Page 1 of 2

Z58 turbo vs. Z45 turbo

Posted: 26 Jan 2006, 20:47
by Nisse Järnet
Om man kör en m20 med låt oss säga 1bar och VEMS, har man nåt att vinna om man kör med z58 ist för z45 då?

Posted: 26 Jan 2006, 22:12
by Bmwandreas
Nee, jag skulle satsa på Z45.

Posted: 26 Jan 2006, 22:21
by Nisse Järnet
Ok, skulle du kunna förklara lite kortfattat varför? =) Kamaxlar är inte min starka sida hehe.

Posted: 26 Jan 2006, 22:26
by Bäckis
Z45 går till att börja med att använda med original ventilfjädrar, medans dom bottnar med en Z58. Z45 KAN gå att köra utan djupare ventilurtag, det går inte med Z58.

Utöver det så går maskinen snällt som en original med Z45 medans Z58 ger en ruffig, iof jävligt cool gång.

Posted: 26 Jan 2006, 22:40
by Nisse Järnet
Ska ändå byta fjädrar och svarva kolvarna så att fräa lite större uttag borde väl inte vara så knepigt? =)
Om jag frågar så här då, blir det sämre om man kör med z58 ist för z45? Jag gillar ruffig gång :D

Posted: 26 Jan 2006, 22:43
by Bmwandreas
Den kan vara något ryckig mellan 1-2500 rpm.
Men den låter fränt:)

Du ska helst varva 8000 rpm med Z58 för att få ut max.

Nej det blir inte sämre med den..

Posted: 26 Jan 2006, 22:46
by Nisse Järnet
Ok...hmm nu kommer jag inte kunna sova i natt ju :p Föresten är jag lite dum i huvet för jag är en sån som nästan skulle mappa bilen dåligt på låga varv bara för att den skulle gå dåligt för att det är ballt haha :)
Tack för kanonbra svar!

Posted: 26 Jan 2006, 22:51
by Bmwandreas
Hehe då ska du ha en Z58.

Posted: 27 Jan 2006, 22:32
by Nisse Järnet
Ja vi får se, men det låter helt klart kul!!! Kan man fräsa standardkolvar så det räcker tillsammans med z58 eller blir det för tunnt då? Och 8000 varv är väl inga problem med lättat svänghjul, balanserad vev osv. balla ventilfjädrar och aluretainers? Behöver man raceventilerna också kanske?

Posted: 31 Jan 2006, 16:42
by xelerator
du lär nog få balansera hela bottendelen ifall du vill varva 8000rpm....

ja skulle personligen inte våga varva 8000rpm utan en full balansering utav bottenelen...

7200-7300rpm e de sagt att man ska kunna varva utan balansering... men de kanske inte räcker för dig :wink: ...

Posted: 31 Jan 2006, 17:46
by Nisse Järnet
Hade tänkt balansera hela skiten =) Vågar man varva 8000 utan gördel eller andra mods i bottendelen föresten? I värsta fall får det väl bli stopp på 7 och z45 då :wink:

Posted: 25 Aug 2009, 00:02
by Roobin
Sitter här nu på semester o funderar på hur jag egentligen skall göra med allt.. åker ju 2 liters kompressor nu.. med tanken på att grejerna e rätt unikt så skulle jag gärna vilja slänga i en z58 just för den ruffiga gången på de hela.. få de hela o låta ännu ballare =)

för jag kan väl inte komma undan med o slippa ventil uttag oavsett om de e z45 eller z58 jag ska åka med på 2 liter?

o jag ska ändå varva 7800rpm nästa år.. då de e max vad kompressorn klarar av.. :D

Posted: 25 Aug 2009, 08:03
by Grefven
det är bara att smälla i z58 OCH allt annat. gördel. fjädrar, vippor, cp kolvar osv osv osv det är ju snart vinter och dags för sånt =)


men hade jag varit som dig så hade jag köpt bäckis s14 turnkey. då har du en maskin som varvar 8k och slipper tråkiga vipporna, har balla kolvar, stakar, smidd vev, oversizeventiler, fjäderkittet, dö goa kammar, Sc62 billet. osv osv och där allt är ny bearbetat.

kan maskinen gått 10 mil tro?

Posted: 25 Aug 2009, 08:52
by Bäckis
He he, ja, 10 mil är när sanningen.

Ska på med vanliga fälgarna idag och ut och leka och ta lite fina bilder.

Posted: 25 Aug 2009, 13:32
by Roobin
jojo förvisso men nu ville jag inte vara som alla andra bullen ;) hehehe

Posted: 25 Aug 2009, 18:57
by Grefven
m20 och m50 är väl ändå mer att vara som alla andra?

Posted: 25 Aug 2009, 20:11
by Roobin
visst e de så tänkte mer på att inte åka turbo utan att jag åker kompressor :)