Page 1 of 5

E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"

Posted: 16 Jul 2007, 21:04
by dannej
Eftersom min 535a var så trevlig att sladda med så tänkte jag öka effekten något samt byta till en kaross som inte har decimeter långa sprickor i alla bärande delar.
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.

Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.

Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-

Summa Utgifter i dagsläget: 300:- :lol:


Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på
Image


Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT
Image


Båda bilarna
Image


Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck
Image


Flänsarna som behövs utskurna
Image


Rör till grenrörsbygget
Image




Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.

Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul :lol:
Image


Allting på hela bilen skakar loss när man kör
Image


Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Image


Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Image


Samma igen
Image


Fjäderbenstornet sett underifrån
Image


Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag
Image


Andra sidan
Image


Tanken inte riktigt där den ska vara
Image



Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck :lol:
Image




Nu åter till bygget

turbon inmåttad
Image


Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här
Image


Verktyg för att åtgärda det problemet
Image


Åtgärdat
Image


Igen
Image


Flänsen fäst på rätt ställe
Image


Lite specialböjar kan behövas
Image


På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans
Image



Image

Posted: 16 Jul 2007, 22:02
by bubbel
fränt bygge! 8)

fifan hur 535 karossen såg ut:shock: snacka om slut :lol:

Posted: 16 Jul 2007, 22:26
by dannej
Ja, men den har varit till mycket glädje, se bilder nedan :lol:


Image

Image

Image

Image

Posted: 16 Jul 2007, 22:44
by Ottesen
Haha... tøft prosjekt :)

Fin liten sladdkärra :lol:

Posted: 16 Jul 2007, 23:05
by Clew
Haha den karossen var slut :)
Men jag undrar bara, varfor salde du vaxelladan och diffen?
Dom borde val sitta fint i 528an med??

Posted: 17 Jul 2007, 01:06
by Pimplaren
Jajävlar va sliten kaross! läskigt tillochmed.

Men lycka till, ett såndär projekt e alltid lattjo =D

Posted: 17 Jul 2007, 06:25
by Pitbull
Dannej <----- Vart kommer du ifrån? B-hoby?

Posted: 17 Jul 2007, 09:22
by Bert-Ola
Snackade lite med dig på Uråsa.
Verkade som du tycktes ha kul, med tanke på all däcksrök. :)

Men som sagt karossen såg inte ut att vara i bästa skick.
Motorn lät helt OK.

Kul budgetbygge, vad har den turbon suttit på?

Vi kanske ses igen på Uråsa framöver.

Posted: 17 Jul 2007, 10:55
by Pitbull
Bert-Ola wrote:Snackade lite med dig på Uråsa.
Verkade som du tycktes ha kul, med tanke på all däcksrök. :)

Men som sagt karossen såg inte ut att vara i bästa skick.
Motorn lät helt OK.

Kul budgetbygge, vad har den turbon suttit på?

Vi kanske ses igen på Uråsa framöver.



Jag brukar också vara på Uråsa.
Hoppas vi kan dra dit lite mer Bmw turbo´s. =)
Då vet jag vem Danne är.. Han har en jävligt fin drifting volvo. =)

Mvh Mattias

Posted: 17 Jul 2007, 14:30
by dannej
Clew wrote:Haha den karossen var slut :)
Men jag undrar bara, varfor salde du vaxelladan och diffen?
Dom borde val sitta fint i 528an med??


Växellåda satt det i 528:an och den jag sålde var en 265 med lös sprängkåpa, och eftersom den passar på volvomotor med adapter så betalar volvo folk riktiga överpriser för dessa lådor

Lameldiffen var bara 25% och går inte att sladda med, lamelldiff är inget vidare att köra drifting med över huvud taget även om den är hårdare spänd, även om båda hjulen spinner så kan dom ibland snurra olika fort, och det blir inga kontrollerbara ställ.

Posted: 17 Jul 2007, 14:34
by dannej
Ja det stämmer, är från Hoby.

turbon vet jag inte vad den suttit på, men någon volvo penta motor är det, avgashuset är vattenkylt därav så stort.
Det fick helt enkelt bli den snurran för den var billigast av om som ligger på hyllan och definitivt fulast :lol:

Men jag tror det blir bra, en för liten turbo på 3,5 liter hade motat mycket på högvarv, och varvstoppet på motronic är ju så härligt (bam bam bam) så det vill jag helst hålla mig på :lol:

Posted: 17 Jul 2007, 17:23
by Drullen
Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting :D Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med :D Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!

Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)

Posted: 18 Jul 2007, 15:17
by dannej
Drullen wrote:Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting :D Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med :D Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!

Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)


När är uråsa näst? jag hade tänkt att ha som tidsplan att vara klar tills dess fall

Posted: 18 Jul 2007, 16:05
by Drullen
dannej wrote:
Drullen wrote:Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting :D Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med :D Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!

Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)


När är uråsa näst? jag hade tänkt att ha som tidsplan att vara klar tills dess fall


Ja vet inte om han snackade nått om början på sep.. Ska ringa Anton och kolla upp detta. Då ja själv måste sätta upp ett mål :D

Ja återkommer, Lr e de bara att slå mej en signal framöver..

Posted: 18 Jul 2007, 21:07
by Bert-Ola
Länskampen på Uråsa brukar vara första helgen i september.

Posted: 31 Jul 2007, 17:04
by dannej
Till att börja med lite underhållning
Image


Varför totalrenovera och lacka om man inte ska kunna burna "lite" sen? :lol:
Image


Och lite E28 relaterat
Image

Image

Image

Nästa dag! Så snabbt ska det gå när jobben väl kommer i rätt händer
Image


Åter till bygget
Rör inhandlat, störande dyrt (500:-) nästan så jag skulle kapat till lite begagnade
Image


Spridarna 391cc
Image


Turboflänsen
Image


Svarvning av avgashuset
Image


klart
Image


röret sticker in hela vägen så det både blir tätt samt att den interna wastegaten är tät
Image


Sen ska det ju bultas fast med ja, och helst inte gå sönder :lol:
Image


Hål upptaget till wastegaten
Image


Såhär blir det till slut
Image


Lätt den snyggaste snoken jag har skådat :lol:
Fast det blev faktiskt bra, till och med mer flödesvändligt än vad jag hade som målsättning, den kommer nog trivas på varvstopp.
Image

Posted: 31 Jul 2007, 18:03
by Pimplaren
Trevligt trevligt :)