drivaxlar som tydligen ska palla lite mera mos. vill ha kvar den låga utväxlingen.
Mål ca 250hk på hjulen och kanske 300-350NM då är jag riktigt nöjd, bara det går att busa med den lite och åka ställ så.
Bilder kommer på alla grejor. ska bli bra puts på bygget då motorn redan ligger löst och ska rivas och insug osv ska poleras, allt som är ALU eller RF ska glänsa, har juh några långa vinter månads kvälar på mig att sitta i tv soffan och polera grejorna så, en sak i taget så blir det nog bra.
Kommer bygga denna motor i vinter och stoppa i bilen till våren, när den är i kommer jag börja bygga på en större motor, kanske en m20b25 med diselvev och vassare kam och ett riktigt sprut, vill testa mig fram lite på denna motor först som kommer vara ett budget bygge.
Ideér? kommentarer?
Objekt: en 320 touring Import ifrån tyskland slutet av 05, mycket bra skick på bilen utrustad med koni dämpare+fjädrar run tom, slitsade bromsskivor fram.
Fälgar: Cerberus 17", däck pirelli 215*35*17.
Utvändigt blir den nog reltivt original bara fälgarna och ev en e36 m3 front, fick tag i en sådan på jobbet med lite skador, ska försöka mig på att laga upp den och minska bredden och förlänga den mot hjulhusen så den passar, får se hur det går, kan juh vara värt lite jobb när den va i princip gratis.
Progvara/sprut: Fekzen chip
Motor: Kompsänkt m20b23, svarvade kolvar, ska riva den i vinter och gå igenom den och byta sådant som ser dåligt ut, svetsa toppen och o-ringa blocket, blir standard packning, får jag råd kommer det även åka i en z45 turbokam.
Grenrör: ordnat, ligger hemma i garderoben, ska få flänsen utbyt på det efter jul så de passar min turbo.
Luftfilter: Ett stort BSR filter jag har som ligger eller ett green cotton som ligger här hemma, beror lite på vilket som får plats.
Spridare: Saabs röda 421or
Bränslepump: kommer även den ifrån polarens evo 2 gsr.
Turbo: original agregat ifrån en EVO2 GSR mitsu TD05H 16G ska enligt uppgift räcka till ca 400hk. börjar ladda tidigt och länge, gav på evon vid 7000rpm 2.0bar tryck.
IC: Även den original IC:n ifrån en EVO2 GSR, helkapslad alu intercooler.
Bakvagn kommer behålla original klumpen då jag gillar den låga utväxlingen som 320:n har. kommer däremot byta alla bussningar till powerflex och sätta dit 325 drivaxlar som tydligen ska palla lite mera mos. vill ha kvar den låga utväxlingen.
Mål ca 250hk på hjulen och kanske 300-350NM då är jag riktigt nöjd, bara det går att busa med den lite och åka ställ så.
Bilder kommer på alla grejor. ska bli bra puts på bygget då motorn redan ligger löst och ska rivas och insug osv ska poleras, allt som är ALU eller RF ska glänsa, har juh några långa vinter månads kvälar på mig att sitta i tv soffan och polera grejorna så, en sak i taget så blir det nog bra.
Kommer bygga denna motor i vinter och stoppa i bilen till våren, när den är i kommer jag börja bygga på en större motor, kanske en m20b25 med diselvev och vassare kam och ett riktigt sprut, vill testa mig fram lite på denna motor först som kommer vara ett budget bygge.
Ideér? kommentarer?