Page 1 of 63

PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Posted: 05 Oct 2007, 17:09
by Bäckis
Lyckades radera hela min egen tråd :)

Ja ja, nu blir det en ny, dock med rätt få poster.


Så här ser maskinrummet ut nu:


Klart för urlyft så man kan göra iordning motorummet och lacka mm.

Image

Image

Image

Image

Posted: 05 Oct 2007, 17:17
by Bäckis
Så här ser bilen ut för er som inte sett :


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 05 Oct 2007, 17:29
by Bäckis
Receptet nu:

Motor:

S14, borrad 0,50, pyramidringad, balanserad vev, oljekylning under Wössnerkolvar, Verdistakar, oversizeventiler, portad topp med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum, PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare, Griffinkylare, 1600cc spridare, 3st Bosch 984 pumpar sammankopplade med ett 3-1 kors,600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket, Samcoslangar till allt, Garrett GT4088 turbo med värmeskydd runt avgashuset, Autronic SM4 motorstyrning med MSD6A fördelartändning, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.

Alla motorkåpor är blästrade och pulverlackade.

Effekt:

0,9 bar= 503hk på hjulen!

1,7 bar= 630hk@740Nm på hjulen


Transmisson: Tremec TKO600RR. Den som sitter på nu är skottad av någon anledning, men det blir en ny likadan.

Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special drivaxlar.

Väghållning:

Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.

Bromsar:

Fram PPF big brake kit, bak original med andra belägg.

Kaross:

Standard M3 förutom PPF front "Evo" och Evovinge med kolfiberläpp samt cupspeglar.

Inredning:

Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CDspelare och 4st högtalare samt diskanter fram. Sportskinn baksäte med plats för en väldigt liten dvärg mitt i korset ;)

45 liters fuelcell i skuffen.

Fälgar:

Hamann 8x18"



Inför nästa år:

Motorrum och ev hela bilen ska lackas om i samma kulör.

Ny växellåda för att ersätta den trasiga ska köpas.

Motorn ska få en 2,5 vev och nya CP kolvar med 9.0:1 komp.

Hoppas på att ha en fin bil klar mitt i vintern så man får åka lite nästa år.

Posted: 05 Oct 2007, 18:01
by wuffee
Hur kommer de sig att de "bara" skiljer 130 kusar på 0.8 bar? Högt avgasmottryck?

Rätt nice i övrigt

Mvh
Uffe

Posted: 05 Oct 2007, 18:19
by AndreasT
Riktigt fin bil, lär vara skoj å busa med också :wink:

Posted: 05 Oct 2007, 18:24
by Bäckis
wuffee wrote:Hur kommer de sig att de "bara" skiljer 130 kusar på 0.8 bar? Högt avgasmottryck?

Rätt nice i övrigt

Mvh
Uffe
Så är det alltid.

Det skiljer inte 130hk, det skiljer 130hk på hjulen.

Hade jag haft en turbo som klarat 1500hk hade det säkert sett annorlunda ut, men den här går nästan på max. Kanske går att klämma 50hk till.

Mottryck är inte mätt men det börjar säkert sticka iväg.

Posted: 06 Oct 2007, 08:17
by peppe
Bäckis bilen är ju sjukt mycket snyggare IRL.. Du bör få tag på någon som är grym på fota så den får visa sin rättvisa sida :)

Säger inte att du är dålig på fota ....

Posted: 06 Oct 2007, 13:28
by Bäckis
peppe wrote:Bäckis bilen är ju sjukt mycket snyggare IRL.. Du bör få tag på någon som är grym på fota så den får visa sin rättvisa sida :)

Säger inte att du är dålig på fota ....
Det borde du säga, för det är sant.

Är skitsvårt att ta riktiga bilder tycker jag. Han som gjort alla reprtage åt PBMW tidigare kör frilans och vill plåta bilen. Dom var här och hängde på låset när vi bromsade första gången, men den blev inte tillräckligt klar att plåta då.

Till våren med ny lack osv så kan det vara ide att låta någon plåta lite.

Posted: 06 Oct 2007, 19:47
by Strandholm
viper89 här på forumet (jocke) är ju rätt duktig annars. Uppsala e ju inte allt för långt ifrån avesta heller.


Har ni aldrig läst på zatzy att det är dödssynd att fota en bil som står på gräs?!?! :lol:

Vad exakt gör den där fyrkantiga NUKE lådan på vänstra framskärmen?
någon form av BTR eller?

Posted: 06 Oct 2007, 20:36
by Bonje
Vad exakt gör den där fyrkantiga NUKE lådan på vänstra framskärmen?
någon form av BTR eller?
Det är ett förgreningsblock för vacum/tryck.

Posted: 06 Oct 2007, 22:57
by Bäckis
Tack Bonje.

Som han skrev så är det en vakumstation. Man drar bara en anslutning från insuget till den och sen tar man ut till allt man vill ha därifrån. Extremt snygg och smidigt för att slippa massa nipplar i insuget.

Posted: 08 Oct 2007, 01:17
by Zwofurti
riktigt fin!

du bäckis förresten, hittade en 2,5 liters vev billigare än från bmw!

http://www.bmwm3shop.de/main.php?site=p ... =2&pid=252

inkl lager.

om det nu är rätt, kolla in sidan förresten, kolfiberinresningar, instrumentbrädor, skärmar osv osv osv =)

Posted: 08 Oct 2007, 08:55
by Magnaten
jag har en canon eos 400d som du kan låna å fota med nästa gång jag e upp ...bedrövliga bilder

Posted: 08 Oct 2007, 16:00
by M3JONAS
Du har inte funderat på att stroka ännu mer när du ändå håller på?
Köhler har ju vevar så att maskinerna blir på 2,7 eller 2,9 liter, dock med 95mm borr men över 2,6 liter borde motorn bli på iaf.

Posted: 08 Oct 2007, 16:14
by Bäckis
Jag är inte intresserad av att handla av Köhler.

2,5 blir mer än nog då den var för stark redan som det var. Vill bara ha lite bättre respons och med 2,5 och högre komp så är jag nog hemma ;)

Posted: 08 Oct 2007, 16:55
by M3JONAS
Säger inte emot dig. Blir nog kanon med 87mm slag. Drygt 100cc mer och mer komp borde få ännu bättre fart på turbon.
Konstigt att den tyska sidan var relativt billig på veven när de tar 95euro för en stackars ventil!

Posted: 08 Oct 2007, 20:23
by Andreas K
skrev i den andra tråden men den försvann ju, köp veven som bytes del istället, kostade 7000-8000kr då istället för 15 när vi köpte till m3an.
Samma detalj dvs en ny vev så lämnar man den gamla eller eventuellt en m10 vev i inbyte alt ger 2000kr som pantavgift.