Page 1 of 2

PPF´s 50 mm dumpventil?

Posted: 22 Nov 2005, 18:48
by Stiefmeister
Hejsan på er alla. Är lite intresserad av ppf´s 50 mm dumpventil, och hade då tänkt att använda den på en escort cosworth.
Funderingen är då om dumpventilen är för "stor"! kör idag med en 25 mm forge öppen, och den låter lite ansträngd på 1,6 bars laddtryck.
Skulle det funka fint med ppf´s dump?

Posted: 22 Nov 2005, 18:51
by peppe
PPF 50mm dumpen är både snygg och effektiv, så svaret om det skulle funka fint är: Ja.

Posted: 22 Nov 2005, 20:18
by Bmwandreas
Denna 50mm är aldrig för stor.

Jag som skrev.....

Posted: 13 Dec 2005, 15:06
by 9-3 Mike
Bmwandreas wrote:Denna 50mm är aldrig för stor.

Vi har min bil i bänken nu och har STORA problem med dumpen.. Vi har provat samtliga fjädrar du skickat på hårdaste repektive lösaste och den dummar sig som fan studsar och hoppar på låglast... gör vi fel? eller e det nåt kännt strul med dom? Grabbarna på Nordic i Norrköping undrar oxå... det är svårt att bänka den på låglast.... :roll:


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=420

Posted: 13 Dec 2005, 15:28
by Bäckis
Studsar och hoppar?

Vi kör dumpen på alla motorer och har aldrig haft några problem.

Skicka ett PM och beskriv ditt problem så får vi se om vi kan komma på något.

Re: Jag som skrev.....

Posted: 13 Dec 2005, 15:30
by Bmwandreas
9-3 Mike wrote:
Bmwandreas wrote:Denna 50mm är aldrig för stor.

Vi har min bil i bänken nu och har STORA problem med dumpen.. Vi har provat samtliga fjädrar du skickat på hårdaste repektive lösaste och den dummar sig som fan studsar och hoppar på låglast... gör vi fel? eller e det nåt kännt strul med dom? Grabbarna på Nordic i Norrköping undrar oxå... det är svårt att bänka den på låglast.... :roll:


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=420
Jag vet vad ditt fel är:)

Det är Surge på turbon,då blir det så där!

Posted: 13 Dec 2005, 15:31
by 9-3 Mike
Hur fixar man? :roll:

Posted: 13 Dec 2005, 15:32
by Guest
vad menas med "Surge på turbon"?

Posted: 13 Dec 2005, 15:38
by Bmwandreas
Det går inte att fixa.
Blir så när motorn inte kan sälja all luft som turbon ger, jag tycker dom borde veta om det fenomenet på Nordic??

Mkt vanligt på cosworth.

Det man kan göra är portning av topp,vassare kamaxel eller en restriktor före turbon.

Dumpen har inget med dina problem att göra,den kan inte studsa och hoppa.

Posted: 13 Dec 2005, 15:40
by 9-3 Mike
Där ser man... portning av toppen står på önskelistan.... kanske man ska börja där då.... :roll:

Posted: 13 Dec 2005, 18:36
by 9-3 Mike
DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 800'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....

Posted: 13 Dec 2005, 22:03
by PLain_Jane
9-3 Mike wrote:DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 830-840'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....
Fina siffor redan nu, grattis. Vad är det på för bränsle?

Posted: 13 Dec 2005, 23:01
by Bmwandreas
9-3 Mike wrote:DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 830-840'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....
Härligt att höra att det var ett sånt enkelt fel, kunde ha vart surge också.
Fina siffor, är det på BF98?

Mvh

Posted: 13 Dec 2005, 23:58
by Bäckis
Fan vad det kommer att gnissla i dina framdäck 8)

Posted: 13 Dec 2005, 23:59
by 9-3 Mike
Japp, blyfritt 98... valig macksoppa och EGT på 800'C peak... finns mer att plocka... :wink: Skrev fel innan...800 var det max.... ska upp till ca 890-900'C imån... :D

får se vad som händer..... :roll:

Posted: 15 Dec 2005, 09:54
by Guest
Fortfarande strul tyvärr..... :?

surge?

Posted: 15 Dec 2005, 17:06
by johankihl
Trodde endast att turbon kunde surgea på laddtryck, inte på låglast?? Kan det verkligen ske?