PPF´s 50 mm dumpventil?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Stiefmeister

PPF´s 50 mm dumpventil?

Post by Stiefmeister »

Hejsan på er alla. Är lite intresserad av ppf´s 50 mm dumpventil, och hade då tänkt att använda den på en escort cosworth.
Funderingen är då om dumpventilen är för "stor"! kör idag med en 25 mm forge öppen, och den låter lite ansträngd på 1,6 bars laddtryck.
Skulle det funka fint med ppf´s dump?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

PPF 50mm dumpen är både snygg och effektiv, så svaret om det skulle funka fint är: Ja.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Denna 50mm är aldrig för stor.
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Jag som skrev.....

Post by 9-3 Mike »

Bmwandreas wrote:Denna 50mm är aldrig för stor.



Vi har min bil i bänken nu och har STORA problem med dumpen.. Vi har provat samtliga fjädrar du skickat på hårdaste repektive lösaste och den dummar sig som fan studsar och hoppar på låglast... gör vi fel? eller e det nåt kännt strul med dom? Grabbarna på Nordic i Norrköping undrar oxå... det är svårt att bänka den på låglast.... :roll:


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=420
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Studsar och hoppar?

Vi kör dumpen på alla motorer och har aldrig haft några problem.

Skicka ett PM och beskriv ditt problem så får vi se om vi kan komma på något.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Jag som skrev.....

Post by Bmwandreas »

9-3 Mike wrote:
Bmwandreas wrote:Denna 50mm är aldrig för stor.



Vi har min bil i bänken nu och har STORA problem med dumpen.. Vi har provat samtliga fjädrar du skickat på hårdaste repektive lösaste och den dummar sig som fan studsar och hoppar på låglast... gör vi fel? eller e det nåt kännt strul med dom? Grabbarna på Nordic i Norrköping undrar oxå... det är svårt att bänka den på låglast.... :roll:


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=420


Jag vet vad ditt fel är:)

Det är Surge på turbon,då blir det så där!
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

Hur fixar man? :roll:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Guest

Post by Guest »

vad menas med "Surge på turbon"?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det går inte att fixa.
Blir så när motorn inte kan sälja all luft som turbon ger, jag tycker dom borde veta om det fenomenet på Nordic??

Mkt vanligt på cosworth.

Det man kan göra är portning av topp,vassare kamaxel eller en restriktor före turbon.

Dumpen har inget med dina problem att göra,den kan inte studsa och hoppa.
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

Där ser man... portning av toppen står på önskelistan.... kanske man ska börja där då.... :roll:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 800'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....
Last edited by 9-3 Mike on 14 Dec 2005, 00:00, edited 1 time in total.
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

9-3 Mike wrote:DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 830-840'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....

Fina siffor redan nu, grattis. Vad är det på för bränsle?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

9-3 Mike wrote:DET ÄR INGET FEL PÅ PPF DUMPEN....

Vill bara klargöra.... efter mycket tänkande och huvudkliande så pluggade vi tomgångsmotorn..... där satt problemet... ventilen höll inte tätt.... bara lite info så ni vet....


Senaste körningen gav 473hk och 612Nm.. vi har fortfarande inte börjat justera.... får se vad morgondagen visar.... EGT var aldrig över 830-840'C så det finns ju mer effekt att plocka men målet är körbar effekt, så på gatan blir det väl 460-470hk.....


Härligt att höra att det var ett sånt enkelt fel, kunde ha vart surge också.
Fina siffor, är det på BF98?

Mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fan vad det kommer att gnissla i dina framdäck 8)
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

Japp, blyfritt 98... valig macksoppa och EGT på 800'C peak... finns mer att plocka... :wink: Skrev fel innan...800 var det max.... ska upp till ca 890-900'C imån... :D

får se vad som händer..... :roll:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Guest

Post by Guest »

Fortfarande strul tyvärr..... :?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

surge?

Post by johankihl »

Trodde endast att turbon kunde surgea på laddtryck, inte på låglast?? Kan det verkligen ske?
Post Reply