TA BORT HAR SKAPAT NY TRÅD DÅ DENNA VAR RÖRIG

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

TA BORT HAR SKAPAT NY TRÅD DÅ DENNA VAR RÖRIG

Post by Nemesis_turbo »

Mitt projekt än så länge.

Objekt: en 320 touring Import ifrån tyskland slutet av 05, mycket bra skick på bilen utrustad med koni dämpare+fjädrar run tom, slitsade bromsskivor fram.

Fälgar: Cerberus 17", däck pirelli 215*35*17.

Utvändigt blir den nog reltivt original bara fälgarna och ev en e36 m3 front, fick tag i en sådan på jobbet med lite skador, ska försöka mig på att laga upp den och minska bredden och förlänga den mot hjulhusen så den passar, får se hur det går, kan juh vara värt lite jobb när den va i princip gratis.

Progvara/sprut: Fekzen chip

Motor: Kompsänkt m20b23, svarvade kolvar, ska riva den i vinter och gå igenom den och byta sådant som ser dåligt ut, svetsa toppen och o-ringa blocket, blir standard packning, får jag råd kommer det även åka i en z45 turbokam.

Grenrör: ordnat, ligger hemma i garderoben, ska få flänsen utbyt på det efter jul så de passar min turbo.

Luftfilter: Ett stort BSR filter jag har som ligger eller ett green cotton som ligger här hemma, beror lite på vilket som får plats.

Spridare: Saabs röda 421or

Bränslepump: kommer även den ifrån polarens evo 2 gsr.

Turbo: original agregat ifrån en EVO2 GSR mitsu TD05H 16G ska enligt uppgift räcka till ca 400hk. börjar ladda tidigt och länge, gav på evon vid 7000rpm 2.0bar tryck.

IC: Även den original IC:n ifrån en EVO2 GSR, helkapslad alu intercooler.

Bakvagn kommer behålla original klumpen då jag gillar den låga utväxlingen som 320:n har. kommer däremot byta alla bussningar till powerflex och sätta dit 325 drivaxlar som tydligen ska palla lite mera mos. vill ha kvar den låga utväxlingen.

Mål ca 250hk på hjulen och kanske 300-350NM då är jag riktigt nöjd, bara det går att busa med den lite och åka ställ så.

Bilder kommer på alla grejor. ska bli bra puts på bygget då motorn redan ligger löst och ska rivas och insug osv ska poleras, allt som är ALU eller RF ska glänsa, har juh några långa vinter månads kvälar på mig att sitta i tv soffan och polera grejorna så, en sak i taget så blir det nog bra.

Kommer bygga denna motor i vinter och stoppa i bilen till våren, när den är i kommer jag börja bygga på en större motor, kanske en m20b25 med diselvev och vassare kam och ett riktigt sprut, vill testa mig fram lite på denna motor först som kommer vara ett budget bygge.

Ideér? kommentarer?
Last edited by Nemesis_turbo on 13 Apr 2008, 15:30, edited 9 times in total.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

verkar som du har en helt okej budget för ditt bygge, så varför inte lägga ner 4000-5000kr till och bygga på en m20b25 direkt?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

Hitills har detta kostat mig, inte inköp av bil räknat då.

Motorn, turbon, IC 2200kr

Inte så stor budget, och jag har bara fått för mig att jag vill bygga på 2.0an nu när jag har en sådan som ligger i skuffen på bilen och ska in i lägenheten för rivning och putsning så snart jag kommit på hur jag ska lyckas få med mig åbäket in och upp för trappan
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vet inte hur mycket du gör själv men det som drar iväg:
Renoveringen av motorn(packningar, lager, kolvaringar osv balansering, uppmätning, invägning), svetsning och planing av toppen,toppdeckning, powerflex bussningar, MLS packning + ARP

( +diffen när du inser att den inte håller :wink: )

Sen blir det ju säkert massa smågrejjer också? Det drar iväg rätt fort hehe! :D Mitt tips är iaf att du borde köpa dig en 2,5. samma laddtryck på den motorn resulterar i ett halvt stall till med vilda ponnysar! + försäljningsvärdet e högre! Speciellt om du planerar att polera leksakerna.


mina ideér och kommentarer iaf:]
Men förstå mig inte fel, jag bygger faktist själv på 2,0an just nu, men tycker du siktar lite för högt föratt köra på 2.0an, lönar sig mycket i slutändan med att börja med "rätt" motor :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

svetsning/planing av topp och toppdekning av block är det enda jag inte kommer göra själv då jag inte har tillgång till planfräs eller ALU svets.

Mjo men jag tycker att 250hk borde gå rätt bra att plucka ur 2.0an utan att det kommer springa iväg allt för mycket, kommer bli ännu större motor bygge till året efter, kanske 2,5halva då och 400hk som mål istället
e30325
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2007, 14:04
Location: Helsingborg
Contact:

Post by e30325 »

De är väl bättre att börja lära sig turbomata en motor med en motor som inte kostar så mkt. Jag tycker du gör rätt i att välja 2.0an och sedan när du fått allt att funka osv byta till 2.5an om man känner för det.
Eller bygga vidare på 2.0an.
Bara en tanke.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

Det är min tanke lite det med, gav en tusenlapp för motorn med topp, ska sitta svarvade kolvar i den men det ska juh ändå kollas upp, gav sedan 1200 för IC och turbo i bra skick av en kompis. blir ett experiment bygge nu i vinter på denna motor, komemr köra bilen hela vintern även då det är min brukis, men den turbo matade motorn åker inte i förns det är dax att lägga på sommardäcken
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Tänkte mest eftersom du skriver "ska riva den i vinter och gå igenom allt" så förutsatte jag att du skulle renovera den den och mäta upp, väga in och balansera alltihopa?

Om man nu har tänkt att använda sig av motorn som ett "testobjekt" så är det väll ingen större mening i att lägga ut pengar på renovering? jaja, ska lämna dig ifred nu hehe :wink: :wink:

Lycka till! Ska följa bygget iaf :) :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

ska gå igenom och byta det som ser dåigt ut
User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

Ligger lågt med det nu eller? Bilder vore kul =)
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

hör du hamnar och köpa ny soffa om du ska polera å hela skiten där :D men kul med nya projekt :) har ju även mitt men ingen lust och starta ny tråd
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

håller på och handlar delar, komit över ett grenrör nu,s ka få fläns tillverkad och den trevliga typen som äger grenröret sjka byta fläns åt mig =).
Spridare på G blev saab röda 431 spridare, bra priser på dem och räcker gott och väll.
Har även ev en oljepump ifrån en diesel på G, hört att dem ska va lite bättre.
Även ev ordnat ,med garageplats för min motor så jag slipepr baxa upp den i lägenheten, ska få besked till veckan hur de blir där. vore trevligt om ja fick va där =).

Bilder kommer, har ingen kamera men kan låna en o fota bilen och lite delar.

apropå de me köpa ny soffa,, nejdå blir till o sitta i mitt hobby rum o polera litegranna nån timme varje kväll hade ja tänkt lägga på de. ska ha insuget skinnadne blankt, så även turbon och lite mera grejor.. gillar sånt som blänker...... =)
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

lite bilder kommer snart, fick en kamera i helgen av polaren som han hade slarvat bort sin datakabel till, ny ska beställas i veckan, gammal skit kamera dock men det blir bilder iaf.

Idag fick jag fingrarna ur arslet och lämnade iväg evo grenröret till han som ska göra en fläns passande min turbo. (brun) här på forumet, tack för att du hjälper till.

vid närmare titt så verkar motor jag köpte i tron av att det skulle vara en m20b20 och det trodde säljaren med vara en m20b23.. men det gör inget...

så snart jag fåt sladden till kameran kommer det läggas ut kort på alla grejor och bilen så ni kan se vad jag håller på med. har ev lyckats greja en garageplats tom.. =)
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

så nu är nästan allt hemma.

motor m20b23
turbo mitsu td05h 16g
IC evo2 gsr original. hel alu.
bränslepump originbal pumpen ifrån evo2 gsr.
spridare saabs röda 431or
grenrör hemma bygge av någon här på forumet (mohahe)



det enda som fattas nu är 535/735 lmm och ett chip ifrån fekzen och självklart lite trycvkslangar, dump mm men det löser jag när motorn är i bilen.


ska gå igenom blocket och toppen och kolla upp så allt e fräscht o byta lager osv om dem ser dåliga ut, blocket ska även o-ringas.

bilder ska ordnas på alla grejor nu i veckan om jag hinner med mig.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

bilder knäppta idag på turbo, ic, frontspoiler, stolar, grenrör och på bilen, bilderna kommer ut imorgon...
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

här kommer det lite bilder

dessa stolar ska sitta i den om jag lyckas få dit dem borde gå.

Image

Image

kommer rulla på dessa fälgar med 215*40*17 pirelli dragon.

Image

här är grenröret ska bara byta fläns på det.

Image

turbon då som ska få bygga lite tryck, elbowen ska bort och ersättas med en vbands fläns tror jag det blir.

Image

IC:n här då. ska nog tvätta och polera den ska ni se.

Image

Här är själva bilen, taskig bild jag vet men får duga kommer fler senare.

Image


Image

denna frontspoiler ska dit, måste bara minska bredden lite och förlänga den mot hjulhusen. komemr bli toppen.

Image

kom gärna med några kommentarer
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Recaro SR stolar? Cecotto? :shock:
Vilken jävla dröm!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Post Reply