Page 1 of 5

projekt arg e36 långtidsprojektet

Posted: 26 Jul 2007, 00:52
by björn
Efter mycket velande med motorer och karosser har jag nu bestämt mig för att bygga på en e36 coupe med m50 motor. I förrgår inhandlades nya pärlan! (vraket) en lagomt skabbig 320i -93 som ska få sig en extrem makeover :D

Lite motorspec:

M50B25 block borrat å pyramidringat
328 vev
CP kolvar
EAGLE stakar
stödgördel
arga kammar från ppf
raceventiler
m.m.

bottendelen ska balanseras och viktjusteras så fort som möjligt å kammar å ventiler är beställda så snart börjar ihopmonteringen av motorn.

Lite bilder på hur den ser ut nu:

Image

Image

Image

Posted: 26 Jul 2007, 01:41
by bjorasen
Ser fint ut, kommer nog bli bra som fan! Vad blir kompet med dessa spec?

Posted: 26 Jul 2007, 10:33
by Zwofurti
Var rejält valsade skärmkanter bak =)

Posted: 26 Jul 2007, 10:35
by björn
kompet hamnar på 8,5:1

Posted: 26 Jul 2007, 10:47
by björn
Zwofurti wrote:Var rejält valsade skärmkanter bak =)


ja men jag funderar på att byta skärmkanterna bak för det börjar komma lite rost på ena sidan, känns bättre å veta att det inte kan komma tillbaks när man ändå ska lacka om bilen, eventuellt blir det en "avestabreddning" om man får kalla den så, annars blir det valsning igen.

Posted: 26 Jul 2007, 19:32
by Fido85
Zwofurti wrote:Var rejält valsade skärmkanter bak =)


huh :|

Posted: 28 Jul 2007, 13:44
by björn
har börjat riva ur lite onödig vikt, blir väl inte allt för många kilo av att bara ta bort asfaltmattorna å lite småkrams men varje kilo som försvinner är ju bra.

Image

inredningen som satt i var riktigt skabbig, trasig mest överallt

Image

så det blev en skinninredning istället

Image

nu skulle jag bara haft ett par m3 stolar och ett vitt armstöd...

Posted: 06 Oct 2007, 12:54
by björn
bilen har fått nya framskärmar och sidoblinkers, bakskärmarna skall också bytas och eventuellt lyftas ut lite grann för att få på feta hjul.

har inhandlat lite speed parts men i övrigt har det inte hänt speciellt mycket p.g.a. brist på tid/ork

har iaf köpt en uppsättning hjul 8,5+9,5-19" som jag är grymt nöjd med.
även coilovers är inhandlade:
Image

fjäderbensstag fram+bak:
Image
och en riktig turbo gt4202:
Image

Posted: 06 Oct 2007, 13:23
by Fear This
min gamla pärla.. ta väl hand om henne 8)

Posted: 06 Oct 2007, 13:43
by björn
det ska jag inte göra, hon ska plågas :D

Posted: 07 Oct 2007, 12:01
by moonzhine
kul projekt..visst är det lika lutning på b20 motorn i en e36 320 som i en 325 med m50b25..
har nämligen en 320 jag med som jag tänkt bygga på..men medans jag letar motor så tänkte jag bygga grenrör på 320 motorn och sen bara byta motor till en 2.5liters

Posted: 08 Oct 2007, 14:34
by björn
vet inte säkert men jag har svårt att tro att det skulle vara olika lutning motorerna.

Posted: 08 Oct 2007, 14:39
by björn
har även köpt en komplett m3 3,2 bakvagn och en massa powerflex bussningar, tänkte även byta ut bulten som altid går av på e36 till en m16, nån som kan svarva ny alu-bussning eller liknande åt mig?

Posted: 08 Oct 2007, 21:03
by moonzhine
björn wrote:har även köpt en komplett m3 3,2 bakvagn och en massa powerflex bussningar, tänkte även byta ut bulten som altid går av på e36 till en m16, nån som kan svarva ny alu-bussning eller liknande åt mig?

ne de tror ja med..
passar m3 bakvagnen bolton i alla fästen?..
vart nämligen slut med min klump idag..så de är väl lika bra att skaffa nå som håller på en gång..vart köpte du den frästen?

Posted: 10 Oct 2007, 09:02
by björn
moonzhine wrote:
björn wrote:har även köpt en komplett m3 3,2 bakvagn och en massa powerflex bussningar, tänkte även byta ut bulten som altid går av på e36 till en m16, nån som kan svarva ny alu-bussning eller liknande åt mig?

ne de tror ja med..
passar m3 bakvagnen bolton i alla fästen?..
vart nämligen slut med min klump idag..så de är väl lika bra att skaffa nå som håller på en gång..vart köpte du den frästen?


Jag hoppas den passar bolt on iaf, har inte bytt än så det visar väl sig. köpte den från nån i danmark.

Posted: 10 Oct 2007, 09:10
by Bmwandreas
den är bolt-on

Posted: 11 Oct 2007, 07:48
by Phobban
Och "bulten som alltid går av" finns väll inte på 3,2 bakvagnen?
Om jag minns rätt så har den två främre diffskruvar. Men det kanske är en svag punkt ändå?