MiZt - Lite annorlunda E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
MiZt - Lite annorlunda E30
Hallå!
Om mig:
Jag heter David Holmlund, är 25år och bor för tilfället i Arjeplog, men kommer egentligen från Arvidsjaur.
Jag flyttade hit för ca 2år sedan efter att jag utbildat mig till elektronikingenjör eftersom jag fick jobb som bilelektriker på ATM/Bosch här.
Bakgrund:
Har gått från att inte bry mig alls om bilar fram till jag var ca 19 till att mer eller mindre ha bilar på hjärnan dygnet runt.
Första åren kunde jag inget alls om bilar, och jag hade ingen budget, tid eller lokal att bygga nåt, så det blev lite renovering och ungdomsstyling av min dåvarade 16V 740.
För några år sedan hjälpte jag en polare att bygga en BMW 325 E36 Turbo (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1956) ...ett riktigt bugetbygge som aldrig blev helt klart, främst pga SMT6:an.
Efter nåt år blev jag less att vänta, så jag sålde min 740 och köpte mig en 242 -76 och en B21 i delar. Denna skulle bli en bra start för att lära mig lite (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4071)
Inte heller Volvon blev helt färdig utan såldes till samma kille som jag tidigare byggt 325:an med.
Köpte mig en pendlarbil som jag hade tänkt använda som bas till nästa projekt. Det blev en BMW E30 320/323 -87. Planen var att jag skulle montera en S38 (motorn från BMW E34 M5) med turbo i den.
När jag börjat jobba hade jag nu äntligen råd att köpa mig en riktig bruksbil (Nåja...) och valet föll på en...SAAB 9-3 Vector -03...Låter kanske inte så kul, men jag gillar väghållningen på den och är väl rätt nöjd än så länge.
Projektet bakgrund:
När jag nu hade fått mig en bil att köra till o från jobbet med så skulle BMW:n plockas isär och byggas ihop igen med lite roligare delar. Vid det här laget var BMW:s med turbo 6:or lika vanliga som Volvo 740 kändes det som,
så jag ville gärna testa nåt annat. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom jag att tänka på en bil som vi delat garageplats med när vi byggde E36:an.
Det var en rallycrossbil BMW E30 som körde med en 13B Wankel på en bit över 200hp. Ljudet i den var underbart och det var en kombination som jag inte sett speciellt många av.
Sagt och gjort...jag ringde och pratade med några personer som jag visste sysslade med wankel i Sverige och slutligen hade Gabi (http://www.g-r.se/) beställt efter en komplett 13b REW -96? med växellåda och allt från Japan.
Eftersom jag inte kan speciellt mkt om wankel (ingenting egentligen annat än grundtanken) så ville jag att botten skulle göras på riktigt av någon som kunde.
Detta uppdrag gav jag till Jörgen Blennow (http://www.rotaryperformance.se/), då han för mig verkade vara den bästa Wankel-byggaren i Sverige.
Mål:
Sååå..vad är det egentligen jag har tänkt göra då? Jo, följande.
Målet med bygget är att få fram en lite ovanlig E30 på vägarna som förhoppningsvis i alla fall kan piska lite chippade Volvos och så .
Hoppas få ner vikten till 1000kg eller gärna ännu mindre och jag har tänkt att när motorn är helt klar så ska den leverera en bit över 600hp.
Ett högt effektmål med tanke på min kunskap, men jag får mycket bra hjälp av både Jörgen och Gabi!
Delar mm:
Motor hittills:
* 13b REW Wankel från Mazda RX7 FD
* Helt nya rotorer
* Race Streetport
* Förstärkt block med Dowellpins
* Apex-tätningar PTS (http://www.performancetestedseals.com/index.html)
* Nya lager och tätningar i hela motorn
* Svetsat och matchportat insug
* Hela botten med koppling mm är balanserad
* Rengjord och uppmålad
(Allt arbete på motorn så här långt är gjort av Jörgen Blennow)
Tillkommer:
* Turbo modell ? (Tips mottages gärna!)
* Hembyggt grenrör ?
* Dubbla 044 pumpar från fuelcell
* 2st orginal 850cc spridare från sekundären ska monteras på primären och 2st 1600cc på sekundären
* Motorstyrning antingen Microtech eller Autronics SM4
+ en hel del annat
Drivlina:
* Sinterlamell och förstärkt tryckplatta från ACT
* Växellådan från RX7:an (Håller enligt uppgift för ca 550hp på 1400kg, så jag hoppas den pallar ett tag i alla fall)
* Kardan? Måste specialbeställas när motor mm är på plats
* Bakvagnen byggs efter PPF:s recept, med diff från Z3M Coupe, drivknutar från E34 M5 och speciella sviktstålsdrivaxlar (http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974)
Chassi och bromsar:
* Både fram och bakvagnen är nerplockad, uppslipad, rostskyddad och uppmålad med Hammarlack
* Väghållningssats från http://www.motornord.se (Bilstein dämpare och sänkfjädrar)
* Powerflexbussningar överallt
* Krängningshämmarkit med styvare krängningshämmare fram och bak
* Ombyggd till skivbromsar bak med E30 325 Brembo skivor + Ok
* Bromsar fram ? ...Nåt större än orginal i alla fall
Kaross:
* Fram och bakskärmar, huv, baklucka, dörrar + lite till i glasfiber med M3 breddning på skärmarna (Beställt men inte monterat)
* Lexanrutor
Inredning:
* Så lite som möjligt...har just nu egentligen bara 2st Sparco Evo stolar
* Kommer att montera lite aluplåt på dörrsidor mm för utseendets skull
Jag hade egentligen inte tänkt lägga upp en projekttråd förrän bilen började bli klar...Vet ju inte ens om jag lyckas få ihop den än :-/
Men jag jobbar nästan helt själv på bilen och jag kan egentligen varken svetsa eller svarva och dessutom kan jag bara jobba på bilen på sommaren pga att
den lokal jag använder ägs av Bosch och den är full med testbilar hela vintern. För att göra det hela ännu värre så jobbar jag några månader/sommar på Bosch i Tyskland
så då blir det heller inte nåt gjort.
Anledningen till projekttråden är alltså att jag behöver motivation och tips i stora lass!
Har jobbat med bilen första sommaren nu och har väl hunnit en bit, men inte riktigt så långt som jag hoppades och den 5:e Augusti bär det av ner till Tyskland igen 3 månader.
Målet just nu är att få bilen rullande och med fungerande motor till i början av nästa sommar. Kommer dock att bli utan turbo i steg ett, bara för att känna på wankeln och för att hitta läckage och svaga punkter utan större belastning först.
Kommer att köra med orginal-spridare och bränsletank, men med en Walbro 255 pump. Även motorstyrningen ska monteras och nån sorts tändning så klart.
Använder som sagt Bosch lokal och där är det egentligen fotoförbud (på vintern i alla fall), men jag ska försöka lägga upp lite bilder...får väl sudda ut lite bakgrunder...
Så, som jag nämnde tidigare vill jag gärna ha lite respons på projektet samt tips!
Ska försöka hinna lägga upp lite bilder innan jag åker till Tyskland, men jag måste ha någonstans att lägga dom...nån som kan tipsa om nåt ställe att ladda upp?
/David
Om mig:
Jag heter David Holmlund, är 25år och bor för tilfället i Arjeplog, men kommer egentligen från Arvidsjaur.
Jag flyttade hit för ca 2år sedan efter att jag utbildat mig till elektronikingenjör eftersom jag fick jobb som bilelektriker på ATM/Bosch här.
Bakgrund:
Har gått från att inte bry mig alls om bilar fram till jag var ca 19 till att mer eller mindre ha bilar på hjärnan dygnet runt.
Första åren kunde jag inget alls om bilar, och jag hade ingen budget, tid eller lokal att bygga nåt, så det blev lite renovering och ungdomsstyling av min dåvarade 16V 740.
För några år sedan hjälpte jag en polare att bygga en BMW 325 E36 Turbo (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1956) ...ett riktigt bugetbygge som aldrig blev helt klart, främst pga SMT6:an.
Efter nåt år blev jag less att vänta, så jag sålde min 740 och köpte mig en 242 -76 och en B21 i delar. Denna skulle bli en bra start för att lära mig lite (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4071)
Inte heller Volvon blev helt färdig utan såldes till samma kille som jag tidigare byggt 325:an med.
Köpte mig en pendlarbil som jag hade tänkt använda som bas till nästa projekt. Det blev en BMW E30 320/323 -87. Planen var att jag skulle montera en S38 (motorn från BMW E34 M5) med turbo i den.
När jag börjat jobba hade jag nu äntligen råd att köpa mig en riktig bruksbil (Nåja...) och valet föll på en...SAAB 9-3 Vector -03...Låter kanske inte så kul, men jag gillar väghållningen på den och är väl rätt nöjd än så länge.
Projektet bakgrund:
När jag nu hade fått mig en bil att köra till o från jobbet med så skulle BMW:n plockas isär och byggas ihop igen med lite roligare delar. Vid det här laget var BMW:s med turbo 6:or lika vanliga som Volvo 740 kändes det som,
så jag ville gärna testa nåt annat. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom jag att tänka på en bil som vi delat garageplats med när vi byggde E36:an.
Det var en rallycrossbil BMW E30 som körde med en 13B Wankel på en bit över 200hp. Ljudet i den var underbart och det var en kombination som jag inte sett speciellt många av.
Sagt och gjort...jag ringde och pratade med några personer som jag visste sysslade med wankel i Sverige och slutligen hade Gabi (http://www.g-r.se/) beställt efter en komplett 13b REW -96? med växellåda och allt från Japan.
Eftersom jag inte kan speciellt mkt om wankel (ingenting egentligen annat än grundtanken) så ville jag att botten skulle göras på riktigt av någon som kunde.
Detta uppdrag gav jag till Jörgen Blennow (http://www.rotaryperformance.se/), då han för mig verkade vara den bästa Wankel-byggaren i Sverige.
Mål:
Sååå..vad är det egentligen jag har tänkt göra då? Jo, följande.
Målet med bygget är att få fram en lite ovanlig E30 på vägarna som förhoppningsvis i alla fall kan piska lite chippade Volvos och så .
Hoppas få ner vikten till 1000kg eller gärna ännu mindre och jag har tänkt att när motorn är helt klar så ska den leverera en bit över 600hp.
Ett högt effektmål med tanke på min kunskap, men jag får mycket bra hjälp av både Jörgen och Gabi!
Delar mm:
Motor hittills:
* 13b REW Wankel från Mazda RX7 FD
* Helt nya rotorer
* Race Streetport
* Förstärkt block med Dowellpins
* Apex-tätningar PTS (http://www.performancetestedseals.com/index.html)
* Nya lager och tätningar i hela motorn
* Svetsat och matchportat insug
* Hela botten med koppling mm är balanserad
* Rengjord och uppmålad
(Allt arbete på motorn så här långt är gjort av Jörgen Blennow)
Tillkommer:
* Turbo modell ? (Tips mottages gärna!)
* Hembyggt grenrör ?
* Dubbla 044 pumpar från fuelcell
* 2st orginal 850cc spridare från sekundären ska monteras på primären och 2st 1600cc på sekundären
* Motorstyrning antingen Microtech eller Autronics SM4
+ en hel del annat
Drivlina:
* Sinterlamell och förstärkt tryckplatta från ACT
* Växellådan från RX7:an (Håller enligt uppgift för ca 550hp på 1400kg, så jag hoppas den pallar ett tag i alla fall)
* Kardan? Måste specialbeställas när motor mm är på plats
* Bakvagnen byggs efter PPF:s recept, med diff från Z3M Coupe, drivknutar från E34 M5 och speciella sviktstålsdrivaxlar (http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974)
Chassi och bromsar:
* Både fram och bakvagnen är nerplockad, uppslipad, rostskyddad och uppmålad med Hammarlack
* Väghållningssats från http://www.motornord.se (Bilstein dämpare och sänkfjädrar)
* Powerflexbussningar överallt
* Krängningshämmarkit med styvare krängningshämmare fram och bak
* Ombyggd till skivbromsar bak med E30 325 Brembo skivor + Ok
* Bromsar fram ? ...Nåt större än orginal i alla fall
Kaross:
* Fram och bakskärmar, huv, baklucka, dörrar + lite till i glasfiber med M3 breddning på skärmarna (Beställt men inte monterat)
* Lexanrutor
Inredning:
* Så lite som möjligt...har just nu egentligen bara 2st Sparco Evo stolar
* Kommer att montera lite aluplåt på dörrsidor mm för utseendets skull
Jag hade egentligen inte tänkt lägga upp en projekttråd förrän bilen började bli klar...Vet ju inte ens om jag lyckas få ihop den än :-/
Men jag jobbar nästan helt själv på bilen och jag kan egentligen varken svetsa eller svarva och dessutom kan jag bara jobba på bilen på sommaren pga att
den lokal jag använder ägs av Bosch och den är full med testbilar hela vintern. För att göra det hela ännu värre så jobbar jag några månader/sommar på Bosch i Tyskland
så då blir det heller inte nåt gjort.
Anledningen till projekttråden är alltså att jag behöver motivation och tips i stora lass!
Har jobbat med bilen första sommaren nu och har väl hunnit en bit, men inte riktigt så långt som jag hoppades och den 5:e Augusti bär det av ner till Tyskland igen 3 månader.
Målet just nu är att få bilen rullande och med fungerande motor till i början av nästa sommar. Kommer dock att bli utan turbo i steg ett, bara för att känna på wankeln och för att hitta läckage och svaga punkter utan större belastning först.
Kommer att köra med orginal-spridare och bränsletank, men med en Walbro 255 pump. Även motorstyrningen ska monteras och nån sorts tändning så klart.
Använder som sagt Bosch lokal och där är det egentligen fotoförbud (på vintern i alla fall), men jag ska försöka lägga upp lite bilder...får väl sudda ut lite bakgrunder...
Så, som jag nämnde tidigare vill jag gärna ha lite respons på projektet samt tips!
Ska försöka hinna lägga upp lite bilder innan jag åker till Tyskland, men jag måste ha någonstans att lägga dom...nån som kan tipsa om nåt ställe att ladda upp?
/David
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Kul att ni gillar det...Skrev en ganska seriös projektbeskrivning eftersom jag själv tycker det är kul att läsa om folks bakgrund och tankar kring projektet och bilar.
Vad ja egentligen skulle ha lagt till är att jag inte är mycket för lull lull i en busbil, utan jag plågas gärna litegrann när jag kör lugnt om det innebär att det går fortare när jag gasar! Bilen kommer troligtvis inte att gå speciellt mycket landsväg iaf!
Glömde dessutom nämna att jag aldrig kört eller ens åkt wankel förr, så det blir extra spännande när den e klar...jag kanske hatar det? :-/
Om det är någon som sysslat mycket med Wankel (gärna i Norr, men inte ett krav) som känner att dom vill hjälpa till med tips eller dyl, eller bara fråga om projektet så är det bara att höra av sig!
Bilder kommer att komma upp under kvällen hoppas jag!!
Vad ja egentligen skulle ha lagt till är att jag inte är mycket för lull lull i en busbil, utan jag plågas gärna litegrann när jag kör lugnt om det innebär att det går fortare när jag gasar! Bilen kommer troligtvis inte att gå speciellt mycket landsväg iaf!
Glömde dessutom nämna att jag aldrig kört eller ens åkt wankel förr, så det blir extra spännande när den e klar...jag kanske hatar det? :-/
Om det är någon som sysslat mycket med Wankel (gärna i Norr, men inte ett krav) som känner att dom vill hjälpa till med tips eller dyl, eller bara fråga om projektet så är det bara att höra av sig!
Bilder kommer att komma upp under kvällen hoppas jag!!
Sååå...nu har jag tagit mig tid att lägga upp lite bilder...Dom är tagna med mobilkamera, så kvaliten är inte den bästa direkt. Håll till godo så länge:
Så här såg bilen ut medan den användes som pendlarbil:
Gamla motorn urplockad:
Håller på att rensas lite invändigt:
I stort sett helt rensad:
Framvagnen nästan helt på plats (provmontering):
Framvagnen igen:
Fjäderbenen fram:
Några av drivknutarna från M5:an isärplockade:
Bakvagnen liggande på en pall...Nav samt medbringare ej monterade än, därför inget annat heller . Z3M diffen (med liten kylfläns av nån anledning) och sviktstålaxlarna bara väntar på att misshandlas!
Sen kommer vi till den roliga biten....MOTORN! =) ....Framifrån:
Och bakifrån:
Och slutligen kan man väl lägga in en bild på brukisen också...så den inte känner sig helt utelämnad
Som synes är själva motorn långt ifrån klar...i dagsläget hänger det mesta på den (pumpar, växellåda mm), men jag har bara hängt dit dom för att kunna matcha in motorn i motorrummet.
Passade ganska bra, men jag tror att jag måste kapa ur framvagnsbalken lite för att slippa ha så extrem vinkel på kardanet. Sen har jag fått kapa bort en stor del av kardantunneln med, fast det hade jag räknat med...
En bild på motorn med det mesta monterat...kan vara 100% fel då jag bara chansat och pusslat, men det verkar passa iaf:
Här kollar jag lite hur den passar (Har inte kapat nåt i kardantunneln här, så motorn lutar MASSOR mer än vad den gör idag):
Så här såg bilen ut medan den användes som pendlarbil:
Gamla motorn urplockad:
Håller på att rensas lite invändigt:
I stort sett helt rensad:
Framvagnen nästan helt på plats (provmontering):
Framvagnen igen:
Fjäderbenen fram:
Några av drivknutarna från M5:an isärplockade:
Bakvagnen liggande på en pall...Nav samt medbringare ej monterade än, därför inget annat heller . Z3M diffen (med liten kylfläns av nån anledning) och sviktstålaxlarna bara väntar på att misshandlas!
Sen kommer vi till den roliga biten....MOTORN! =) ....Framifrån:
Och bakifrån:
Och slutligen kan man väl lägga in en bild på brukisen också...så den inte känner sig helt utelämnad
Som synes är själva motorn långt ifrån klar...i dagsläget hänger det mesta på den (pumpar, växellåda mm), men jag har bara hängt dit dom för att kunna matcha in motorn i motorrummet.
Passade ganska bra, men jag tror att jag måste kapa ur framvagnsbalken lite för att slippa ha så extrem vinkel på kardanet. Sen har jag fått kapa bort en stor del av kardantunneln med, fast det hade jag räknat med...
En bild på motorn med det mesta monterat...kan vara 100% fel då jag bara chansat och pusslat, men det verkar passa iaf:
Här kollar jag lite hur den passar (Har inte kapat nåt i kardantunneln här, så motorn lutar MASSOR mer än vad den gör idag):
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Tack för responsen! Känns direkt mer motiverande att bygga vidare när man hör att fler tycker de verkar som en kul ide!
Motorn...tjaa...importerad komplett med växellåda från Japan med ca 4-5000mil på mätaren gick på ~25kkr. Sen har det ju naturligtvis tillkommit en hel del för att förstärka o renovera den mm, men jag skulle tippa på runt 80kkr som den står nu...och sen en hel del speedparts på det...typ... =)
Motorn...tjaa...importerad komplett med växellåda från Japan med ca 4-5000mil på mätaren gick på ~25kkr. Sen har det ju naturligtvis tillkommit en hel del för att förstärka o renovera den mm, men jag skulle tippa på runt 80kkr som den står nu...och sen en hel del speedparts på det...typ... =)
En sista uppdatering.
På Söndag är det dags...då åker jag till Tyskland 3 månader och jobbar. Därför har jag spenderat dom senaste veckorna med att förbereda resan och montera ihop bilen så pass att den går flytta, samt städa verkstan =/
Såå...nu är bakvagnen monterad (nåja...nästan i alla fall). Drivknutarna får inte plats än...måste flytta dämpare/fjäder lite först.
Glasfiberdelarna jag beställt kom för ett par dagar sedan och dom såg mycket fina ut. 4st skärmar (M3 breddade), 2st dörrar, huv och baklucka
Bilen står i alla fall på hjulen och är flyttad ur verkstan till en byggnad bredvid tills jag kommer hem igen.
Här är en bild på bilen på väg från verkstan. Har hängt på framskärmarna över orginal och lagt på huv o baklucka lite provisoriskt under bilens vilomånader.
Jäääklar va hög den är utan motor, speciellt fram...sänkningssats my ass :hihi:
Fortsätt gärna att skriva och kommentera. Jag ska försöka kommentera lite under vistelsen i Tyskland också.
/David
På Söndag är det dags...då åker jag till Tyskland 3 månader och jobbar. Därför har jag spenderat dom senaste veckorna med att förbereda resan och montera ihop bilen så pass att den går flytta, samt städa verkstan =/
Såå...nu är bakvagnen monterad (nåja...nästan i alla fall). Drivknutarna får inte plats än...måste flytta dämpare/fjäder lite först.
Glasfiberdelarna jag beställt kom för ett par dagar sedan och dom såg mycket fina ut. 4st skärmar (M3 breddade), 2st dörrar, huv och baklucka
Bilen står i alla fall på hjulen och är flyttad ur verkstan till en byggnad bredvid tills jag kommer hem igen.
Här är en bild på bilen på väg från verkstan. Har hängt på framskärmarna över orginal och lagt på huv o baklucka lite provisoriskt under bilens vilomånader.
Jäääklar va hög den är utan motor, speciellt fram...sänkningssats my ass :hihi:
Fortsätt gärna att skriva och kommentera. Jag ska försöka kommentera lite under vistelsen i Tyskland också.
/David
Kylkanalerna vet jag inte än...har inte hunnit fundera så långt...ska läsa på mer när det börjar vara dags att sätta ihop motorn på riktigt. Blir att försöka bygga så mkt som möjligt på den under vinterhalvåret.
Fuelrailen måsta ändras ja, men Gabi (abiex) på www.g-r.se sa att dom skulle börja tillverka fuelrails för toppmatade snart, så jag väntar och ser hur dom blir...kommer ändå troligtvis att starta upp den utan turbo först, och då behöver jag inte byta spridare före. I dagsläget beror det mesta på hur mkt pengar man kan få loss till projektet...och tid naturligtvis
Tack tack! =)
Fuelrailen måsta ändras ja, men Gabi (abiex) på www.g-r.se sa att dom skulle börja tillverka fuelrails för toppmatade snart, så jag väntar och ser hur dom blir...kommer ändå troligtvis att starta upp den utan turbo först, och då behöver jag inte byta spridare före. I dagsläget beror det mesta på hur mkt pengar man kan få loss till projektet...och tid naturligtvis
Tack tack! =)