Rudolf - BMW E30 325 Touring
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Rudolf - BMW E30 325 Touring
Bilen, En BMW 325 touring inhandlades i början av sommaren och fick går hårt under sommaren.
Först blev hardyskivan kass och byttes, sen en sen kväll i september på väg hem från uppsala rasade urtrampningslagret.
Nu står bilen inrullad i ett garage och vi har börjat riva.
Planen är att bilen ska stå klar till nån gång 2009, exakt när får vi se.
Den kommer att vara ute på gatan redan nästa år men inte i sin slutliga skepnad
Efter att ha funderat i några timmar i fredags kväll och skrivit ned allt som skulle fixas så skapades en lång lista på saker som skulle fixas.
Hur bilen ser ut idag:
Spec. just nu:
Motor, växellåda och avgassystem:
• M20B25 med Chip, Avgas med appelracing dämpare, Öppetfilter.
• Effekt / Vridmoment - 180 hk / 250 Nm (Och några till kanske)
• 201m Tid - 10.06 - 112km/h
Chassi:
• Orginaldämpare fram, Koni bak och 40-60 Jamex fjädrar.
Fälgar, däck och bromsar:
• Asa Imola Racing GT Lackade svarta.
• 8x18 fram med Hankook K104 215x35x18
• 9x18 bak med Hankook K104 225x35x18
• Brembo skivor och belägg.
Interiör / Inredning:
• Mtech II Skinn inredning.
• Djup mocca ratt ifrån Sparco.
• Växelspaksknopp ifrån Sparco.
• Handbromshandtag från ACS
• Pedaler från ACS
• Alla dioder i kupén är utbytta till blå.
Bilstereo och multimedia:
• Pioneer DEH MP 5800 huvudenhet.
• JBL 5.25" 2-vägs kitsystem monterat i kickpanelerna.
• JBL 4 Kanaligt Slutsteg.
Exteriör / Styling:
• M-tech II kit.
• Svarta baklysen.
• Svarta dimljus och blinkers.
• Hella framljus.
• Tonade sidoblinkers.
Vad som ska göras:
Motor
• Lyfta ur motor och låda och Fräscha upp/Renovera
• Bygga fäste till 535 LMM och montera en sådan
• Montera 535 Spridare
• Catchtank
• Rostfria behållare för spolarvätska och expansionskärl
• Byta Oljelock till ett snyggare
• Flytta batteriet
• Turbokonvertera (Förmodligen byggs turbomotorn vid sidan om dock)
• Lacka Motorutrymmet
• Lacka Insug + Topp + Motorblock
• Dra alla kablar i motorutrymmet i kabelstrumpa
• Montera progressiv BTR
• Byta ut slangar och slangklämmor
• Byta tändstift + kablar
• Byta motorkuddar
Drivlina/Chassi
• Renovera fram/bakvagn
• Byta bussningar
• Montera lamelldiff bak
• Montera nya dämpare runt om
• Montera Fjäderbensstag fram
• Nya Bromsar fram
• Flytta frambromsarna till bak
• Byta Urtrampningslager, Lamell och Tryckplatta
Exteriör
• Tona Rutorna
• Laga rost på baklucka
• Byta framskärmar till M3 E30 Skärmar
• Bredda bakskärmar
• Lacka yttre dörrhandtag
• Plocka bort ena antennen
• Byta till orginalbackspeglar
• Lacka torkararmar
• Svetsa fast utblåset
• Passa in/Skruva fast kjolpaketet bättre
• Sätta fast regplåt med kardborrband
• Lacka grillen
• Xenonkonvertera
Interiör
• Byta damasker till växelspak och handbroms
• Montera M5 E39 Ratt
• Få Defroster att fungera igen
• Bygga plant golv i bak
• Byta Checkpanel (Panel till strömbrytare??)
• Snap-Off nav
• Montera diskanterna snyggt
• Ta bort hållare till transponder
• Byta plastkåpan under mätarhuset och plasten runt stereon, köpa nya skruvar
• Fixa en ny kåpa under ratten
• Smörja upp gasvajern (Gnissel)
• Montera 4-punktsbälten
• Byta innertak
• Laga belysningen i mätarhuset
• Plocka ur baksäte
• Koppla in framhögtalarna till slutsteget
• Laga låset till handskfacket
• Byta ramarna runt inre dörrhandtagen
Säkert kommer saker att tillkomma, och vissa tas bort
men det är planen just nu.
Bilder från vad som har gjorts under helgen kommer upp strax!
PS.
Bilen är inte min, Ägaren som är för lat för att lägga upp en projekttråd själv
Först blev hardyskivan kass och byttes, sen en sen kväll i september på väg hem från uppsala rasade urtrampningslagret.
Nu står bilen inrullad i ett garage och vi har börjat riva.
Planen är att bilen ska stå klar till nån gång 2009, exakt när får vi se.
Den kommer att vara ute på gatan redan nästa år men inte i sin slutliga skepnad
Efter att ha funderat i några timmar i fredags kväll och skrivit ned allt som skulle fixas så skapades en lång lista på saker som skulle fixas.
Hur bilen ser ut idag:
Spec. just nu:
Motor, växellåda och avgassystem:
• M20B25 med Chip, Avgas med appelracing dämpare, Öppetfilter.
• Effekt / Vridmoment - 180 hk / 250 Nm (Och några till kanske)
• 201m Tid - 10.06 - 112km/h
Chassi:
• Orginaldämpare fram, Koni bak och 40-60 Jamex fjädrar.
Fälgar, däck och bromsar:
• Asa Imola Racing GT Lackade svarta.
• 8x18 fram med Hankook K104 215x35x18
• 9x18 bak med Hankook K104 225x35x18
• Brembo skivor och belägg.
Interiör / Inredning:
• Mtech II Skinn inredning.
• Djup mocca ratt ifrån Sparco.
• Växelspaksknopp ifrån Sparco.
• Handbromshandtag från ACS
• Pedaler från ACS
• Alla dioder i kupén är utbytta till blå.
Bilstereo och multimedia:
• Pioneer DEH MP 5800 huvudenhet.
• JBL 5.25" 2-vägs kitsystem monterat i kickpanelerna.
• JBL 4 Kanaligt Slutsteg.
Exteriör / Styling:
• M-tech II kit.
• Svarta baklysen.
• Svarta dimljus och blinkers.
• Hella framljus.
• Tonade sidoblinkers.
Vad som ska göras:
Motor
• Lyfta ur motor och låda och Fräscha upp/Renovera
• Bygga fäste till 535 LMM och montera en sådan
• Montera 535 Spridare
• Catchtank
• Rostfria behållare för spolarvätska och expansionskärl
• Byta Oljelock till ett snyggare
• Flytta batteriet
• Turbokonvertera (Förmodligen byggs turbomotorn vid sidan om dock)
• Lacka Motorutrymmet
• Lacka Insug + Topp + Motorblock
• Dra alla kablar i motorutrymmet i kabelstrumpa
• Montera progressiv BTR
• Byta ut slangar och slangklämmor
• Byta tändstift + kablar
• Byta motorkuddar
Drivlina/Chassi
• Renovera fram/bakvagn
• Byta bussningar
• Montera lamelldiff bak
• Montera nya dämpare runt om
• Montera Fjäderbensstag fram
• Nya Bromsar fram
• Flytta frambromsarna till bak
• Byta Urtrampningslager, Lamell och Tryckplatta
Exteriör
• Tona Rutorna
• Laga rost på baklucka
• Byta framskärmar till M3 E30 Skärmar
• Bredda bakskärmar
• Lacka yttre dörrhandtag
• Plocka bort ena antennen
• Byta till orginalbackspeglar
• Lacka torkararmar
• Svetsa fast utblåset
• Passa in/Skruva fast kjolpaketet bättre
• Sätta fast regplåt med kardborrband
• Lacka grillen
• Xenonkonvertera
Interiör
• Byta damasker till växelspak och handbroms
• Montera M5 E39 Ratt
• Få Defroster att fungera igen
• Bygga plant golv i bak
• Byta Checkpanel (Panel till strömbrytare??)
• Snap-Off nav
• Montera diskanterna snyggt
• Ta bort hållare till transponder
• Byta plastkåpan under mätarhuset och plasten runt stereon, köpa nya skruvar
• Fixa en ny kåpa under ratten
• Smörja upp gasvajern (Gnissel)
• Montera 4-punktsbälten
• Byta innertak
• Laga belysningen i mätarhuset
• Plocka ur baksäte
• Koppla in framhögtalarna till slutsteget
• Laga låset till handskfacket
• Byta ramarna runt inre dörrhandtagen
Säkert kommer saker att tillkomma, och vissa tas bort
men det är planen just nu.
Bilder från vad som har gjorts under helgen kommer upp strax!
PS.
Bilen är inte min, Ägaren som är för lat för att lägga upp en projekttråd själv
Last edited by Fredde08 on 21 Oct 2007, 22:25, edited 2 times in total.
Nu lite bilder från helgen då..
Huven var nog en av de första sakerna som försvann. Provmonterade LMM:en och nya luftfiltret ska tillverka ett fäste till det sen.
Kylarslangar borta
Grillen och njurarna försvann också
Översiktsbild, Gott om plats ivf. De rosa lapparna är "Att göra lappar"
Börjar Riva bort insuget, Gasspjället är redan borta.
Jag som rycker och sliter för att få bort skiten
Sådär, Nu ligger det på bänken
Blev rätt tomt nu, Som ni ser är fördelarlocket och tändkablarna borta och tändspole och lite annat
Rätt gott om plats, Tycker jag iaf
Jag rycker o sliter för att få bort lite slangar och kablar
Varmt och skönt med bygglampa!
Såhär såg det ut efter helgens mekande. Hela kabelstammen ligger nu mera uppe på innerskärmen på passagerarsidan, nästan hela ivf
Huven var nog en av de första sakerna som försvann. Provmonterade LMM:en och nya luftfiltret ska tillverka ett fäste till det sen.
Kylarslangar borta
Grillen och njurarna försvann också
Översiktsbild, Gott om plats ivf. De rosa lapparna är "Att göra lappar"
Börjar Riva bort insuget, Gasspjället är redan borta.
Jag som rycker och sliter för att få bort skiten
Sådär, Nu ligger det på bänken
Blev rätt tomt nu, Som ni ser är fördelarlocket och tändkablarna borta och tändspole och lite annat
Rätt gott om plats, Tycker jag iaf
Jag rycker o sliter för att få bort lite slangar och kablar
Varmt och skönt med bygglampa!
Såhär såg det ut efter helgens mekande. Hela kabelstammen ligger nu mera uppe på innerskärmen på passagerarsidan, nästan hela ivf
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Fredde08 wrote:Amplify wrote:Magnaten wrote:ska den vara klar 2009? vafan bygga en motor gör man på en vinter
Varför slaktar ni denna motorn om ni ska bygga vid sidan av
För att det ska finnas en fungerade motor, Turbomaskinen byggs när pengarna finns..
Det var just det jag inte förstod. Det var urtrampningslagret som rasa, men ni tar bort insug och kabelhärvan?
Vad menar ni med"bygga plant golv i bak" ? Ska ni lägga igen reservhjulsbaljan eller?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:Fredde08 wrote:Amplify wrote:Magnaten wrote:ska den vara klar 2009? vafan bygga en motor gör man på en vinter
Varför slaktar ni denna motorn om ni ska bygga vid sidan av
För att det ska finnas en fungerade motor, Turbomaskinen byggs när pengarna finns..
Det var just det jag inte förstod. Det var urtrampningslagret som rasa, men ni tar bort insug och kabelhärvan?
Vad menar ni med"bygga plant golv i bak" ? Ska ni lägga igen reservhjulsbaljan eller?
Nej, Jag ska skrota baksätet. Ska bygga plant hela vägen fram till stolarna nästan.¨
Enkelt förklarat varför maskinen åker ur.
Jag går sista året på fordonslinjen. Vi ska göra ett projekt arbete i 3.an. Mtt handlar om uppfräshning och genomgång av min M20B25. Så är läget för tillfället. Annars hade jag bara lyft av toppen för genomgång.
Sen ska det allmänt fräshas upp under huven.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
pelko wrote:Amplify: Dem ska fräsha till denna motorn, lacka och så. Det står lite längre upp. Motorn som sitter i nu ska trimmas lite i sugväg, om jag har förstått det hela rätt.
mvh Mathias
Edit: Där kom det riktiga svaret
jo, men trodde inte man satsade på att lacka nuvarande motordelar och betala packningar osv om man inte har pengar och vill spara till en turbomotor. Sen trimmningen i sugväg består då av 535lmm och spridarna antar jag?
du ska alltså höjja golvnivån där bak?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:pelko wrote:Amplify: Dem ska fräsha till denna motorn, lacka och så. Det står lite längre upp. Motorn som sitter i nu ska trimmas lite i sugväg, om jag har förstått det hela rätt.
mvh Mathias
Edit: Där kom det riktiga svaret
jo, men trodde inte man satsade på att lacka nuvarande motordelar och betala packningar osv om man inte har pengar och vill spara till en turbomotor. Sen trimmningen i sugväg består då av 535lmm och spridarna antar jag?
du ska alltså höjja golvnivån där bak?
I bak så blit det byggt ett nytt golv med typ MDF över det vanliga. 2 basar ska sänkas ner där är det tänkt.
Planen är att skicka i en annan kam också om pengar finns. Eventuellt exktraktor också. Men dessa är eventuella.
En liten mini Update. Satt hemma och hade tråkigt så åkte ner och skruvade av M-tech fronten. Den ska lackas om.
Började med att hissa bilen och dra fram lamporna.
Dimljusen behövde skruvas bort.
Sen med lite ryck så lossnade den.
Sådär står den nu. Dock nerhissad och inrullad.
Mer ska meckas i helgen.
Mvh Dennis
Började med att hissa bilen och dra fram lamporna.
Dimljusen behövde skruvas bort.
Sen med lite ryck så lossnade den.
Sådär står den nu. Dock nerhissad och inrullad.
Mer ska meckas i helgen.
Mvh Dennis
Booya!
Time for update!
Det har pillats i garaget både igår och idag, Och det har hänt en del.
Lördag:
När jag kom till garaget hade bilen bytt plats och hamnat på pallbockar
Den hade även fått toksexiga hjul a´la 14" med rostfinish
Lite mer skit revs bort (Servopump och Generator)
It looks kinda nude
Auspuff ist aus!
Jävligt tomt helt enkelt
Ja, sen åkte jag hem och pillade mig i naveln och drack öl
Söndag:
Dagen började med jakt på ett motorstativ.
Var slut på Biltema och på Jula..
Skitsamma tänkte vi och åkte till garaget och började
Såhär ser ett e30 motorfäste ut
Såhär ska INTE ett e30 motorfäste ut! (Ja motorn satt löst här)
Rudolf fyllde 19 i torsdags så det har mumsats tårta i garaget hela helgen också
Bonusbild: Mindre vacker bult till hardyskivan.. men vi fick loss den
Motorlyft på plats
Reaching for the sky! (Ja vi hade ingen kedja så vi lyfte hela skiten i en ögla, man får inte vara för kinkig)
Tadaa
Tomt värre..
För tillfället ställde vi skiten på en pall, lådan ska bultas loss och motorn ska upp i ett stativ snarast möjligt.
Det var väl allt just nu
Vill Även Tacka Hall0n för lån av motorlyft och några handtag i garaget under helgen
Escortmk2mannen ska väl också ha ett tack.. för hjälp och några härliga skratt Dock så glömde du ta med nått idag
Time for update!
Det har pillats i garaget både igår och idag, Och det har hänt en del.
Lördag:
När jag kom till garaget hade bilen bytt plats och hamnat på pallbockar
Den hade även fått toksexiga hjul a´la 14" med rostfinish
Lite mer skit revs bort (Servopump och Generator)
It looks kinda nude
Auspuff ist aus!
Jävligt tomt helt enkelt
Ja, sen åkte jag hem och pillade mig i naveln och drack öl
Söndag:
Dagen började med jakt på ett motorstativ.
Var slut på Biltema och på Jula..
Skitsamma tänkte vi och åkte till garaget och började
Såhär ser ett e30 motorfäste ut
Såhär ska INTE ett e30 motorfäste ut! (Ja motorn satt löst här)
Rudolf fyllde 19 i torsdags så det har mumsats tårta i garaget hela helgen också
Bonusbild: Mindre vacker bult till hardyskivan.. men vi fick loss den
Motorlyft på plats
Reaching for the sky! (Ja vi hade ingen kedja så vi lyfte hela skiten i en ögla, man får inte vara för kinkig)
Tadaa
Tomt värre..
För tillfället ställde vi skiten på en pall, lådan ska bultas loss och motorn ska upp i ett stativ snarast möjligt.
Det var väl allt just nu
Vill Även Tacka Hall0n för lån av motorlyft och några handtag i garaget under helgen
Escortmk2mannen ska väl också ha ett tack.. för hjälp och några härliga skratt Dock så glömde du ta med nått idag
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg