E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Posted: 16 Jul 2007, 21:04
Eftersom min 535a var så trevlig att sladda med så tänkte jag öka effekten något samt byta till en kaross som inte har decimeter långa sprickor i alla bärande delar.
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-
Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på
Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT
Båda bilarna
Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck
Flänsarna som behövs utskurna
Rör till grenrörsbygget
Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul
Allting på hela bilen skakar loss när man kör
Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Samma igen
Fjäderbenstornet sett underifrån
Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag
Andra sidan
Tanken inte riktigt där den ska vara
Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck
Nu åter till bygget
turbon inmåttad
Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här
Verktyg för att åtgärda det problemet
Åtgärdat
Igen
Flänsen fäst på rätt ställe
Lite specialböjar kan behövas
På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-
Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på
Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT
Båda bilarna
Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck
Flänsarna som behövs utskurna
Rör till grenrörsbygget
Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul
Allting på hela bilen skakar loss när man kör
Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Samma igen
Fjäderbenstornet sett underifrån
Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag
Andra sidan
Tanken inte riktigt där den ska vara
Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck
Nu åter till bygget
turbon inmåttad
Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här
Verktyg för att åtgärda det problemet
Åtgärdat
Igen
Flänsen fäst på rätt ställe
Lite specialböjar kan behövas
På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans