Page 1 of 1

336mik` E30 S38 kompressor ut,turbo inn.

Posted: 29 Aug 2007, 14:40
by 336mik
Etter oppfordring fra oddis,så legger jeg inn en prosjekt tråd om min E30 her.
Bilen er en 2-dørs 83` 323i,med 3.6 M5 og Eaton kompressor.
Vaxellåda er orginal M5.
Motor har hatt ras 3 ganger så langt. 2ganger kolv havari,og en gang topp og kolv havari.

Motor specs så langt:
94mm Smidde mahle kolvar. (34.5 mm komphöyd).
H-profil stakar med arp bultar(135 mm).
Komp ca 7:1.
Mls topp pakning og arp bultar.
Megasquirt v2.
1:1 BTR.
83lbs (863cc) spridare.
3 dubbla coilar.
6-puck sinter lamell.
Eaton MP90 4th generasjon.
Självbygd plenium.
24"x12""3 greddy Intercooler.
2stykk 7" Fläktar från ppf.
Självbygd ekspansjons tank (10 liter).
Kylare från toyota crown diesel.

Specs på bilen så langt:
Orginal 325 bromsar,med redstuff bak,og yellowstuff foran.
Apex 60/40 fjører og dempere.
Små modifikasjoner på framvagn.
Självbygd bensintank på 84l med separat catchtank på ca 1l med egen pump.
Självbyg ramme i front.
Det meste av intreiør og aslfaltmatter er fjernet.
17"x7.5" TSW Hockenheim felger.

Bilder av bilen sånn den er nu:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bilder fra siste motor montering:

Image

Image

Image

Bilde fra stargass blow-up:

Image


Bilder av plass mellom IC og remskiva:

Image

Image

Bilder fra montering av kylare i front ramme:

Image

Image

Image


Gammel mot ny kylare:

Image

Bilder av sammensetting av motor:

Image

Image

Image

Image


Image

Bilder av topp kjøpt av andreas athurson:

Image

Image

Vektbalansering av gammla stakar:

Image

Bilder fra sista havari:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Catchtank for bensin:

Image

TSW Hockenheim 17"x7.5:

Image

Image

Bensintank montert i reservehjuls brunn:

Image

Image

Motor med kompressor og lednings harva til datasprut:

Image

Image

Image

Gammal lednings harva:

Image

Image

Montering av IC:

Image

Image

Självbygd plenium:

Image

Image

Image

Image

Image

Egen bussning framvagn:

Image

Självbygd ramme:

Image

Image

Image

Image

Extra instrument:

Image

6-puck sinter:

Image


Det var det jeg kom på i denne omgang.

Posted: 29 Aug 2007, 14:52
by 336mik
Link fra gatebil våler 2004.
Inboard ca 3.30 ut i filmen.

http://video.google.com/videoplay?docid ... &q=v%C3%A5 ler

Og noen bilder tatt av oddis:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 29 Aug 2007, 14:54
by kvalaracing
Er det Nissan radiator du bruker? Isåfall fra hvilken modell?

Posted: 29 Aug 2007, 14:55
by 336mik
kvalaracing wrote:Er det Nissan radiator du bruker? Isåfall fra hvilken modell?

Den er fra en toyota crown diesel fra 70`tallet en gang.

Posted: 29 Aug 2007, 18:15
by BRUZZE
very very nice!!!

Posted: 06 Apr 2008, 00:37
by 336mik
Kompressoren er nå kastet ut,og en holset hx55 har tatt over plassen.
Bygget er straks klart(denne uken).

Posted: 06 Apr 2008, 10:39
by _Johnny_
Upp med bilder då! :) Ingen bättre film när du kör med kompressorn?

Posted: 06 Apr 2008, 17:56
by oddis
Litt bilder jeg tok for 2 uker siden, da konverteringen var i startgropen. Ikke dårlig å bygge klart turbokonvertering på 3 uker!

Image
Uttak til ekstern wg, dessverre noe ulart bilde. Åpen wg 8)
Image
Holset HX55
Image
:twisted:
Image
Image
Turboen snuser på lyskontakten, kan ikke anklage den for å ta mer plass en høyst nødvendig.. :lol:
Image
Innredning holdt på det absolutt nødvendigste nivå
Image
Image

Posted: 06 Apr 2008, 18:09
by _Johnny_
Om du ändå lägger ner massor med tid och pengar på bilen så kanske du skulle lägga ner några extra timmar på ett vettigt grenrör? Är väl inte kanon för flödet med massor av kantiga 90 graders böjar osv. :cry:

Posted: 06 Apr 2008, 22:12
by 336mik
Skal ikke være noe ekstremt prosjekt dette,bare få litt power til å legge litt gummi.
Bilder etter oppstart:
Image

Image

Posted: 07 Apr 2008, 12:19
by Bonje
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva faktist, eller om jag kanske rent utav sulle låta bli... :?
Asså.. det är ju alltid fränt att se stora vassa S-motorer, när dom våldgästar motor rummet på en liten E30 :)
Det måste bli en grymt rolig bil att busa med!

Att sedan överladda en sådan brukar inte direkt göra saken sämre om vi säger så.. MEN! I det här fallet vet jag faktist inte.
Det är inte ofta man känner sorg och uppgivenhet när man tittar på olika byggen. Men helt ärligt, jag blir tom på ord när jag ser det här.
Ditt hemmasnickrade grenrör har nu kommit på en klar första plats över "det var de sämsta grenrör jag sett" listan.
Nej jag vet inte vad jag ska tycka, jag blir helt stum. :(
Det skulle vara intressant att göra en mätning med detta grenrör på en originalmotor för att se hur mycket effekt som har försvunnit.
Kan det bli -50Hk ? Jag vet inte..

Som sagt, varför inte lägga lite energi för att iaf få ett dugligt grenrör.
Det går att göra det 10 gånger bättre utan att för den sakens skull få det bra, så illa är det. Tråkigt.

Även insuget ser tokigt ut. Visst funkar det att köra med, men du får aldrig samma fyllnad på dom yttersta cylindrarna som dom där det ingående föret sitter.
Större volym på själva kammaren och sedan trattar till varje cylinder, då blir det bättre. Eller varför inte behålla originalinsuget i stället? :?

Det är inte min mening att klanka ner på bygget. Inte alls!
Du kan ju uppenbarligaqn svetsa och greja, det ser jag. Så varför inte ta och köpa en hög med rörböjar och sedan bygga om grenröret.
För att göra det enkelt. Bygg ett grenrör av "limpmodell" där rören från cyl 1-2-3 går ihop till ena inloppet på turbon och 4-5-6 går till det andra.

Kom igen nu, gör någe vettigt av det här. Du har ju en jättefin motor som utgångsobjekt. Den förtjänar någe bättre! :)
Jag håller tummarna för dig, och hoppas du kommer till insikt. :)

MVH. /Bonje