Vevhusventilation

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Vevhusventilation

Post by St3v3 »

Har för mig att ni har nån tank för vevhusventilation?

Pris och bild?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tror vi glömt lägga upp den i shopen. Maila för bild eller lugna dig några dagar så kommer den upp.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Bäckis wrote:Tror vi glömt lägga upp den i shopen. Maila för bild eller lugna dig några dagar så kommer den upp.
Nu har jag PM:at om bild och lugnat mig några dagar, men inget av alternativen verkar funka.. ;)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

tror det är den här du är ute efter......

Image[/img]
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Fanns det inte en med filter på?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

ett K/N ventilationsfilter kostar bara nån hundring...

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Joacim
Posts: 24
Joined: 27 Nov 2005, 23:38
Location: Hakadal / Sala

Post by Joacim »

pris?
E30 m20 2.2 Turbo
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

vad är det för fördel med att bygga om vevhusventilationen..?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

gaserna som bildas i vevhuset kan skapa spikningar = inte bra

+ att om man behåller ventilationen som den är orginal så får man laddtryck i vevhuset = pakningar flyger åt alla håll.

mvh erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

ok tack för svaret
Så du menar att det spelar ingen roll så länge man inte har turbo..
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

om du bygger en riktigt vass sugmotor så kan det ju vara värt att leda bort den o ha öppen ventilation istellet, så du slipper risk för spikningar.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

men det är å andra sidan ingen nackdel att bygga det lr..
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

ok men å andra sidan så är det ingen nackdel att bygga dit det om jag fattar det hela rätt..
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

det går inte att besiktiga med öppen vevhusventilation, det är väll enda nackdelen typ.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

joo det visste jag ju redan men tack för hjälpen iaf
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

leder du in det före turbon igen, så är det inte så kul att riva motorn efter en säsong, brukar bli oljedamm överallt, kör rätt ut i atmosfären.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Ante Karlsson
Posts: 43
Joined: 30 Nov 2005, 18:56
Location: Arvika
Contact:

Post by Ante Karlsson »

Hej!

Har man en bra oljefälla/avskiljare som ser till att motorn inte får i sig någon oljedimma/gaser så är det ingen direkt nackdel att koppla den innan turbo. Kan snarare ge vissa fördelar såsom undertryck i vevhuset.
Och det innebär ett flertal fördelar för motorn.

Mvh Ante
Post Reply