336mik` E30 S38 kompressor ut,turbo inn.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
336mik` E30 S38 kompressor ut,turbo inn.
Etter oppfordring fra oddis,så legger jeg inn en prosjekt tråd om min E30 her.
Bilen er en 2-dørs 83` 323i,med 3.6 M5 og Eaton kompressor.
Vaxellåda er orginal M5.
Motor har hatt ras 3 ganger så langt. 2ganger kolv havari,og en gang topp og kolv havari.
Motor specs så langt:
94mm Smidde mahle kolvar. (34.5 mm komphöyd).
H-profil stakar med arp bultar(135 mm).
Komp ca 7:1.
Mls topp pakning og arp bultar.
Megasquirt v2.
1:1 BTR.
83lbs (863cc) spridare.
3 dubbla coilar.
6-puck sinter lamell.
Eaton MP90 4th generasjon.
Självbygd plenium.
24"x12""3 greddy Intercooler.
2stykk 7" Fläktar från ppf.
Självbygd ekspansjons tank (10 liter).
Kylare från toyota crown diesel.
Specs på bilen så langt:
Orginal 325 bromsar,med redstuff bak,og yellowstuff foran.
Apex 60/40 fjører og dempere.
Små modifikasjoner på framvagn.
Självbygd bensintank på 84l med separat catchtank på ca 1l med egen pump.
Självbyg ramme i front.
Det meste av intreiør og aslfaltmatter er fjernet.
17"x7.5" TSW Hockenheim felger.
Bilder av bilen sånn den er nu:
Bilder fra siste motor montering:
Bilde fra stargass blow-up:
Bilder av plass mellom IC og remskiva:
Bilder fra montering av kylare i front ramme:
Gammel mot ny kylare:
Bilder av sammensetting av motor:
Bilder av topp kjøpt av andreas athurson:
Vektbalansering av gammla stakar:
Bilder fra sista havari:
Catchtank for bensin:
TSW Hockenheim 17"x7.5:
Bensintank montert i reservehjuls brunn:
Motor med kompressor og lednings harva til datasprut:
Gammal lednings harva:
Montering av IC:
Självbygd plenium:
Egen bussning framvagn:
Självbygd ramme:
Extra instrument:
6-puck sinter:
Det var det jeg kom på i denne omgang.
Bilen er en 2-dørs 83` 323i,med 3.6 M5 og Eaton kompressor.
Vaxellåda er orginal M5.
Motor har hatt ras 3 ganger så langt. 2ganger kolv havari,og en gang topp og kolv havari.
Motor specs så langt:
94mm Smidde mahle kolvar. (34.5 mm komphöyd).
H-profil stakar med arp bultar(135 mm).
Komp ca 7:1.
Mls topp pakning og arp bultar.
Megasquirt v2.
1:1 BTR.
83lbs (863cc) spridare.
3 dubbla coilar.
6-puck sinter lamell.
Eaton MP90 4th generasjon.
Självbygd plenium.
24"x12""3 greddy Intercooler.
2stykk 7" Fläktar från ppf.
Självbygd ekspansjons tank (10 liter).
Kylare från toyota crown diesel.
Specs på bilen så langt:
Orginal 325 bromsar,med redstuff bak,og yellowstuff foran.
Apex 60/40 fjører og dempere.
Små modifikasjoner på framvagn.
Självbygd bensintank på 84l med separat catchtank på ca 1l med egen pump.
Självbyg ramme i front.
Det meste av intreiør og aslfaltmatter er fjernet.
17"x7.5" TSW Hockenheim felger.
Bilder av bilen sånn den er nu:
Bilder fra siste motor montering:
Bilde fra stargass blow-up:
Bilder av plass mellom IC og remskiva:
Bilder fra montering av kylare i front ramme:
Gammel mot ny kylare:
Bilder av sammensetting av motor:
Bilder av topp kjøpt av andreas athurson:
Vektbalansering av gammla stakar:
Bilder fra sista havari:
Catchtank for bensin:
TSW Hockenheim 17"x7.5:
Bensintank montert i reservehjuls brunn:
Motor med kompressor og lednings harva til datasprut:
Gammal lednings harva:
Montering av IC:
Självbygd plenium:
Egen bussning framvagn:
Självbygd ramme:
Extra instrument:
6-puck sinter:
Det var det jeg kom på i denne omgang.
Last edited by 336mik on 06 Apr 2008, 00:34, edited 1 time in total.
Link fra gatebil våler 2004.
Inboard ca 3.30 ut i filmen.
http://video.google.com/videoplay?docid ... &q=v%C3%A5 ler
Og noen bilder tatt av oddis:
Inboard ca 3.30 ut i filmen.
http://video.google.com/videoplay?docid ... &q=v%C3%A5 ler
Og noen bilder tatt av oddis:
-
- Posts: 4
- Joined: 13 Feb 2007, 09:55
Litt bilder jeg tok for 2 uker siden, da konverteringen var i startgropen. Ikke dårlig å bygge klart turbokonvertering på 3 uker!
Uttak til ekstern wg, dessverre noe ulart bilde. Åpen wg
Holset HX55
Turboen snuser på lyskontakten, kan ikke anklage den for å ta mer plass en høyst nødvendig..
Innredning holdt på det absolutt nødvendigste nivå
Uttak til ekstern wg, dessverre noe ulart bilde. Åpen wg
Holset HX55
Turboen snuser på lyskontakten, kan ikke anklage den for å ta mer plass en høyst nødvendig..
Innredning holdt på det absolutt nødvendigste nivå
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva faktist, eller om jag kanske rent utav sulle låta bli...
Asså.. det är ju alltid fränt att se stora vassa S-motorer, när dom våldgästar motor rummet på en liten E30
Det måste bli en grymt rolig bil att busa med!
Att sedan överladda en sådan brukar inte direkt göra saken sämre om vi säger så.. MEN! I det här fallet vet jag faktist inte.
Det är inte ofta man känner sorg och uppgivenhet när man tittar på olika byggen. Men helt ärligt, jag blir tom på ord när jag ser det här.
Ditt hemmasnickrade grenrör har nu kommit på en klar första plats över "det var de sämsta grenrör jag sett" listan.
Nej jag vet inte vad jag ska tycka, jag blir helt stum.
Det skulle vara intressant att göra en mätning med detta grenrör på en originalmotor för att se hur mycket effekt som har försvunnit.
Kan det bli -50Hk ? Jag vet inte..
Som sagt, varför inte lägga lite energi för att iaf få ett dugligt grenrör.
Det går att göra det 10 gånger bättre utan att för den sakens skull få det bra, så illa är det. Tråkigt.
Även insuget ser tokigt ut. Visst funkar det att köra med, men du får aldrig samma fyllnad på dom yttersta cylindrarna som dom där det ingående föret sitter.
Större volym på själva kammaren och sedan trattar till varje cylinder, då blir det bättre. Eller varför inte behålla originalinsuget i stället?
Det är inte min mening att klanka ner på bygget. Inte alls!
Du kan ju uppenbarligaqn svetsa och greja, det ser jag. Så varför inte ta och köpa en hög med rörböjar och sedan bygga om grenröret.
För att göra det enkelt. Bygg ett grenrör av "limpmodell" där rören från cyl 1-2-3 går ihop till ena inloppet på turbon och 4-5-6 går till det andra.
Kom igen nu, gör någe vettigt av det här. Du har ju en jättefin motor som utgångsobjekt. Den förtjänar någe bättre!
Jag håller tummarna för dig, och hoppas du kommer till insikt.
MVH. /Bonje
Asså.. det är ju alltid fränt att se stora vassa S-motorer, när dom våldgästar motor rummet på en liten E30
Det måste bli en grymt rolig bil att busa med!
Att sedan överladda en sådan brukar inte direkt göra saken sämre om vi säger så.. MEN! I det här fallet vet jag faktist inte.
Det är inte ofta man känner sorg och uppgivenhet när man tittar på olika byggen. Men helt ärligt, jag blir tom på ord när jag ser det här.
Ditt hemmasnickrade grenrör har nu kommit på en klar första plats över "det var de sämsta grenrör jag sett" listan.
Nej jag vet inte vad jag ska tycka, jag blir helt stum.
Det skulle vara intressant att göra en mätning med detta grenrör på en originalmotor för att se hur mycket effekt som har försvunnit.
Kan det bli -50Hk ? Jag vet inte..
Som sagt, varför inte lägga lite energi för att iaf få ett dugligt grenrör.
Det går att göra det 10 gånger bättre utan att för den sakens skull få det bra, så illa är det. Tråkigt.
Även insuget ser tokigt ut. Visst funkar det att köra med, men du får aldrig samma fyllnad på dom yttersta cylindrarna som dom där det ingående föret sitter.
Större volym på själva kammaren och sedan trattar till varje cylinder, då blir det bättre. Eller varför inte behålla originalinsuget i stället?
Det är inte min mening att klanka ner på bygget. Inte alls!
Du kan ju uppenbarligaqn svetsa och greja, det ser jag. Så varför inte ta och köpa en hög med rörböjar och sedan bygga om grenröret.
För att göra det enkelt. Bygg ett grenrör av "limpmodell" där rören från cyl 1-2-3 går ihop till ena inloppet på turbon och 4-5-6 går till det andra.
Kom igen nu, gör någe vettigt av det här. Du har ju en jättefin motor som utgångsobjekt. Den förtjänar någe bättre!
Jag håller tummarna för dig, och hoppas du kommer till insikt.
MVH. /Bonje
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo