E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Posted: 16 Jul 2007, 21:04
Eftersom min 535a var så trevlig att sladda med så tänkte jag öka effekten något samt byta till en kaross som inte har decimeter långa sprickor i alla bärande delar.
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-
Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på

Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT

Båda bilarna

Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck

Flänsarna som behövs utskurna

Rör till grenrörsbygget

Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul

Allting på hela bilen skakar loss när man kör

Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion

Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen

Samma igen

Fjäderbenstornet sett underifrån

Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag

Andra sidan

Tanken inte riktigt där den ska vara

Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck

Nu åter till bygget
turbon inmåttad

Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här

Verktyg för att åtgärda det problemet

Åtgärdat

Igen

Flänsen fäst på rätt ställe

Lite specialböjar kan behövas

På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans


Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-

Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på

Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT

Båda bilarna

Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck

Flänsarna som behövs utskurna

Rör till grenrörsbygget

Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul


Allting på hela bilen skakar loss när man kör

Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Samma igen

Fjäderbenstornet sett underifrån

Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag

Andra sidan

Tanken inte riktigt där den ska vara

Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck


Nu åter till bygget
turbon inmåttad

Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här

Verktyg för att åtgärda det problemet

Åtgärdat

Igen

Flänsen fäst på rätt ställe

Lite specialböjar kan behövas

På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans

