ojämnt varvstopp e30 323i
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ojämnt varvstopp e30 323i
Tjenare. har ett litet problem med min 323a
om jag drar 1an så har jag varvstopp vid ca 6500 men om jag kör 2an och uppåt så har jag (IBLAND) varvstopp vid 4800-5600 (lite olika) det är sjukt irriterande att inte kunna dra fullt ut på alla växlar... hamnar alltid precis under dragvarv när jag växlar och det fetsuger!
jo just... det är en -86a så det är inte motronic.
jag trodde varvstoppet satt på rotorn först men efter en snabb check så ser det ut som att den har gjort det men den fjäderbelastade plattan i rotorn är helt bort tagen. med andra ord borde jag inte ha en jävla varvstopp.
jag funderar på om det kan vara soppa pumpen som inte orkar hålla tryck alltid. det är som ett för söligt varvstopp den slår inte som en slagborr utan mer som en pinknödig elefant! sen om man håller stumt så gnetar den sig förbi stoppet och börjar acca till 6500!!!
GE MIG MINA VARV!!!
//Olle
om jag drar 1an så har jag varvstopp vid ca 6500 men om jag kör 2an och uppåt så har jag (IBLAND) varvstopp vid 4800-5600 (lite olika) det är sjukt irriterande att inte kunna dra fullt ut på alla växlar... hamnar alltid precis under dragvarv när jag växlar och det fetsuger!
jo just... det är en -86a så det är inte motronic.
jag trodde varvstoppet satt på rotorn först men efter en snabb check så ser det ut som att den har gjort det men den fjäderbelastade plattan i rotorn är helt bort tagen. med andra ord borde jag inte ha en jävla varvstopp.
jag funderar på om det kan vara soppa pumpen som inte orkar hålla tryck alltid. det är som ett för söligt varvstopp den slår inte som en slagborr utan mer som en pinknödig elefant! sen om man håller stumt så gnetar den sig förbi stoppet och börjar acca till 6500!!!
GE MIG MINA VARV!!!
//Olle
otrimmad bil är som oslipat spackel
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
Börja med att byta alla tänddelar, stift, tändkablar rotor och fördelarlock mm.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
hmm.. efter en lång dags felsökande och provåkande har jag kommit fram till 2 saker! att om jag håller kanske 70% gas så matar den förbi snällt och fint ända upp till 6500 men håller jag stumt så stoppar den vid 4800!
sen att mitt soppafilter var förjävla dåligt och att det nu är bytt..!
Jag tycker det verkar vara något med soppan...
sen att mitt soppafilter var förjävla dåligt och att det nu är bytt..!
Jag tycker det verkar vara något med soppan...
otrimmad bil är som oslipat spackel
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
När du gasar fullt o varvstopet slår in blir dte typ som en tvärnit o det bara blödrar o hostar isånt fall så är dte lmm garanterat.
Hur ser tändstiften ut.?
Ska du ha en lmm så har jag en nästan spriter ny lmm ifrån en 323 liggandes som är uttan ifrån autovation som jag kan sälja till ett bra pris.
har haft likande fel på en gammal bil då var det lmm som hade pajat.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
När du gasar fullt o varvstopet slår in blir dte typ som en tvärnit o det bara blödrar o hostar isånt fall så är dte lmm garanterat.
Hur ser tändstiften ut.?
Ska du ha en lmm så har jag en nästan spriter ny lmm ifrån en 323 liggandes som är uttan ifrån autovation som jag kan sälja till ett bra pris.
har haft likande fel på en gammal bil då var det lmm som hade pajat.
Svintoleffe wrote:för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
Då man gasar fullt aktiveras fullgasläget i spjället, varav bilen tar programet från boxen = ingen lmm används vid full gas.
Hur har du det med vakumklockan till tändningen, din bil borde ha dubbla slangar till klockan och går klockan sönder justerar den för de mesta tändningen åt fel hål
Btw, du har ingen liten spricka i fördelarlocket? Sådana saker kan ställa till med de mest roliga fel
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Icee wrote:Svintoleffe wrote:för attklar göra ett par saker så finns det även ett varvstop i data boxen på 86.
Det jag mest skulle kunna tro är att det kan ha med lmm o göra o göra.
Då man gasar fullt aktiveras fullgasläget i spjället, varav bilen tar programet från boxen = ingen lmm används vid full gas.
Hur har du det med vakumklockan till tändningen, din bil borde ha dubbla slangar till klockan och går klockan sönder justerar den för de mesta tändningen åt fel hål
Btw, du har ingen liten spricka i fördelarlocket? Sådana saker kan ställa till med de mest roliga fel
tyvär där har du till viss del fel.
Har har själv varit med om att dte var lmm o ett liknade fel därför nämner jag det.
O då går bilen skit fint på lågvarven sen på högre känns det som om bilen springer in i en vägg o hostar o blöddrar o har sig.
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Aug 2006, 23:53
Bimmerlars wrote:Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
säkert?
sitter inte l-jetronic på e30 utan LE-jetronic.
hade vanlig rotor på min med le och den drog jag till 7500 bara för att testa =)
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
Zwofurti wrote:Bimmerlars wrote:Zwofurti wrote:E34 RRT wrote:har intte bilen i fråga ett sånt varvstopp som har den där fjäder på rotorn?den kann ju ha fel!?
läser du ens tråden?
Jävligt mysko fel!
ska väl inte finnas nåt som bryter förutom rotorn på l-jetronic.
mysko mysko.
Jo, sitter varvspärra i boxen også. Jag tok bort den på min M10 motor med L-jetronic. Må lodde ut en motstånd. Husker inte hvilken lengre..
säkert?
sitter inte l-jetronic på e30 utan LE-jetronic.
hade vanlig rotor på min med le och den drog jag till 7500 bara för att testa =)
Ja, alla mina LE-jetronic boxar har hatt det. Kanskje din var modifierad
- Tjottirotti
- Posts: 764
- Joined: 23 Jun 2007, 19:59
- Location: Göteborg / Karlstad
Re: ojämnt varvstopp e30 323i
Min 528 e28 va likadan... den orkade inte ibland... det va pumpreläet som cpade... den fick inte soppa ibland... men den va inte som varvstoppet då utan mer högg och orkade segt upp till varvstopp typ... Vet inte om det hjälper nåt men...
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
+46703905533