Page 1 of 1
ojämnt varvstopp e30 323i
Posted: 04 Oct 2007, 11:36
by Quixir
Tjenare. har ett litet problem med min 323a
om jag drar 1an så har jag varvstopp vid ca 6500 men om jag kör 2an och uppåt så har jag (IBLAND) varvstopp vid 4800-5600 (lite olika) det är sjukt irriterande att inte kunna dra fullt ut på alla växlar... hamnar alltid precis under dragvarv när jag växlar och det fetsuger!
jo just... det är en -86a så det är inte motronic.
jag trodde varvstoppet satt på rotorn först men efter en snabb check så ser det ut som att den har gjort det men den fjäderbelastade plattan i rotorn är helt bort tagen. med andra ord borde jag inte ha en jävla varvstopp.
jag funderar på om det kan vara soppa pumpen som inte orkar hålla tryck alltid. det är som ett för söligt varvstopp den slår inte som en slagborr utan mer som en pinknödig elefant! sen om man håller stumt så gnetar den sig förbi stoppet och börjar acca till 6500!!!
GE MIG MINA VARV!!!
//Olle
Posted: 04 Oct 2007, 12:51
by Chrille
Börja med att byta alla tänddelar, stift, tändkablar rotor och fördelarlock mm.
Posted: 04 Oct 2007, 19:31
by E34 RRT
har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
Posted: 04 Oct 2007, 19:50
by Zwofurti
E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Posted: 04 Oct 2007, 22:27
by Bimmerlars
Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
Posted: 05 Oct 2007, 03:18
by Quixir
hmm.. efter en lång dags felsökande och provåkande har jag kommit fram till 2 saker! att om jag håller kanske 70% gas så matar den förbi snällt och fint ända upp till 6500 men håller jag stumt så stoppar den vid 4800!
sen att mitt soppafilter var förjävla dåligt och att det nu är bytt..!
Jag tycker det verkar vara något med soppan...
Posted: 05 Oct 2007, 07:54
by Svintoleffe
för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
När du gasar fullt o varvstopet slår in blir dte typ som en tvärnit o det bara blödrar o hostar isånt fall så är dte lmm garanterat.
Hur ser tändstiften ut.?
Ska du ha en lmm så har jag en nästan spriter ny lmm ifrån en 323 liggandes som är uttan ifrån autovation som jag kan sälja till ett bra pris.
har haft likande fel på en gammal bil då var det lmm som hade pajat.
Posted: 05 Oct 2007, 15:51
by Icee
Svintoleffe wrote:för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
Då man gasar fullt aktiveras fullgasläget i spjället, varav bilen tar programet från boxen = ingen lmm används vid full gas.
Hur har du det med vakumklockan till tändningen, din bil borde ha dubbla slangar till klockan och går klockan sönder justerar den för de mesta tändningen åt fel hål
Btw, du har ingen liten spricka i fördelarlocket? Sådana saker kan ställa till med de mest roliga fel
Posted: 05 Oct 2007, 18:08
by Svintoleffe
Icee wrote:Svintoleffe wrote:för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
Då man gasar fullt aktiveras fullgasläget i spjället, varav bilen tar programet från boxen = ingen lmm används vid full gas.
Hur har du det med vakumklockan till tändningen, din bil borde ha dubbla slangar till klockan och går klockan sönder justerar den för de mesta tändningen åt fel hål
Btw, du har ingen liten spricka i fördelarlocket? Sådana saker kan ställa till med de mest roliga fel
tyvär där har du till viss del fel.
Har har själv varit med om att dte var lmm o ett liknade fel därför nämner jag det.
O då går bilen skit fint på lågvarven sen på högre känns det som om bilen springer in i en vägg o hostar o blöddrar o har sig.
Posted: 05 Oct 2007, 19:43
by The_Alchemyst
jag har nästan samma probl. på min 320 86:a dock me b25 spis å motronic men smyger man sig på så varvar den ut fullt men vi spek å sladd å fullgas så klipper den tidigt som fan
Posted: 05 Oct 2007, 20:54
by Zwofurti
Bimmerlars wrote:Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
säkert?
sitter inte l-jetronic på e30 utan LE-jetronic.
hade vanlig rotor på min med le och den drog jag till 7500 bara för att testa =)
Posted: 05 Oct 2007, 23:39
by Bimmerlars
Zwofurti wrote:Bimmerlars wrote:Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
säkert?
sitter inte l-jetronic på e30 utan LE-jetronic.
hade vanlig rotor på min med le och den drog jag till 7500 bara för att testa =)
Ja, alla mina LE-jetronic boxar har hatt det. Kanskje din var modifierad
Posted: 06 Oct 2007, 00:05
by Zwofurti
okej! mysko, vad ska det stoppet ligga på?
//Emil
Posted: 06 Oct 2007, 00:06
by Bimmerlars
6500
Posted: 06 Oct 2007, 00:07
by Zwofurti
oki! då måste min vara modifierad!=)
Posted: 06 Oct 2007, 00:07
by Bimmerlars
Ja, det tror jag
Re: ojämnt varvstopp e30 323i
Posted: 06 Oct 2007, 21:30
by Tjottirotti
Min 528 e28 va likadan... den orkade inte ibland... det va pumpreläet som cpade... den fick inte soppa ibland... men den va inte som varvstoppet då utan mer högg och orkade segt upp till varvstopp typ... Vet inte om det hjälper nåt men...