Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.
Posted: 13 Sep 2007, 20:40
Projektet har legat uppe på Zatzy.com sedan den dagen jag köpte bilen därav stämmer inte texten helt 100 och det mesta blir allmänt galet. Det är många uppdateringar i rad så jag hoppas ni gillar bilder. Kommer i framtiden uppdatera här lika flitigt som på Zatzy. Då jag bara är 17 så är inte ekonomin den starkaste, vilket bidrar till att ni inte kommer få se ett 1000hk bygge med en gång, så ni vet
Länken till projektet på Zatzy finner ni här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307572
Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.
Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277867&highlight=projekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.
Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.
Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag, 30l i tanken.
Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.
Planeringarna fram till körkorten är följande:
* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 240hk+ samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.
Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.
Framtidsplaner:
* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.
Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.
Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med
Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.
Bilder:
Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.
Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.
More to come.
mvh Mathias
----------------------------------------------------------
Kul med så rolig respons, tack!
Slänger in lite mer bilder, några på motorn och en under bilen m.m. Glömde skriva i första inlägget att blocket är helt fullt utav oljespill, visste inte vad det var när jag köpte bilen men drog en chansning och konstaterade igår att det var ventilkåpan så det var lugnt. Slutväxeln bak ser också kladdig ut så jag ska undersöka det i dagarna varför det är så.
Ska skrapa asfaltsmatta nu snart, är det värmepistol och spackelspade som gäller?
Bilder:
Blir gott om utrymme för en snurra när man flyttar batteriet och tändspolen samt vätskebehållarna, här ser man läkaget lite.
Insugssidan. Vad är det för adapter eller liknande man behöver för att fästa öppet filter på LMM? Hur har andra löst det? Anslutningen till LMM är ju fyrkantig.
Bagaget var helt befriat från rost utöver ett 1x1cm hål i högra hjulhuset, skönt.
Avgaset ska byggas om snarast möjligast, kolla lagningen utav förra ägaren.
mvh Mathias
-------------------------------------------
Idag har jag skrapat asfaltsmatta hela dagen samt tagit bort lite mer utav inredningen såsom bälten bak och plasten runt b-stolparna. Har två stora asfaltsmattor kvar men har nog fått bort 10kg redan, så det lönar sig att ligga där med värmepistolen och spackelspaden. Imorgon efter att all matta är borta så ska jag tvätta rent med thinner så klistret försvinner.
När allting i kupen är skrapat och tvättat samt rensat på onödiga bultar och fästen så ska jag slipa ner det och lacka i någon liknande grå färg så det ser lite trevligare ut. Hoppas även kunna köpa en bur nu innan vintern.
Inte mycket att se men nedan är några bilder.
Före:
Efter:
Påsen som fylldes med asfaltsmatta. Ska väga den imon.
mvh Mathias
-----------------------------------------------------
Inte mycket dock
Har varit ute och skrapat klart golvet, rivit ut taket, funderat över takluckan och kikat lite under bilen.
Under bilen finns ingen rost utöver ytrost på få detaljer, dock en massa klet som väger och skall skrapas bort. I bilen finns det två hål som skall åtgärdas och lite annan rost som inte har gått igenom än. Efter att rosten är avklarad så kommer jag börja slipa ner bilen invändigt för att sedan lacka så det ser trevligare ut.
Allting lutar åt att jag köper en M25 motor när vintern närmar sig, en bättre grund att turbokonventera samt att den motorn i 1000kg kaross kommer vara hyffsat rolig original.
Kommer mer till helgen då jag ska kapa bort reservhjulsbaljan och fixa lite annat.
Jag vägde all asfaltsmatta också och vågen stannade på 36kg.
Bilder:
Skrapat hela golvet, skall gås igenom med thinner också.
Taket innan jag började riva.
Nästan nere.
Allting utrivet.
Sedan fyllde skiten en påse @ 20kg+.
Allting slängdes i kärran med E30 skit, är lätt över 100kg. Allt kommer från E30'n.
Taket otvättat men plåtrent.
mvh Mathias
-----------------------------------------------
Inga roliga uppdateringar för tillfället men inte mycket man kan göra åt det innan man har fått lön och pengar till turbosakerna.
Har idag iallafall dragit ut batteriet där fram och börjat kika på vart jag ska ha det där bak. Pappa skaffade en svetskabel @ 70mm som ska dras bakifrån fram. Jag tog loss spolarvätskebehållarna och lite annat skräp som var i vägen. Blir att köra utan spolning sen.
Det finns gott om plats för turboprylar vilket är gött! Pimpade bilen nått så in i norden också med en blå silikonslang, se och njut!
Jag polerade bakluckan på bilen och blev rätt nöjd med tanke på att karossen har rullat 41k mil, lite repor från en katt kom smygandes bakom smutsen dock.
Bilder:
Volvo 65Ah batteri som skall användas
Kommer att bo i denna lilla låda
Lite onödigt krafs har rensats bort för att få plats med en kanelbulle under huven. (Behållarna för spolarvätskan)
En liten söt vakuumslang i silikon har monterats. (Tydligen så går den bättre nu )
Bakluckan har fått lite massage av polermaskinen också, bara för skojs skull typ
--------------------------------------------------
Skriver lite vad som hänt och vad som kommer hända i framtiden, har som tidigare sagt köpt lite saker också.
Det jag har köpt är:
* 535 LMM
* 535 Spridare (kommer köpa större senare också)
* 3" rör för avgas och tryckrör.
* IC, mått och typ vet jag när jag hämtar den.
Väldigt snart ska jag beställa wastegate, dumpventil, vakumslangar med kopplingar, silikonslangar, slangar till och från turbo @ Hydroscand m.m.
Det som med all säkerhet ska göras i vinter till sommaren är följande.
* Slipa och laga ALL rost på hela bilen. Byta framskärm/ar.
* Lacka bilen invändigt, färg ej riktigt bestämd men det lutar åt vit.
* Byta bussningar i bakvagn + växelspak.
* Köpa en M20B25 och slänga i.
* Köpa minst en sportstol.
* Bygga till viss del nytt soppasystem med fuelcell i bagaget. Har börjat svetsa en redan.
* EV. bygga en bur.
- Målet är alltså att ha en fungerande turbobil med lite lyx.
Bilder:
Tvättade bilen lite snabbt idag. Har nog ärligt talat inte varit tvättad det senaste året. Blev en ENORM skillnad.
Spoilern fram som så småningom ska plockas av och repareras. Vart hittar jag "luckorna" som fyller tomrummen längst ut? Det är inte lacksläpp utan vatten som har dunstat
Plocka av huvfästena. Ska bygga snabblås med sprintar.
Huven.
Sedan plockade jag loss grillen som ni kan se på ett par bilder, det "kromade" skall lackas svart.
Lagade lite rost, ska beställa den rätta färgen sedan och lacka i vinter i garaget.
Inredningen som den ser ut nu. Har börjat slipa golvet lite och så testade jag att förlänga spaken ...
... som gjorde att lägena blev på tok för långa. Vill ha korta växellägen.
Längtar tills min fuelcell blir klar så kan man skrota detta rostiga tankrör med tillhörande tank.
Dagen slutade bra.
mvh Mathias
-----------------------------------------
mvh Mathias
Länken till projektet på Zatzy finner ni här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307572
Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.
Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277867&highlight=projekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.
Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.
Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag, 30l i tanken.
Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.
Planeringarna fram till körkorten är följande:
* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 240hk+ samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.
Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.
Framtidsplaner:
* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.
Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.
Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med
Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.
Bilder:
Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.
Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.
More to come.
mvh Mathias
----------------------------------------------------------
Kul med så rolig respons, tack!
Slänger in lite mer bilder, några på motorn och en under bilen m.m. Glömde skriva i första inlägget att blocket är helt fullt utav oljespill, visste inte vad det var när jag köpte bilen men drog en chansning och konstaterade igår att det var ventilkåpan så det var lugnt. Slutväxeln bak ser också kladdig ut så jag ska undersöka det i dagarna varför det är så.
Ska skrapa asfaltsmatta nu snart, är det värmepistol och spackelspade som gäller?
Bilder:
Blir gott om utrymme för en snurra när man flyttar batteriet och tändspolen samt vätskebehållarna, här ser man läkaget lite.
Insugssidan. Vad är det för adapter eller liknande man behöver för att fästa öppet filter på LMM? Hur har andra löst det? Anslutningen till LMM är ju fyrkantig.
Bagaget var helt befriat från rost utöver ett 1x1cm hål i högra hjulhuset, skönt.
Avgaset ska byggas om snarast möjligast, kolla lagningen utav förra ägaren.
mvh Mathias
-------------------------------------------
Idag har jag skrapat asfaltsmatta hela dagen samt tagit bort lite mer utav inredningen såsom bälten bak och plasten runt b-stolparna. Har två stora asfaltsmattor kvar men har nog fått bort 10kg redan, så det lönar sig att ligga där med värmepistolen och spackelspaden. Imorgon efter att all matta är borta så ska jag tvätta rent med thinner så klistret försvinner.
När allting i kupen är skrapat och tvättat samt rensat på onödiga bultar och fästen så ska jag slipa ner det och lacka i någon liknande grå färg så det ser lite trevligare ut. Hoppas även kunna köpa en bur nu innan vintern.
Inte mycket att se men nedan är några bilder.
Före:
Efter:
Påsen som fylldes med asfaltsmatta. Ska väga den imon.
mvh Mathias
-----------------------------------------------------
Inte mycket dock
Har varit ute och skrapat klart golvet, rivit ut taket, funderat över takluckan och kikat lite under bilen.
Under bilen finns ingen rost utöver ytrost på få detaljer, dock en massa klet som väger och skall skrapas bort. I bilen finns det två hål som skall åtgärdas och lite annan rost som inte har gått igenom än. Efter att rosten är avklarad så kommer jag börja slipa ner bilen invändigt för att sedan lacka så det ser trevligare ut.
Allting lutar åt att jag köper en M25 motor när vintern närmar sig, en bättre grund att turbokonventera samt att den motorn i 1000kg kaross kommer vara hyffsat rolig original.
Kommer mer till helgen då jag ska kapa bort reservhjulsbaljan och fixa lite annat.
Jag vägde all asfaltsmatta också och vågen stannade på 36kg.
Bilder:
Skrapat hela golvet, skall gås igenom med thinner också.
Taket innan jag började riva.
Nästan nere.
Allting utrivet.
Sedan fyllde skiten en påse @ 20kg+.
Allting slängdes i kärran med E30 skit, är lätt över 100kg. Allt kommer från E30'n.
Taket otvättat men plåtrent.
mvh Mathias
-----------------------------------------------
Inga roliga uppdateringar för tillfället men inte mycket man kan göra åt det innan man har fått lön och pengar till turbosakerna.
Har idag iallafall dragit ut batteriet där fram och börjat kika på vart jag ska ha det där bak. Pappa skaffade en svetskabel @ 70mm som ska dras bakifrån fram. Jag tog loss spolarvätskebehållarna och lite annat skräp som var i vägen. Blir att köra utan spolning sen.
Det finns gott om plats för turboprylar vilket är gött! Pimpade bilen nått så in i norden också med en blå silikonslang, se och njut!
Jag polerade bakluckan på bilen och blev rätt nöjd med tanke på att karossen har rullat 41k mil, lite repor från en katt kom smygandes bakom smutsen dock.
Bilder:
Volvo 65Ah batteri som skall användas
Kommer att bo i denna lilla låda
Lite onödigt krafs har rensats bort för att få plats med en kanelbulle under huven. (Behållarna för spolarvätskan)
En liten söt vakuumslang i silikon har monterats. (Tydligen så går den bättre nu )
Bakluckan har fått lite massage av polermaskinen också, bara för skojs skull typ
--------------------------------------------------
Skriver lite vad som hänt och vad som kommer hända i framtiden, har som tidigare sagt köpt lite saker också.
Det jag har köpt är:
* 535 LMM
* 535 Spridare (kommer köpa större senare också)
* 3" rör för avgas och tryckrör.
* IC, mått och typ vet jag när jag hämtar den.
Väldigt snart ska jag beställa wastegate, dumpventil, vakumslangar med kopplingar, silikonslangar, slangar till och från turbo @ Hydroscand m.m.
Det som med all säkerhet ska göras i vinter till sommaren är följande.
* Slipa och laga ALL rost på hela bilen. Byta framskärm/ar.
* Lacka bilen invändigt, färg ej riktigt bestämd men det lutar åt vit.
* Byta bussningar i bakvagn + växelspak.
* Köpa en M20B25 och slänga i.
* Köpa minst en sportstol.
* Bygga till viss del nytt soppasystem med fuelcell i bagaget. Har börjat svetsa en redan.
* EV. bygga en bur.
- Målet är alltså att ha en fungerande turbobil med lite lyx.
Bilder:
Tvättade bilen lite snabbt idag. Har nog ärligt talat inte varit tvättad det senaste året. Blev en ENORM skillnad.
Spoilern fram som så småningom ska plockas av och repareras. Vart hittar jag "luckorna" som fyller tomrummen längst ut? Det är inte lacksläpp utan vatten som har dunstat
Plocka av huvfästena. Ska bygga snabblås med sprintar.
Huven.
Sedan plockade jag loss grillen som ni kan se på ett par bilder, det "kromade" skall lackas svart.
Lagade lite rost, ska beställa den rätta färgen sedan och lacka i vinter i garaget.
Inredningen som den ser ut nu. Har börjat slipa golvet lite och så testade jag att förlänga spaken ...
... som gjorde att lägena blev på tok för långa. Vill ha korta växellägen.
Längtar tills min fuelcell blir klar så kan man skrota detta rostiga tankrör med tillhörande tank.
Dagen slutade bra.
mvh Mathias
-----------------------------------------
mvh Mathias