TA BORT HAR SKAPAT NY TRÅD DÅ DENNA VAR RÖRIG
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
TA BORT HAR SKAPAT NY TRÅD DÅ DENNA VAR RÖRIG
Mitt projekt än så länge.
Objekt: en 320 touring Import ifrån tyskland slutet av 05, mycket bra skick på bilen utrustad med koni dämpare+fjädrar run tom, slitsade bromsskivor fram.
Fälgar: Cerberus 17", däck pirelli 215*35*17.
Utvändigt blir den nog reltivt original bara fälgarna och ev en e36 m3 front, fick tag i en sådan på jobbet med lite skador, ska försöka mig på att laga upp den och minska bredden och förlänga den mot hjulhusen så den passar, får se hur det går, kan juh vara värt lite jobb när den va i princip gratis.
Progvara/sprut: Fekzen chip
Motor: Kompsänkt m20b23, svarvade kolvar, ska riva den i vinter och gå igenom den och byta sådant som ser dåligt ut, svetsa toppen och o-ringa blocket, blir standard packning, får jag råd kommer det även åka i en z45 turbokam.
Grenrör: ordnat, ligger hemma i garderoben, ska få flänsen utbyt på det efter jul så de passar min turbo.
Luftfilter: Ett stort BSR filter jag har som ligger eller ett green cotton som ligger här hemma, beror lite på vilket som får plats.
Spridare: Saabs röda 421or
Bränslepump: kommer även den ifrån polarens evo 2 gsr.
Turbo: original agregat ifrån en EVO2 GSR mitsu TD05H 16G ska enligt uppgift räcka till ca 400hk. börjar ladda tidigt och länge, gav på evon vid 7000rpm 2.0bar tryck.
IC: Även den original IC:n ifrån en EVO2 GSR, helkapslad alu intercooler.
Bakvagn kommer behålla original klumpen då jag gillar den låga utväxlingen som 320:n har. kommer däremot byta alla bussningar till powerflex och sätta dit 325 drivaxlar som tydligen ska palla lite mera mos. vill ha kvar den låga utväxlingen.
Mål ca 250hk på hjulen och kanske 300-350NM då är jag riktigt nöjd, bara det går att busa med den lite och åka ställ så.
Bilder kommer på alla grejor. ska bli bra puts på bygget då motorn redan ligger löst och ska rivas och insug osv ska poleras, allt som är ALU eller RF ska glänsa, har juh några långa vinter månads kvälar på mig att sitta i tv soffan och polera grejorna så, en sak i taget så blir det nog bra.
Kommer bygga denna motor i vinter och stoppa i bilen till våren, när den är i kommer jag börja bygga på en större motor, kanske en m20b25 med diselvev och vassare kam och ett riktigt sprut, vill testa mig fram lite på denna motor först som kommer vara ett budget bygge.
Ideér? kommentarer?
Objekt: en 320 touring Import ifrån tyskland slutet av 05, mycket bra skick på bilen utrustad med koni dämpare+fjädrar run tom, slitsade bromsskivor fram.
Fälgar: Cerberus 17", däck pirelli 215*35*17.
Utvändigt blir den nog reltivt original bara fälgarna och ev en e36 m3 front, fick tag i en sådan på jobbet med lite skador, ska försöka mig på att laga upp den och minska bredden och förlänga den mot hjulhusen så den passar, får se hur det går, kan juh vara värt lite jobb när den va i princip gratis.
Progvara/sprut: Fekzen chip
Motor: Kompsänkt m20b23, svarvade kolvar, ska riva den i vinter och gå igenom den och byta sådant som ser dåligt ut, svetsa toppen och o-ringa blocket, blir standard packning, får jag råd kommer det även åka i en z45 turbokam.
Grenrör: ordnat, ligger hemma i garderoben, ska få flänsen utbyt på det efter jul så de passar min turbo.
Luftfilter: Ett stort BSR filter jag har som ligger eller ett green cotton som ligger här hemma, beror lite på vilket som får plats.
Spridare: Saabs röda 421or
Bränslepump: kommer även den ifrån polarens evo 2 gsr.
Turbo: original agregat ifrån en EVO2 GSR mitsu TD05H 16G ska enligt uppgift räcka till ca 400hk. börjar ladda tidigt och länge, gav på evon vid 7000rpm 2.0bar tryck.
IC: Även den original IC:n ifrån en EVO2 GSR, helkapslad alu intercooler.
Bakvagn kommer behålla original klumpen då jag gillar den låga utväxlingen som 320:n har. kommer däremot byta alla bussningar till powerflex och sätta dit 325 drivaxlar som tydligen ska palla lite mera mos. vill ha kvar den låga utväxlingen.
Mål ca 250hk på hjulen och kanske 300-350NM då är jag riktigt nöjd, bara det går att busa med den lite och åka ställ så.
Bilder kommer på alla grejor. ska bli bra puts på bygget då motorn redan ligger löst och ska rivas och insug osv ska poleras, allt som är ALU eller RF ska glänsa, har juh några långa vinter månads kvälar på mig att sitta i tv soffan och polera grejorna så, en sak i taget så blir det nog bra.
Kommer bygga denna motor i vinter och stoppa i bilen till våren, när den är i kommer jag börja bygga på en större motor, kanske en m20b25 med diselvev och vassare kam och ett riktigt sprut, vill testa mig fram lite på denna motor först som kommer vara ett budget bygge.
Ideér? kommentarer?
Last edited by Nemesis_turbo on 13 Apr 2008, 15:30, edited 9 times in total.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Hitills har detta kostat mig, inte inköp av bil räknat då.
Motorn, turbon, IC 2200kr
Inte så stor budget, och jag har bara fått för mig att jag vill bygga på 2.0an nu när jag har en sådan som ligger i skuffen på bilen och ska in i lägenheten för rivning och putsning så snart jag kommit på hur jag ska lyckas få med mig åbäket in och upp för trappan
Motorn, turbon, IC 2200kr
Inte så stor budget, och jag har bara fått för mig att jag vill bygga på 2.0an nu när jag har en sådan som ligger i skuffen på bilen och ska in i lägenheten för rivning och putsning så snart jag kommit på hur jag ska lyckas få med mig åbäket in och upp för trappan
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Vet inte hur mycket du gör själv men det som drar iväg:
Renoveringen av motorn(packningar, lager, kolvaringar osv balansering, uppmätning, invägning), svetsning och planing av toppen,toppdeckning, powerflex bussningar, MLS packning + ARP
( +diffen när du inser att den inte håller )
Sen blir det ju säkert massa smågrejjer också? Det drar iväg rätt fort hehe! Mitt tips är iaf att du borde köpa dig en 2,5. samma laddtryck på den motorn resulterar i ett halvt stall till med vilda ponnysar! + försäljningsvärdet e högre! Speciellt om du planerar att polera leksakerna.
mina ideér och kommentarer iaf:]
Men förstå mig inte fel, jag bygger faktist själv på 2,0an just nu, men tycker du siktar lite för högt föratt köra på 2.0an, lönar sig mycket i slutändan med att börja med "rätt" motor
Renoveringen av motorn(packningar, lager, kolvaringar osv balansering, uppmätning, invägning), svetsning och planing av toppen,toppdeckning, powerflex bussningar, MLS packning + ARP
( +diffen när du inser att den inte håller )
Sen blir det ju säkert massa smågrejjer också? Det drar iväg rätt fort hehe! Mitt tips är iaf att du borde köpa dig en 2,5. samma laddtryck på den motorn resulterar i ett halvt stall till med vilda ponnysar! + försäljningsvärdet e högre! Speciellt om du planerar att polera leksakerna.
mina ideér och kommentarer iaf:]
Men förstå mig inte fel, jag bygger faktist själv på 2,0an just nu, men tycker du siktar lite för högt föratt köra på 2.0an, lönar sig mycket i slutändan med att börja med "rätt" motor
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
svetsning/planing av topp och toppdekning av block är det enda jag inte kommer göra själv då jag inte har tillgång till planfräs eller ALU svets.
Mjo men jag tycker att 250hk borde gå rätt bra att plucka ur 2.0an utan att det kommer springa iväg allt för mycket, kommer bli ännu större motor bygge till året efter, kanske 2,5halva då och 400hk som mål istället
Mjo men jag tycker att 250hk borde gå rätt bra att plucka ur 2.0an utan att det kommer springa iväg allt för mycket, kommer bli ännu större motor bygge till året efter, kanske 2,5halva då och 400hk som mål istället
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Det är min tanke lite det med, gav en tusenlapp för motorn med topp, ska sitta svarvade kolvar i den men det ska juh ändå kollas upp, gav sedan 1200 för IC och turbo i bra skick av en kompis. blir ett experiment bygge nu i vinter på denna motor, komemr köra bilen hela vintern även då det är min brukis, men den turbo matade motorn åker inte i förns det är dax att lägga på sommardäcken
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Tänkte mest eftersom du skriver "ska riva den i vinter och gå igenom allt" så förutsatte jag att du skulle renovera den den och mäta upp, väga in och balansera alltihopa?
Om man nu har tänkt att använda sig av motorn som ett "testobjekt" så är det väll ingen större mening i att lägga ut pengar på renovering? jaja, ska lämna dig ifred nu hehe
Lycka till! Ska följa bygget iaf
Om man nu har tänkt att använda sig av motorn som ett "testobjekt" så är det väll ingen större mening i att lägga ut pengar på renovering? jaja, ska lämna dig ifred nu hehe
Lycka till! Ska följa bygget iaf
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
håller på och handlar delar, komit över ett grenrör nu,s ka få fläns tillverkad och den trevliga typen som äger grenröret sjka byta fläns åt mig =).
Spridare på G blev saab röda 431 spridare, bra priser på dem och räcker gott och väll.
Har även ev en oljepump ifrån en diesel på G, hört att dem ska va lite bättre.
Även ev ordnat ,med garageplats för min motor så jag slipepr baxa upp den i lägenheten, ska få besked till veckan hur de blir där. vore trevligt om ja fick va där =).
Bilder kommer, har ingen kamera men kan låna en o fota bilen och lite delar.
apropå de me köpa ny soffa,, nejdå blir till o sitta i mitt hobby rum o polera litegranna nån timme varje kväll hade ja tänkt lägga på de. ska ha insuget skinnadne blankt, så även turbon och lite mera grejor.. gillar sånt som blänker...... =)
Spridare på G blev saab röda 431 spridare, bra priser på dem och räcker gott och väll.
Har även ev en oljepump ifrån en diesel på G, hört att dem ska va lite bättre.
Även ev ordnat ,med garageplats för min motor så jag slipepr baxa upp den i lägenheten, ska få besked till veckan hur de blir där. vore trevligt om ja fick va där =).
Bilder kommer, har ingen kamera men kan låna en o fota bilen och lite delar.
apropå de me köpa ny soffa,, nejdå blir till o sitta i mitt hobby rum o polera litegranna nån timme varje kväll hade ja tänkt lägga på de. ska ha insuget skinnadne blankt, så även turbon och lite mera grejor.. gillar sånt som blänker...... =)
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
lite bilder kommer snart, fick en kamera i helgen av polaren som han hade slarvat bort sin datakabel till, ny ska beställas i veckan, gammal skit kamera dock men det blir bilder iaf.
Idag fick jag fingrarna ur arslet och lämnade iväg evo grenröret till han som ska göra en fläns passande min turbo. (brun) här på forumet, tack för att du hjälper till.
vid närmare titt så verkar motor jag köpte i tron av att det skulle vara en m20b20 och det trodde säljaren med vara en m20b23.. men det gör inget...
så snart jag fåt sladden till kameran kommer det läggas ut kort på alla grejor och bilen så ni kan se vad jag håller på med. har ev lyckats greja en garageplats tom.. =)
Idag fick jag fingrarna ur arslet och lämnade iväg evo grenröret till han som ska göra en fläns passande min turbo. (brun) här på forumet, tack för att du hjälper till.
vid närmare titt så verkar motor jag köpte i tron av att det skulle vara en m20b20 och det trodde säljaren med vara en m20b23.. men det gör inget...
så snart jag fåt sladden till kameran kommer det läggas ut kort på alla grejor och bilen så ni kan se vad jag håller på med. har ev lyckats greja en garageplats tom.. =)
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
så nu är nästan allt hemma.
motor m20b23
turbo mitsu td05h 16g
IC evo2 gsr original. hel alu.
bränslepump originbal pumpen ifrån evo2 gsr.
spridare saabs röda 431or
grenrör hemma bygge av någon här på forumet (mohahe)
det enda som fattas nu är 535/735 lmm och ett chip ifrån fekzen och självklart lite trycvkslangar, dump mm men det löser jag när motorn är i bilen.
ska gå igenom blocket och toppen och kolla upp så allt e fräscht o byta lager osv om dem ser dåliga ut, blocket ska även o-ringas.
bilder ska ordnas på alla grejor nu i veckan om jag hinner med mig.
motor m20b23
turbo mitsu td05h 16g
IC evo2 gsr original. hel alu.
bränslepump originbal pumpen ifrån evo2 gsr.
spridare saabs röda 431or
grenrör hemma bygge av någon här på forumet (mohahe)
det enda som fattas nu är 535/735 lmm och ett chip ifrån fekzen och självklart lite trycvkslangar, dump mm men det löser jag när motorn är i bilen.
ska gå igenom blocket och toppen och kolla upp så allt e fräscht o byta lager osv om dem ser dåliga ut, blocket ska även o-ringas.
bilder ska ordnas på alla grejor nu i veckan om jag hinner med mig.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
här kommer det lite bilder
dessa stolar ska sitta i den om jag lyckas få dit dem borde gå.
kommer rulla på dessa fälgar med 215*40*17 pirelli dragon.
här är grenröret ska bara byta fläns på det.
turbon då som ska få bygga lite tryck, elbowen ska bort och ersättas med en vbands fläns tror jag det blir.
IC:n här då. ska nog tvätta och polera den ska ni se.
Här är själva bilen, taskig bild jag vet men får duga kommer fler senare.
denna frontspoiler ska dit, måste bara minska bredden lite och förlänga den mot hjulhusen. komemr bli toppen.
kom gärna med några kommentarer
dessa stolar ska sitta i den om jag lyckas få dit dem borde gå.
kommer rulla på dessa fälgar med 215*40*17 pirelli dragon.
här är grenröret ska bara byta fläns på det.
turbon då som ska få bygga lite tryck, elbowen ska bort och ersättas med en vbands fläns tror jag det blir.
IC:n här då. ska nog tvätta och polera den ska ni se.
Här är själva bilen, taskig bild jag vet men får duga kommer fler senare.
denna frontspoiler ska dit, måste bara minska bredden lite och förlänga den mot hjulhusen. komemr bli toppen.
kom gärna med några kommentarer
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna