Z58 turbo vs. Z45 turbo

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Z58 turbo vs. Z45 turbo

Post by Nisse Järnet »

Om man kör en m20 med låt oss säga 1bar och VEMS, har man nåt att vinna om man kör med z58 ist för z45 då?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nee, jag skulle satsa på Z45.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ok, skulle du kunna förklara lite kortfattat varför? =) Kamaxlar är inte min starka sida hehe.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Z45 går till att börja med att använda med original ventilfjädrar, medans dom bottnar med en Z58. Z45 KAN gå att köra utan djupare ventilurtag, det går inte med Z58.

Utöver det så går maskinen snällt som en original med Z45 medans Z58 ger en ruffig, iof jävligt cool gång.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ska ändå byta fjädrar och svarva kolvarna så att fräa lite större uttag borde väl inte vara så knepigt? =)
Om jag frågar så här då, blir det sämre om man kör med z58 ist för z45? Jag gillar ruffig gång :D
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den kan vara något ryckig mellan 1-2500 rpm.
Men den låter fränt:)

Du ska helst varva 8000 rpm med Z58 för att få ut max.

Nej det blir inte sämre med den..
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ok...hmm nu kommer jag inte kunna sova i natt ju :p Föresten är jag lite dum i huvet för jag är en sån som nästan skulle mappa bilen dåligt på låga varv bara för att den skulle gå dåligt för att det är ballt haha :)
Tack för kanonbra svar!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hehe då ska du ha en Z58.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ja vi får se, men det låter helt klart kul!!! Kan man fräsa standardkolvar så det räcker tillsammans med z58 eller blir det för tunnt då? Och 8000 varv är väl inga problem med lättat svänghjul, balanserad vev osv. balla ventilfjädrar och aluretainers? Behöver man raceventilerna också kanske?
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

du lär nog få balansera hela bottendelen ifall du vill varva 8000rpm....

ja skulle personligen inte våga varva 8000rpm utan en full balansering utav bottenelen...

7200-7300rpm e de sagt att man ska kunna varva utan balansering... men de kanske inte räcker för dig :wink: ...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hade tänkt balansera hela skiten =) Vågar man varva 8000 utan gördel eller andra mods i bottendelen föresten? I värsta fall får det väl bli stopp på 7 och z45 då :wink:
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Sitter här nu på semester o funderar på hur jag egentligen skall göra med allt.. åker ju 2 liters kompressor nu.. med tanken på att grejerna e rätt unikt så skulle jag gärna vilja slänga i en z58 just för den ruffiga gången på de hela.. få de hela o låta ännu ballare =)

för jag kan väl inte komma undan med o slippa ventil uttag oavsett om de e z45 eller z58 jag ska åka med på 2 liter?

o jag ska ändå varva 7800rpm nästa år.. då de e max vad kompressorn klarar av.. :D
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Grefven

Post by Grefven »

det är bara att smälla i z58 OCH allt annat. gördel. fjädrar, vippor, cp kolvar osv osv osv det är ju snart vinter och dags för sånt =)


men hade jag varit som dig så hade jag köpt bäckis s14 turnkey. då har du en maskin som varvar 8k och slipper tråkiga vipporna, har balla kolvar, stakar, smidd vev, oversizeventiler, fjäderkittet, dö goa kammar, Sc62 billet. osv osv och där allt är ny bearbetat.

kan maskinen gått 10 mil tro?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

He he, ja, 10 mil är när sanningen.

Ska på med vanliga fälgarna idag och ut och leka och ta lite fina bilder.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

jojo förvisso men nu ville jag inte vara som alla andra bullen ;) hehehe
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Grefven

Post by Grefven »

m20 och m50 är väl ändå mer att vara som alla andra?
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

visst e de så tänkte mer på att inte åka turbo utan att jag åker kompressor :)
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Post Reply